На офіційному сайті Мінекономіки оприлюднено цікавий запит такого змісту: «У 2023 році передбачено виділення коштів з бюджету міської ради в розмірі 285 000,00 грн на забезпечення оплати послуг за укладеним з комунальним підприємством цієї ради договором на послуги з безоплатного поховання загиблих померлих військовослужбовців силових структур України згідно з ЗУ „Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту“.
ПИТАННЯ:
- Чи підпадає ця послуга під ознаки ДК 021:2015: 98370000-7 Поховальні та супутні послуги відповідно до Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономрозвитку від 17.03.2016 № 454?
- Враховуючи те, що послугу надає комунальне підприємство, а кошти з місцевого бюджету будуть перераховуватись цьому комунальному підприємству на покриття його затрат на поховання, чи обов’язково в даній ситуації проводити процедуру закупівель, передбачену статтею 12 Закону “Про публічні закупівлі”? Чи повинно укладання договору на послуги з безоплатного поховання загиблих померлих військовослужбовців силових структур України згідно з ЗУ „Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту“ між органом місцевого самоврядування (міською радою) та комунальним підприємством цієї ради проводитись через процедуру публічної закупівлі як відкриті торги?».
Відповідь представника Мінекономіки на запит 240/2023
Шановний користувачу, повідомляємо, що відповідь на питання міститься в листах:
- від 28.02.2023 № 3323-04/8463-06 «Щодо внесення змін до особливостей здійснення публічних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (Щодо переліку виключень);
- від 15.09.2020 № 3304-04/56256-06 «Щодо делегування здійснення закупівель», від 03.09.2020 № 3304-04/53972-06 «Щодо визначення предмета закупівлі та розміщення інформації в електронній системі закупівель».
Закон України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) установлює правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад.
З 19.10.2022 на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», проводять закупівлі відповідно до Особливостей, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (із змінами) (далі — постанова № 1178, Особливості), яка прийнята Урядом на виконання вимог Закону.
У разі якщо замовником у розумінні Закону передбачено придбання товарів, робіт і послуг, така закупівля здійснюється відповідно до вимог Закону та Особливостей, в один із способів, в залежності від очікуваної вартості предмета закупівлі, визначеного згідно з Порядком визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708.
Звертаємо увагу, що Порядок визначення предмета закупівлі, затверджений наказом Мінекономрозвитку від 17.03.2016 № 454, втратив чинність.
Примітка редакції: наказом Мінекономіки № 708 від 15.04.2020 затверджено Порядок визначення предмета закупівлі, який встановлює правила визначення замовником предмета закупівлі із застосуванням показників цифр основного словника національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», а також особливості визначення предмета закупівлі для окремих товарів, робіт і послуг.
Закупівлі послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тисяч гривень, здійснюються замовниками шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному пунктами 24–51 Особливостей.
Якщо вартість закупівлі послуг є меншою ніж 100 тисяч гривень, замовники можуть використовувати електронну систему закупівель відповідно до умов, визначених адміністратором електронної системи закупівель, або шляхом укладання прямих договорів з обов’язковим звітуванням в електронній системі закупівель про їх укладення.
У разі здійснення таких закупівель без використання електронної системи закупівель замовник обов’язково дотримується принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом, вносить інформацію про таку закупівлю до річного плану та оприлюднює відповідно до пункту 3-8 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.
Крім цього, виходячи з підпункту 4 пункту 13 Особливостей, придбання замовниками послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тисяч гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів у разі, коли, зокрема,
- існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та / або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником,
- та в інших випадках, передбачених Особливостями.
За результатами закупівлі, здійсненої відповідно до цього пункту, замовники оприлюднюють в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до пункту 3-8 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.
Пунктом 3-8 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону установлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні в разі здійснення замовником закупівлі без використання електронної системи закупівель, за умови що вартість закупівлі дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень, замовник оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня укладення такого договору.
Замовники можуть не публікувати інформацію про своє місцезнаходження та / або місцезнаходження постачальників (виконавців робіт та надавачів послуг), та / або місце поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг, якщо поширення такої інформації несе ризики для безпеки замовника та / або постачальників (виконавців робіт та надавачів послуг).
Висновки
Забезпечення оплати послуг з поховання загиблих померлих військовослужбовців силових структур України в рамках закупівельного законодавства може відбуватись:
- якщо вартість закупівлі до 50 тисяч — шляхом укладення прямого договору без звітування в електронній системі закупівель (див. алгоритм здійснення закупівель без використання електронної системи до 50 тис. грн (з 25.02.2023));
- якщо вартість закупівлі від 50 тисяч до 100 тисяч гривень — шляхом укладення прямого договору з подальшим оприлюдненням звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня укладення такого договору (див. алгоритм здійснення закупівель без використання електронної системи від 50 тис. грн до 100 тис. грн, до 200 тис. грн та до 1,5 млн грн (з 25.02.2023));
- якщо вартість закупівлі становить від 100 тисяч гривень, замовник може прийняти рішення укласти прямий договір, наприклад згідно з підпунктом 4 пункту 13 Особливостей: існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та / або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником (див. алгоритм закупівель за пунктом 13 Особливостей з 07.09.2023);
- якщо вартість понадпорогова, замовник має право провести відкриті торги (див. алгоритм проведення відкритих торгів з аукціонами за Особливостями з урахуванням змін від 19.05.2023). Наприклад, закупівлі за № UA-2023-09-20-004468-a; № UA-2023-09-15-013357-a.
Зверніть увагу, що в разі здійснення закупівель за пунктом 13 Особливостей з 07.09.2023 під час звітування потрібно додатково до інших документів завантажувати обґрунтування підстави для здійснення такої закупівлі (приклад обґрунтування підстави для здійснення закупівлі за пп. 4 п. 13 Особливостей. Ще вам може знадобитись протокол щодо закупівлі за виключенням за пп. 4 п. 13 Особливостей).
Щодо «сумування» вартостей закупівель
Ще можуть виникати питання щодо того, чи потрібно додавати вартості декількох закупівель послуг з поховання військовослужбовців між собою, які були здійснені в різний період року. Звертаємо вашу увагу на пункт 15 Особливостей, яким, зокрема, визначено:
- Якщо у замовника виникла додаткова потреба (яку замовник не міг передбачити на момент здійснення закупівлі за тотожним предметом закупівлі) у здійсненні закупівлі за предметом закупівлі, закупівля за яким ним вже була здійснена у поточному році, очікувана вартість такого предмета закупівлі не додається до очікуваної вартості тотожного предмета закупівлі (тотожних предметів закупівель), закупівля яких була здійснена, а замовник обирає вид закупівлі такого предмета закупівлі з урахуванням вартісних меж, визначених цими особливостями.
Вважаємо, що замовник у нинішніх умовах повномасштабної війни об’єктивно не може передбачити річну потребу в такому предметі закупівлі. Тому замовник може прийняти рішення, що послуги з поховання військовослужбовців є додатковою потребою. Отже, кожна нова така потреба може бути новим предметом закупівлі, яку не потрібно «сумувати» з тотожними закупівлями.
Ще більше роз’яснень від Мінекономіки ви знайдете в розділі «Книги», а саме в електронній книзі «Консультації Мінекономіки з публічних закупівель»:
Читайте також: