- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Нагальна потреба у здійсненні закупівлі

У цій статті поговоримо про нагальну потребу та обґрунтування нагальної потреби.

Нагальна потреба — це

У Законі України «Про публічні закупівлі» чи особливостях здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, що затверджені постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178, такого визначення немає.

Тлумачний словник української мови визначає «нагальний» як такий, що не можна відкласти; терміновий, негайний.

Якщо власними словами, то нагальна потреба в закупівлі — це коли в замовника виникли непередбачувані обставини на момент прийняття рішення про проведення прямої закупівлі, яку не можна відкласти, за умови наявності документального підтвердження та відсутності об’єктивної можливості дотримання строків на проведення конкурентного виду закупівлі за такою потребою.

Тож, під час проведення закупівлі за підпунктом 4 пункту 13 Особливостей, а саме коли в замовника виникла нагальна потреба, радимо дотримуватись одночасно таких умов:

Обґрунтування нагальної потреби

Ні Закон, ні Особливості не містять чіткого переліку документів, якими замовник може підтвердити обґрунтування нагальної потреби. Законотворці залишили  саме на замовника обов’язок визначити документи, якими він буде підтверджувати наявність умов застосування пункту 13 Особливостей.

Чи будуть такі документи підтверджувати нагальність проведення закупівлі; чи будуть такі документи доводити факт виникнення об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів, вирішуватиме Держаудитслужба під час здійснення моніторингу процедури закупівлі, інших заходів контролю. Реальні приклади висновків ДАСУ — у статті «Практика ДАСУ щодо застосування підпункту 4 пункту 13 Особливостей (нагальна потреба)».

Повторимось, що надійніше мати обґрунтування для використання пункту 13 Особливостей, що надане третьою особою: уповноваженим органом, експертною установою, Торгово-промисловою палатою, керівною організацією тощо. 

На порталі доступні приклади обґрунтувань по кожному підпункту пункту 13 Особливостей, які ви знайдете у матеріалах:

Наостанок пам’ятайте, що договір про закупівлю, укладений відповідно до пункту 13 Особливостей, оприлюднюється в ЕСЗ з усіма додатками до такого договору, а обґрунтування підстави для здійснення закупівлі відповідно до пункту 13 Особливостей має бути погоджене (затверджене) керівником замовника або іншою особою, визначеною керівником замовника.

Більше статей про нюанси здійснення закупівель за пунктом 13 Особливостей читайте в електронній книзі «Закупівлі за виключеннями згідно з пунктом 13 Особливостей»: