- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Порушення в умовах ТД при закупівлі електричної енергії: практика ДАСУ

Електрична енергія є актуальним предметом закупівлі для багатьох замовників. Тож сьогодні пропонуємо розглянути моніторинг Державної аудиторської служби України (далі — Держаудитслужба/ДАСУ) закупівель електричної енергії та проаналізувати, яких типових порушень припускаються замовники під час підготовки умов тендерної документації.

Моніторинг UA-M-2024-01-16-000001, оголошення UA-2023-12-08-000934-a

Застосування положень пунктів 1 та 2 частини 2 статті 16 Закону

Під час моніторингу встановлено, що в додатку 1 до тендерної документації замовник встановив вимоги про надання учасником таких документів: довідки про створення учасником власного структурного підрозділу — Центру обслуговування споживачів (клієнтів), згідно з вимогами «Правил роздрібного ринку»; положення про власний структурний підрозділ — Центр обслуговування споживачів (клієнтів), яке затверджено у встановленому законодавством порядку, для документального підтвердження того, що створення центру обслуговування споживачів/клієнтів не є обов’язковим для учасника, у зв’язку з тим, що ним обслуговується менше 50 000 споживачів (відповідно до вимог постанови НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 «Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії»), такий учасник повинен надати довідки від всіх операторів системи розподілу, з якими учасником укладено договори електропостачальника про надання послуг з розподілу електричної енергії; довідки про наявність в учасника кол-центру/контакт-центру; інформації щодо кількості прийнятих кол-центром/контакт-центром звернень за тематикою за формою згідно з додатком 1 до Мінімальних організаційно-технічних вимог до функціонування кол-центрів електропостачальників, встановлених постановою НКРЕКП від 12.06.2018 № 373, за ІІІ квартал 2023 року; тощо.

Таким чином, тендерна документація по процедурі закупівлі UA-2023-12-08-000934-a складена з порушенням вимог пунктів 3, 28 та 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), зокрема під час проведення відкритих торгів для закупівлі електричної енергії у тендерній документації застосовано положення пунктів 1 та 2 частини 2 статті 16 Закону та неправомірно встановлено вимоги щодо наявності в учасника процедури закупівлі матеріально-технічної бази та технологій, а також працівників відповідної кваліфікації.

Таке порушення нерідко допускається замовниками при закупівлі електричної енергії, про що свідчать інші висновки моніторингів, а саме моніторингу UA-M-2023-12-21-000002, оголошення UA-2023-12-11-019833-a; моніторингу UA-M-2023-12-27-000027, оголошення UA-2023-12-11-006590-a; моніторингу UA-M-2023-12-20-000015, оголошення UA-2023-12-11-005694-a.

Вимога щодо надання чинної ліцензії або документа дозвільного характеру на провадження виду господарської діяльності

Під час моніторингу також встановлено, що замовник у пункті 3 розділу «Результати торгів та укладення договору про закупівлю» тендерної документації зазначив вимогу, що переможець процедури закупівлі під час укладення договору про закупівлю повинен надати крім інформації про право підписання договору про закупівлю ще й достовірну інформацію про наявність у нього чинної ліцензії або документа дозвільного характеру на провадження виду господарської діяльності, якщо отримання дозволу або ліцензії на провадження такого виду діяльності передбачено законом, що не відповідає вимогам абзацу першого пункту 17 Особливостей.

Таким чином, тендерна документація замовника містить інформацію, вимоги щодо наявності якої не передбачені чинним законодавством, чим порушено вимоги абзацу першого частини 3 статті 22 Закону та абзацу першого пункту 28 Особливостей.

Таке саме порушення виявлено під час моніторингу по предмету закупівлі електрична енергія UA-M-2024-01-05-000003, оголошення UA-2023-12-20-018965-a.

Інші помилки: незазначення посади особи, уповноваженої здійснювати зв’язок з учасниками

Крім того, в пункті 2.3 розділу «Загальні положення» тендерної документації замовника посадовою особою, уповноваженою здійснювати зв’язок з учасниками, визначено Мельник О. А. При цьому, порушуючи вимоги пункту 17 частини 2 статті 22 Закону, замовник не зазначив посади посадової особи, уповноваженої здійснювати зв’язок з учасниками.

Замовники досить часто припускаються зазначеної помилки як при закупівлі електричної енергії, так і при закупівлі інших предметів закупівлі, про що свідчать такі моніторинги: моніторинг UA-M-2023-12-12-000028, оголошення UA-2023-10-23-005553-a; моніторинг UA-M-2023-03-07-000012, оголошення UA-2023-02-09-005387-a; моніторинг UA-M-2023-11-30-000049, оголошення UA-2023-10-02-000257-a.

Виходячи з викладеного, при формуванні тендерної документації на закупівлю електричної енергії замовнику варто звернути увагу на таке.

Нагадаємо, що на порталі додано зразок проєкту договору по електричній енергії на ЗПП (відповідно до пп. 7 п. 19 Особливостей) від 100 тис. грн (річна потреба).

На порталі є книга «Моніторинг закупівель за Особливостями № 1178» — збірник висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями за Особливостями: