- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Опублікована нова постанова щодо інформатизації: що змінилось у 2024 році?

У столітті, коли цифрові технології є невід’ємною частиною життя людини, вкрай важливо на рівні держави регулювати забезпечення можливостей для інформатизації усіх сфер. Тому далі поговоримо про Національну програму інформатизації, хто повинен дотримуватись окремих вимог та на яких умовах.

Про Національну програму інформатизації

Національна програма інформатизації (НПІ) — це комплекс завдань, програм, проєктів, робіт з інформатизації, спрямованих на розвиток інформаційного суспільства шляхом концентрації та раціонального використання фінансових, матеріально-технічних та інших ресурсів, виробничого і науково-технічного потенціалу держави, координації діяльності державних органів, органів місцевого самоврядування, а також підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності.

НПІ визначає особливості реалізації державної політики у сфері інформатизації для забезпечення потреб та розвитку інформаційного суспільства, впровадження інформаційно-комунікаційних та цифрових технологій.

У лютому КМУ було прийнято постанову від 02.02.2024 № 119 «Деякі питання Національної програми інформатизації» (Постанова № 119), що затвердила:

Необхідні нормативно-правові акти у сфері інформатизації ви знайдете в розділі «Закупівлі у сфері інформатизації», а далі розглянемо, яким чином ці нормативи впливають на закупівельну діяльність і хто із замовників має їх ураховувати.

Що відноситься до сфери інформатизації?

Відповідь на це питання надає Методика визначення належності бюджетних програм, завдань, проектів, робіт до сфери інформатизації, затверджена наказом Мінцифри 29.03.2023 № 34. Вона трактує, що бюджетна програма замовника, у тому числі соціально-економічного розвитку, його окреме завдання, проєкт, роботи належать до сфери інформатизації, якщо в її межах виконуються завдання, проєкти, закупівля товарів, робіт та послуг у сфері інформатизації.

До завдань, проєктів, робіт з інформатизації НПІ належать завдання, проєкти, закупівля товарів, робіт та послуг, що виконуються в межах бюджетних програм або здійснюються в інтересах замовників за кошти державного бюджету та інших джерел, не заборонених законодавством, і відповідають кодам Національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23.12.2015 № 1749, що наведені у Переліку кодів Національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», що визначають належність бюджетних програм, завдань, проєктів, робіт до сфери інформатизації НПІ, що визначений у цій Методиці.

Примітки до вищезазначеного:

* Розділ, група, клас загалом або категорія.

** Застосовується у разі закупівлі по коду ДК 021:2015: 32323500-8 Системи відеоспостереження.

*** У разі, якщо при розробленні проєктно-кошторисної документації об’єкта будівництва та / або при виконанні будівельних робіт передбачаються технічні, технологічні, інженерні рішення інформатизації та / або їх кошторисна вартість, за умови, що вартість таких складових дорівнює або перевищує суму, наведену в пункті 13 Положення про формування та виконання Національної програми інформатизації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.08.1998 № 1352 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 582).

**** У разі, якщо послуги належать до сфер інформаційних систем, інформаційних технологій, програмного забезпечення або містять у складі роботи або послуги у сфері інформатизації.

Зверніть увагу! До наведеного переліку кодів є уточнення *Розділ, група, клас загалом або категорія. Отже, усі коди за подальшими знаками входять до переліку (наприклад: до коду 30200000-1 входять і наступні за показником 4–8 знаків – 3021****, 30211***, 302111**, 3022****, 30221*** і так далі).

Суб’єкти формування та виконання НПІ

Суб’єктами формування та виконання НПІ є суб’єкти, визначені статтею 4 Закону України «Про Національну програму інформатизації». До суб’єктів, які беруть участь у відносинах, що регулюються цим Законом, належать:

  1. генеральний замовник;
  2. керівник НПІ;
  3. замовники;
  4. керівники галузевих і регіональних програм, проєктів, робіт з інформатизації, а також програм, проєктів і робіт з інформатизації органів місцевого самоврядування;
  5. виконавці;
  6. організатор експертизи НПІ;
  7. користувачі інформаційно-комунікаційних систем і засобів інформатизації.

Генеральний державний замовник НПІ (далі — генеральний замовник) — центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сферах цифровізації, цифрового розвитку, цифрових інновацій та технологій, електронного урядування та електронної демократії, розвитку інформаційного суспільства, інформатизації. Наразі таким органом є Мінцифри.

Кабінет Міністрів України за поданням генерального замовника визначає керівника НПІ. Він є посадовою особою генерального замовника та перебуває в його штаті.

Замовниками НПІ можуть бути виключно такі суб’єкти:

  1. органи державної влади, правоохоронні органи, органи місцевого самоврядування, об’єднання територіальних громад;
  2. Пенсійний фонд України, цільові страхові фонди зі страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, медичного страхування та страхування на випадок безробіття;
  3. юридичні особи — підприємства, установи та організації (крім генерального замовника та керівника НПІ) та їх об’єднання, які забезпечують потреби держави або об’єднаної територіальної громади, за наявності одного з таких критеріїв:

Порядок формування НПІ

НПІ формується з огляду на довгострокові пріоритети соціально-економічного, науково-технічного, національно-культурного розвитку держави з урахуванням світових напрямів розвитку та досягнень у сфері інформатизації і спрямована на розв’язання проблем розвитку інформаційного суспільства, підвищення ефективності та результативності державного управління, національної безпеки і оборони, демократизації суспільства. Вона формується та виконується відповідно до Концепції НПІ.

Порядок формування та виконання НПІ визначено Положенням про формування та виконання НПІ, що затверджено Постановою № 119. Ним передбачено, що НПІ формується генеральним замовником (Мінцифри) на підставі пропозицій замовників і результатів її виконання в попередньому році.

Під час формування НПІ замовники не пізніше ніж у двотижневий строк з дня набрання чинності законом про Державний бюджет України подають керівникові НПІ пропозиції до переліку завдань, проєктів, робіт з інформатизації НПІ на відповідний рік за встановленою формою у межах видатків за бюджетними програмами замовника.

Встановлена форма за Положенням Постанови № 119

Також встановлено порядок погодження окремих завдань, проєктів, робіт з інформатизації, що спрямовуються на створення, модернізацію (модифікацію, розвиток) інформаційних (автоматизованих) систем та / або інформаційно-комунікаційних систем. Він визначений у пункті 7 Положення про формування та виконання НПІ.

Крім того, для окремих завдань, проєктів, робіт з інформатизації НПІ, які належать до сфери національної безпеки і оборони, що потребують реалізації заходів зі створення або модернізації об’єктів критичної інформаційної інфраструктури, захисту інформації та кіберзахисту, вимагається погодження Адміністрації Держспецзв’язку, надане замовнику шляхом надсилання листа в паперовій або електронній формі із використанням кваліфікованого електронного підпису.

Якщо замовником є Адміністрація Держспецзв’язку, то на розгляд керівника Національної програми інформатизації подаються такі документи:

Генеральний замовник (Мінцифри) щороку не пізніше ніж у строк 45 календарних днів з дня набрання чинності законом про Державний бюджет України подає Кабінетові Міністрів перелік окремих завдань, проєктів, робіт з інформатизації. Виконання окремих завдань, проєктів, робіт з інформатизації здійснюється в загальному порядку.

Погодження з Мінцифри

Мінцифри — це генеральний замовник, з яким необхідно погодити проєкти НПІ. Під час виконання завдань, проєктів, робіт з інформатизації НПІ, що:

замовники беруть бюджетні та / або фінансові зобов’язання та здійснюють платежі за завданнями, проєктами, роботами з інформатизації НПІ після їх погодження із генеральним замовником.

Погодження завдань, проєктів, робіт з інформатизації НПІ, очікувана вартість яких дорівнює або перевищує 500 тис. грн, здійснюється генеральним замовником за результатами експертизи, проведеної відповідно до Порядку проведення експертизи.

Експертизу проводить організатор експертизи НПІ, визначений КМУ за пропозицією генерального замовника, — Державний науково-дослідний інститут технологій кібербезпеки та захисту.

Такого ж погодження вимагають закупівлі послуг із підключення закладів соціальної інфраструктури до широкосмугового доступу до Інтернету за кошти субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію заходів, спрямованих на підвищення доступності широкосмугового доступу до Інтернету в сільській місцевості, коли їх вартість перевищує 1 тис. грн.

Погодження завдань, проєктів, робіт з інформатизації НПІ вартістю меншою, ніж визначена в обох випадках вище, здійснюється шляхом повідомлення генеральному замовнику про укладений договір про закупівлю товарів, робіт і послуг між замовником та виконавцем завдання, проєкту, робіт з інформатизації НПІ.

Таке повідомлення надсилається шляхом заповнення відповідної ґуґл-форми: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfD1F96v4WoLxNHwIHyNpCeJa2b9J2Q0Rgvlg0bUzO06C7GTA/viewform.

У разі, коли протягом 5 к. дн. з дня отримання матеріалів генеральний замовник не повідомив замовнику про організацію проведення їх експертизи шляхом надсилання листа в електронній формі із використанням КЕП, подані завдання, проєкти, роботи з інформатизації вважаються погодженими генеральним замовником за принципом мовчазної згоди.

Завдання, проєкти, роботи з інформатизації, що виконуються за рахунок інших джерел, не заборонених законодавством, погоджуються з генеральним замовником на етапі укладення замовниками або їх представниками, що здійснюють роботи для замовника, відповідних договорів, контрактів, угод про виконання завдань, проєктів, робіт з інформатизації з наданням повної інформації про них з метою визначення їх відповідності нормам цього Закону та іншим нормативно-правовим актам, що регулюють відносини у сфері інформатизації.

У разі, коли очікувана вартість дорівнює або перевищує 500 тис. грн, завдання, проєкти, роботи з інформатизації НПІ, що належать до сфери національної безпеки і оборони, потребують реалізації заходів зі створення або модернізації об’єктів критичної інформаційної інфраструктури, захисту інформації та кіберзахисту, погоджуються з Адміністрацією Держспецзв’язку.

Для погодження замовники надають:

Проведення експертизи закупівель інформатизації

Об’єктами експертизи є завдання, програми, проєкти, роботи з інформатизації. Основними завданнями експертизи є оцінка відповідності об’єктів експертизи сучасному рівню науково-технічних знань, тенденціям науково-технічного прогресу, принципам науково-технічної політики держави, а також підготовка науково обґрунтованих експертних висновків.

Оскільки велика частка закупівель завдань, проєктів, програм, робіт з інформатизації потребує проходження експертизи, слід ураховувати, що експертиза з урахуванням особливостей об’єкта експертизи може бути:

Строк проведення повторної, додаткової та контрольної експертизи становить сім календарних днів з дня отримання документів генеральним замовником. Генеральний замовник може продовжити строк проведення таких експертиз, але не довше ніж до 45 календарних днів. Про потребу в продовженні строку розгляду поданих документів та новий визначений строк розгляду генеральний замовник інформує замовника протягом п’яти календарних днів з дня отримання документів.

Організатор експертизи НПІ визначається КМУ за пропозицією генерального замовника. Він проводить експертизу завдань, програм, проєктів, робіт з інформатизації на безоплатній основі.

Відповідно до розпорядження КМУ від 28.03.2023 № 261-р Державний науково-дослідний інститут технологій кібербезпеки та захисту інформації визначено організатором експертизи Національної програми інформатизації.

Для проведення експертизи під час виконання завдань, проєктів, робіт з інформатизації, що реалізуються за рахунок бюджетних коштів, замовники не пізніше дня, наступного за днем оприлюднення замовником інформації про публічну закупівлю відповідно до законодавства у сфері публічних закупівель, подають генеральному замовникові такі документи:

  1. проєкт договору про закупівлю товарів, робіт і послуг, а також інформацію про технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі або технічне завдання;
  2. обґрунтування завдання, проєкту, робіт з інформатизації НПІ за встановленою формою згідно з додатком 1 до Порядку проведення експертизи Національної програми інформатизації та її складових, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.02.2024 № 119;
  3. погодження Адміністрації Держспецзв’язку для завдань, проєктів, робіт з інформатизації, які належать до сфери національної безпеки і оборони, потребують здійснення заходів із створення або модернізації об’єктів критичної інформаційної інфраструктури, захисту інформації та кіберзахисту, надане замовнику шляхом надсилання листа в паперовій або електронній формі із використанням кваліфікованого електронного підпису.

У разі, коли замовником є Адміністрація Держспецзв’язку, для проведення експертизи подаються документи, передбачені лише першими двома пунктами.

Для завдань, проєктів, робіт з інформатизації, спрямованих на придбання послуг з адміністрування, технічного супроводу або забезпечення функціонування засобу інформатизації, замовник також подає інформацію про введення засобу інформатизації в експлуатацію.

За результатами експертизи генеральний замовник приймає рішення щодо погодження завдань, програм, проєктів, робіт з інформатизації замовників.

Експертний висновок повинен містити один з трьох варіантів оцінки:

Строк дії експертного висновку визначається бюджетним періодом, протягом якого заплановано виконання завдання, проєкту, робіт з інформатизації.

Умови погодження галузевої та регіональної програми, проєкту, робіт з інформатизації

Формування та виконання галузевої програми, проєкту, робіт з інформатизації (далі — Програма), а також завдань і заходів програми (далі — заходи програми) відбувається з урахуванням того, що Програма розробляється міністерством, що забезпечує формування та реалізує державну політику в одній чи кількох сферах, або іншим центральним органом виконавчої влади, який виконує окремі функції з формування державної політики, як складова частина НПІ.

Така Програма теж погоджується з генеральним замовником! Суб’єктами програми є:

Формування програми включає її розроблення, погодження та затвердження. Під час розроблення програми замовник, зокрема, враховує галузеві особливості завдань, проєктів, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації, регіональних програм інформатизації та програм інформатизації органів місцевого самоврядування.

Стосовно формування та виконання регіональної програми, проєкту, робіт з інформатизації такі ж особливості, як для галузевої, за умови, що Програма розробляється місцевим органом виконавчої влади і теж погоджується з генеральним замовником. Суб’єктами регіональної програми є:

Під час розроблення регіональної програми замовник, зокрема, повідомляє через медіа та розміщує на своєму офіційному вебсайті інформацію про початок роботи над проєктом програми, визначає строк і форму подання пропозицій, а також враховує регіональні особливості виконання проєктів інформатизації державних органів, регіональні аспекти галузевих програм інформатизації, програм соціально-економічного розвитку регіону та програм інформатизації органів місцевого самоврядування.

Контроль за виконанням програм НПІ

Моніторинг виконання НПІ здійснюється генеральним замовником шляхом збору та аналізу інформації на підставі звітів про перебіг виконання завдань, програм, проєктів, робіт з інформатизації НПІ за попередній рік, які подають замовники в порядку, визначеному Положенням про формування та виконання НПІ, затвердженим Постановою № 119.

Він може зупинити виконання завдань у разі:

  1. встановлення факту відмінності технічних та функціональних вимог (характеристик) до завдання, проєкту, роботи з інформатизації, погоджених генеральним замовником, від технічних та функціональних вимог (характеристик), розміщених замовником під час здійснення закупівлі відповідно до законодавства у сфері публічних закупівель;
  2. відсутності об’єктивної причини недотримання календарного плану (графіка) виконання завдань, проєктів, робіт з інформатизації;
  3. встановлення факту повної або часткової повторюваності, виконання або створення аналогічних за своїми технічними та функціональними характеристиками завдань, програм, проєктів, робіт з інформатизації;
  4. встановлення факту недотримання норм, стандартів та правил під час виконання завдань, програм, проєктів, робіт з інформатизації.

Також генеральний замовник може зупинити виконання завдань, програм, проєктів, робіт з інформатизації за результатами проведеної експертизи у разі:

  1. встановлення завищеної вартості завдання, програми, проєкту, роботи з інформатизації;
  2. отримання експертного висновку з негативною оцінкою за результатами проведеної експертизи завдання, програми, проєкту, роботи з інформатизації.

Про таке рішення генеральний замовник інформує замовника протягом п’яти робочих днів з дня прийняття його рішення.

Керівник НПІ забезпечує здійснення моніторингу та проведення оцінки результативності її виконання. Під час виконання завдань, які виконуються за рахунок видатків за бюджетною програмою НПІ генерального замовника, замовники подають керівнику НПІ щомісяця до 15 числа наступного періоду звіт про перебіг виконання окремих завдань, програм, проєктів, робіт з інформатизації НПІ за попередній місяць за встановленою формою.

Керівник НПІ організовує узагальнення інформації про виконання завдань, що виконуються за рахунок видатків за бюджетною програмою НПІ генерального замовника, та подає її генеральному замовнику.

Оцінка результативності виконання НПІ проводиться:

Для проведення оцінки результативності виконання програм, що є складовими НПІ, замовники подають генеральному замовнику до 1 березня поточного року звіт про результати виконання галузевої, регіональної програми, проєкту та роботи з інформатизації, програми та роботи з інформатизації органів місцевого самоврядування за попередній рік за встановленою формою.

Генеральний замовник до 1 червня поточного року проводить аналіз таких звітів та встановлює рівень результативності їх виконання шляхом порівняння завдань, визначених у затверджених програмах, і фактично виконаних завдань. Він за результатами здійснення моніторингу та проведення оцінки результативності виконання НПІ готує власний звіт за попередній рік.

У разі встановлення факту неможливості виконання завдання, що виконується за рахунок видатків за бюджетною програмою НПІ генерального замовника, в цілому або його етапу чи частини, а також у разі наявної економії коштів за результатами процедури закупівлі, проведеної замовником, генеральним замовником вживаються заходи щодо перерозподілу коштів на інші завдання, що потребують надання ресурсної підтримки замовникам для їх виконання та для яких не передбачено фінансування на відповідний бюджетний рік.

Контроль за використанням замовниками коштів державного бюджету, передбачених для реалізації НПІ, її завдань, проєктів, робіт з інформатизації, здійснюється Рахунковою палатою. Замовники подають до Рахункової палати інформацію про використання зазначених коштів у порядку, встановленому законодавством.

Висновки

Мінцифри — це генеральний замовник НПІ. Насамперед замовники у розумінні Закону про публічні закупівлі повинні проаналізувати, чи вони відносяться до замовників у розумінні Закону України «Про Національну програму інформатизації», і якщо це так, то рекомендуємо:

Для окремих завдань, проєктів, робіт з інформатизації НПІ, які належать до сфери національної безпеки і оборони, що потребують реалізації заходів із створення або модернізації об’єктів критичної інформаційної інфраструктури, захисту інформації та кіберзахисту, вимагається погодження Адміністрації Держспецзв’язку, надане замовнику шляхом надсилання листа в паперовій або електронній формі із використанням кваліфікованого електронного підпису.

Читайте також «Реєстрація бюджетних зобов’язань щодо закупівлі товарів, робіт та послуг у сфері інформатизації».