- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

П’ять найпоширеніших порушень під час закупівлі електроенергії: висновки ДАСУ

Питання закупівлі електричної енергії наразі дуже актуальне для багатьох замовників. Тому пропонуємо вашій увазі аналітику моніторингів, які проводить Державна аудиторська служба України (далі — Держаудитслужба, ДАСУ) саме по предмету закупівлі електрична енергія. У матеріалі розглянемо типові порушення, яких припускаються замовники, та виокремимо основні нюанси, на які доцільно звернути увагу, щоб аудитори не кваліфікували дії замовника як порушення Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон).

Детально про закупівлю електричної енергії читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статтях «Урегульовуємо оплату ПОН за попередні періоди» та «Закупівля електричної енергії у період воєнного стану».

Порушення № 1. Відсутність підстав проводити переговорну процедуру закупівлі відповідно до вимог пункту 1 частини 2 статті 40 Закону

Моніторинг UA-M-2022-09-30-000005, оголошення UA-2022-01-11-000690-c

Під час аналізу інформації, що оприлюднена на вебпорталі уповноваженого органу, встановлено наявність однієї відміненої процедури відкритих торгів із закупівлі електричної енергії за кодом ДК 021:2015:09300000-2: Електрична, теплова, сонячна та атомна енергія в обсязі 294 573 кВт*год очікуваною вартістю 1 520 000,00 грн, а саме: UA-2021-12-20-004287-а.

Таким чином, у замовника не було підстав проводити переговорну процедуру закупівлі відповідно до вимог пункту 1 частини 2 статті 40 Закону.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема в межах законодавства вжити заходів щодо розірвання договору відповідно до законодавства та недопущення таких порушень у подальшому.

Порушення № 2. Порушення законодавства в частині складання форм документів у сфері публічних закупівель

Моніторинг UA-M-2022-09-30-000004, оголошення UA-2022-01-11-002671-a

За результатом моніторингу відповідності повноти відображення інформації у формах документів у сфері публічних закупівель встановлено, що повідомлення про намір укласти договір про закупівлю не містить інформації про місце поставки товарів або місце виконання робіт чи надання послуг, що суперечить вимогам пункту 3 частини 6 статті 40 Закону.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо недопущення таких порушень у подальшому.

Порушення № 3. Відсутні експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі

Моніторинг UA-M-2022-09-28-000049, оголошення UA-2022-01-25-002778-a

За результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що на порушення вимог пункту 8 частини 6 статті 40 Закону оприлюднене повідомлення про намір укласти договір не містить експертних, нормативних, технічних та інших документів, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку.

Відсутність експертних, нормативних, технічних та інших документів, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі, є досить поширеним порушенням під час проведення переговорної процедури закупівлі. Аналогічні порушення були виявлені під час моніторингу закупівель за предметом закупівлі електрична енергія: моніторинг UA-M-2022-09-28-000048, оголошення UA-2022-01-14-003407-a, моніторинг UA-M-2022-09-28-000041, оголошення UA-2022-01-19-006406-a, моніторинг UA-M-2022-09-28-000035, оголошення UA-2022-01-20-012241-b.

Порушення № 4. УО замовника після внесення інформації в електронні поля в електронній системі закупівель наклала на неї УЕП, а не КЕП

Моніторинг UA-M-2022-09-27-000054, оголошення UA-2022-01-21-001283-a

За результатами аналізу питання розміщення інформації в електронній системі закупівель встановлено, що на порушення вимог пункту 3 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі № 1082 (далі — Порядок № 1082) уповноважена особа замовника після внесення інформації в електронні поля в електронній системі закупівель наклала на неї удосконалений електронний підпис (файл «sign.p7s»), а не кваліфікований електронний підпис. Зокрема, відповідно до даних онлайн-сервісу створення та перевірки кваліфікованого та удосконаленого електронного підпису (https://czo.gov.ua/verify) файл «sign.p7s» є удосконаленим електронним підписом (тип підпису: Удосконалений, тип носія особистого ключа: Незахищений) уповноваженої особи замовника.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи, направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема шляхом забезпечення притягнення до відповідальності осіб, якими допущені порушення.

Порушення № 5. Порушення строків оприлюднення інформації про закупівлі

Моніторинг UA-M-2022-09-27-000046, оголошення UA-2022-01-21-004173-b

За результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що замовник на порушення пункту 10 частини 1 статті 10 Закону протягом трьох робочих днів з дня укладення договору не оприлюднив додаток 1, наявність якого передбачена пунктом 14.1 Договору № 151160/1/К-1 та відповідно до статті 638 Цивільного кодексу України є його невід’ємною частиною, оскільки містить істотні умови.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема вжити заходів щодо розміщення в електронній системі закупівель додатка 1 до Договору № 151160/1/К-1.

З огляду на зазначені порушення, виявлені ДАСУ, радимо замовнику при закупівлі електричної енергії пам’ятати про такі нюанси:

За нагоди використовуйте зразок протоколу про відміну переговорної процедури.

На порталі RADNUK.COM.UA було оприлюднено ряд статей в розділі «Електрична енергія», які розкривають питання постачання електричної енергії ПОНом. Дивіться, як легко знайти цей розділ:

Більше важливої інформації про закупівлі під час війни читайте на порталі RADNUK.COM.UA в розділі «Воєнний стан».