- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Поточний ремонт закуповуємо як послуги. Практика ДАСУ

Пропонуємо вашій увазі один із найсвіжіших висновків моніторингу, під час якого Державна аудиторська служба України (далі — Держаудитслужба/ДАСУ) виявила, що замовник закупив поточний ремонт рентгенологічного кабінету як роботи. Очікувана вартість предмета закупівлі становить 1 188 697 грн, при цьому замовник, керуючись вартісними межами, передбаченими для робіт, уклав прямий договір. Проте поточний ремонт — це послуги, і замовник мав би провести відкриті торги.

Моніторинг UA-M-2024-03-11-000038, оголошення UA-2024-02-21-001932-a

За результатом проведеного моніторингу щодо визначення предмета закупівлі встановлено таке: «…згідно з п. 1.2 договору про закупівлю від 16.02.2024 № 52 та Додатком № 1 до цього договору предметом закупівлі є „Поточний ремонт рентгенологічного кабінету“». Так, відповідно до п. 21 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) поточний ремонт віднесено до предмета закупівлі «послуги». При цьому, відповідно до змісту звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, UA-2024-02-21-001932-a, замовником поточний ремонт віднесено до предмета закупівлі «роботи». Таким чином, віднесення до робіт визначеного у п. 1.2 та Додатку № 1 до договору про закупівлю від 16.02.2024 № 52 поточного ремонту порушує вимоги п. 21 ч. 1 ст. 1 Закону.

Відповідь замовника від 14.03.2024, надана на запит Держаудитслужби через електронну систему закупівель, що предметом закупівлі договору від 16.02.2024 № 52 є роботи з капітального ремонту, суперечить п. 1.2 та Додатку № 1 до цього договору.

Також моніторингом питання наявності підстав для укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів встановлено таке. Відповідно до п. 5 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), встановлена заборона придбання замовниками товарів, робіт і послуг без проведення процедури закупівлі відкриті торги (крім випадків, передбачених п.п. 9 і 13 цих особливостей).

Відповідь замовника від 14.03.2024, надана на запит Держаудитслужби через електронну систему закупівель, не містить документально підтвердженого обґрунтування щодо наявності підстав відповідно до п.п. 9 та 13 Особливостей для проведення закупівлі послуги з поточного ремонту без проведення процедури закупівлі відкриті торги.

Таким чином, закупівля послуг з поточного ремонту на суму 1 188 697,0 грн без проведення процедури закупівлі відкриті торги порушує вимоги п. 5 Особливостей. Згідно з пп. 1 п. 21 Особливостей договір про закупівлю є нікчемним у разі, коли замовник його уклав з порушенням вимог, визначених п. 5 цих Особливостей.

З огляду на встановлене порушення законодавства у сфері публічних закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявленого порушення шляхом припинення зобов’язань за договором, у тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору.

Отже, зверніть увагу, що п. 21 ч. 1 ст. 1 Закону встановлено, що поточний ремонт за видом предмета закупівлі є послугою. Порядком визначення предмета закупівлі, затвердженим наказом Міністерства розвитку економіки, сільського господарства та торгівлі України від 15.04.2020 № 708, встановлено порядок визначення такого предмета закупівлі як поточний ремонт. Особливостями визначена вартісна межа для закупівлі послуг з поточного ремонту в розмірі 200 тис. грн (шпаргалка уповноваженої особи щодо вартісних меж). На порталі є книга «Моніторинг закупівель за Особливостями № 1178» — збірник висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями за Особливостями: