- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Нафтогаз Трейдинг надіслав лист щодо припинення дії карантину: як реагувати?

Допоки триває теплий період року, питання закупівлі природного газу не стоїть перед замовниками так гостро, як напередодні зими. Але бути в курсі змін у цій сфері щодо цін, умов закупівлі тощо все одно потрібно, особливо тим замовникам, яким необхідний цей товар впродовж усього року.

Перше, на що слід звернути увагу замовників наразі, це закінчення 30.06.2023 дії карантину, введеного через поширення COVID-19, у зв’язку з чим втрачають чинність окремі положення нормативно-правових актів, які були запроваджені на час дії карантину, і це вносить деякі зміни в закупівельну діяльність замовників.

До того ж ТОВ «ГК “Нафтогаз Трейдинг“» надіслало багатьом підприємствам лист певного змісту з приводу закінчення дії карантину. У цій статті розглянемо, яким чином замовник має реагувати на такий лист.

Далі ж розглянемо, у який спосіб, за якими цінами можна закупити природний газ у літній період, до початку опалювального сезону (у разі потреби) та як спланувати здійснення закупівлі перед початком опалювального сезону.

Карантин у зв’язку з COVID-19 діє до 30.06.2023, не довше

Відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 № 1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (далі — Постанова № 1236) на території України карантин, пов’язаний з поширенням COVID-19, діє до 30.06.2023.

Це означає, що з 01.07.2023 всі обмеження та встановлені на період дії карантину умови, зокрема пов’язані із закупівлею природного газу, припиняють свою дію. На що ще слід звернути увагу, ми писали в статті «„Ковідна“ постанова КМУ від 20.03.2020 № 224 може втратити чинність 30.06.2023. На що потрібно звернути увагу вже зараз?».

Підпунктом 1 пункту 41-8 Постанови № 1236 передбачено автоматичне включення оператором газотранспортної системи за участю операторів газорозподільних систем до портфеля постачальника «останньої надії» обсягів природного газу, спожитих з 01.10.2021 бюджетними установами (у значенні Бюджетного кодексу України), закладами охорони здоров’я державної власності (казенні підприємства та / або державні установи тощо) та закладами охорони здоров’я комунальної власності (комунальні некомерційні підприємства та / або комунальні установи, та / або спільні комунальні підприємства тощо), постачання природного газу яким не здійснювалося жодним постачальником.

Слід нагадати, що на підставі підпункту 2 пункту 4 Положення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.07.2022 № 812, на ТОВ «ГК “Нафтогаз Трейдинг“» до 31.08.2023 включно покладено спеціальні обов’язки щодо забезпечення постачання природного газу замовникам, зазначеним в абзаці вище. Крім цього, такі замовники мають право укласти договір про закупівлю з будь-яким учасником конкурентного ринку.

Нещодавно ТОВ «ГК “Нафтогаз Трейдинг“» надіслало багатьом підприємствам лист певного змісту з приводу закінчення дії карантину. Розглянемо, яким чином замовник має реагувати на такий лист.

Що означає лист, надісланий ТОВ «ГК “Нафтогаз Трейдинг“»?

Так, нещодавно деякі установи та заклади отримали від ТОВ «ГК “Нафтогаз Трейдинг“» офіційного листа, у якому замовників попереджають про те, що разом із закінченням дії карантину включення бюджетних установ та закладів охорони здоров’я до Реєстру споживачів постачальника «останньої надії» (у разі відсутності діючого договору постачання природного газу) відтепер буде здійснюватися не автоматично, а на загальних умовах, встановлених положеннями Кодексу газотранспортної системи та Правилами постачання природного газу, затвердженими постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2496 (далі — Правила).

ТОВ «ГК “Нафтогаз Трейдинг“» попереджає замовників, що після закінчення договірних відносин із постачальником «останньої надії» споживач має бути:

ТОВ «ГК “Нафтогаз Трейдинг“» у своєму листі також зауважує, що припинення (обмеження) газопостачання може здійснюватися шляхом встановлення інвентарної заглушки та / або пломбування запірних пристроїв, що тягне за собою ризик додаткових фінансових затрат для споживача.  

Отже, вищезазначеним листом ТОВ «ГК “Нафтогаз Трейдинг“» не зобов’язує споживачів до конкретних дій, а лише рекомендує їм уважно планувати свою закупівельну діяльність таким чином, щоб своєчасно укласти договір на закупівлю природного газу та уникнути випадків відключення газопостачання.

Цей лист закликає замовників пильнувати обсяги споживання своєю установою природного газу, однак не зобов’язує без потреби здійснювати закупівлю.

Нагадуємо, що якщо така потреба, наприклад на літній період, відсутня, то замовник може викликати представника газової служби, щоб здійснити опломбування запірних пристроїв згідно з вимогами, визначеними пунктом 14 розділу 2 Правил. У результаті опломбування, згідно з нормами розділу Х Кодексу газотранспортної системи, має бути складено відповідний акт про припинення (обмеження) транспортування природного газу. Коли ж потреба у споживанні вже з’являється, замовник спрямовує свої дії на організацію закупівлі природного газу відповідно до вимог чинного законодавства та ініціює розпломбування пристроїв.

На час, поки пристрої будуть опломбованими, за усною інформацією від представників газової компанії, нарахування сум для оплати за споживання та передача замовника до Реєстру споживачів постачальника «останньої надії» здійснюватися не будуть.

Варто також звернути увагу, що ТОВ «ГК “Нафтогаз Трейдинг“» наголошує на припиненні автоматичної передачі споживачів до Реєстру постачальника «останньої надії» саме з 30.06.2023, проте карантин, згідно з Постановою № 1236, у цю дату ще діє. Тому правомірно слід вважати дату закінчення умов автоматичного переведення споживачів на постачальника «останньої надії» все ж таки 01.07.2023, а не 30.06.2023.

Отже, якщо зараз чинного договору про закупівлю природного газу в замовника із жодним постачальником немає, а пристрої опломбовані належним чином, то хвилюватися не варто, а слід планувати здійснення закупівлі у разі виникнення потреби.

Якщо ж замовник прийняв рішення здійснювати закупівлю природного газу у літній період на конкурентному ринку, то далі розглянемо, у який спосіб це можна зробити та які пропозиції від постачальників наразі діють.

За якими цінами на сьогодні пропонують закуповувати природний газ на конкурентному ринку?

Ринок природного газу на сьогодні насичений постачальниками, ціни яких різняться, однак порівняно з березнем 2023 року вони значно знизилися, що можна побачити в нижченаведеній таблиці 1 на прикладі окремих постачальників.

Таблиця 1

Порівняння цін від різних постачальників природного газу

Постачальник

Ціна за 1000 кубометрів з ПДВ, грн *

Різниця, %

на березень 2023 року

на червень 2023 року

ТОВ «ЮГ-ГАЗ»

21 450

16 320

-23,9

ТОВ «ЕЛЕКТРО-ГАЗ»

21 580

13 440

-37,7

ТОВ «ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД ГРУП»

22 500

13 705

-39,1

ТОВ «ПРИКАРПАТЕНЕРГОТРЕЙД»

23 000

13 200

-42,6

ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД»

23 536

14 806

-37,1

ТОВ «ГК “Нафтогаз Трейдинг“» (ціна діє до 31.08.2023)

16 390

16 390

0

* Примітка: ціни на природний газ взято до уваги із пропозицій (договорів про закупівлю), оприлюднених в електронній системі закупівель на кінець червня 2023 року. Однак на момент прийняття замовником рішення про початок проведення процедури закупівлі (або укладення договору про закупівлі) ціна цього товару може бути іншою.

Як видно з таблиці 1, з березня поточного року ціни на природний газ конкурентних постачальників знизилися в середньому на 25-40 %. Однак, з огляду на нестабільну ситуацію в країні, передбачити, якими ціни будуть, наприклад, завтра або через місяць, неможливо.

Із особливостями визначення очікуваної вартості закупівлі природного газу та обранням виду закупівлі залежно від суми можна ознайомитись у матеріалі «Як на конкурентному ринку природного газу визначити очікувану вартість, спосіб та вид закупівлі, закуповуючи з 01.04.2023?».

Нагадаємо, що замовник для закупівлі природного газу застосовує один із видів закупівель, передбачених Особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості).

Керуючись пунктом 10 Особливостей, якщо річна вартість закупівлі природного газу, який є товаром, дорівнює або перевищує 100 тис. грн, замовник повинен застосувати процедуру відкритих торгів у порядку, визначеному Особливостями, або здійснити закупівлю з використанням електронного каталогу відповідно до порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2020 № 822.

Якщо розглянути застосування електронного каталогу на прикладі електронного майданчика Zakupki.prom.ua, то для закупівлі природного газу необхідно вибрати пункт меню Prozorro Market — Каталог (Рис. 1).

Рис. 1

Потім у полі для пошуку ввести запит «Природний газ». Система видасть результати знайденого товару (Рис. 2).

Рис. 2

Якщо ж навести мишкою на конкретний товар, з’явиться кнопка «Почати створення ЗЦП», скориставшись якою, замовник може розпочати проведення вибраного виду закупівлі.

Приклади закупівлі природного газу через електронний каталог можна побачити за посиланнями: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-06-21-014522-a, https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-06-21-001952-a.

Слід враховувати, що орієнтовний строк проведення закупівлі із застосуванням електронного каталогу складає 6–8 днів.

Користуйтесь алгоритмом здійснення закупівель із використанням електронного каталогу за Особливостями з 25.02.2023.

Що як спланувати початок проведення відкритих торгів з Особливостями перед початком опалювального періоду 2023/24 років

Замовник при плануванні та проведенні закупівлі враховує терміни та строки, визначені Законом України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) з урахуванням Особливостей. Нагадаємо основні терміни, яких слід дотримуватись при застосуванні процедури відкритих торгів з Особливостями (Таблиця  2).

Таблиця 2

Законодавча норма

Подія

Термін

пункт 24 Особливостей

Оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів та тендерної документації

Не пізніше ніж за 7 днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій

пункт 38 Особливостей

Електронний аукціон

Дата і час проведення визначаються автоматично

пункт 10 статті 29 Закону

Розгляд та оцінка тендерних пропозицій

Не більше 5 робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції (може бути продовжено до 20 робочих днів)

пункт 49 Особливостей

Формування повідомлення про намір укласти договір

Протягом 1 дня з дати оприлюднення рішення про визначення переможця процедури закупівлі

пункт 49 Особливостей

Укладення договору

Не раніше ніж через 5 днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю та не пізніше 15 днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю (може бути продовжений до 60 днів)

Усі інші строки ви знайдете в шпаргалці УО щодо строків реєстрації зобов’язань в органах казначейського обслуговування.

Розглянемо на конкретному прикладі послідовність проведення відкритих торгів (Приклад).

Приклад. Орієнтовний розрахунок строків проведення
відкритих торгів з Особливостями

Припустимо, що опалювальний сезон 2023/24 років планується розпочати 15.10.2023, однак крім інших факторів, що можуть вплинути на його початок, слід враховувати ще й погодні умови. Замовник вирішив розпочати закупівлю 25.09.2023.

Зобразимо схематично події та терміни.

Отже, у даному прикладі маємо орієнтовний строк проведення відкритих торгів з Особливостями 17–20 днів. При тому що ми не враховували строк, який може бути продовжений у зв’язку з оскарженням процедури; отримання питань від учасників процедури.

Замовнику слід мати на увазі, що провести процедуру закупівлі та укласти договір про закупівлю треба до початку виконання зобов’язання, оскільки дата укладення договору та строк поставки це різні речі, які можуть не залежати одне від одного.

Для замовників окремо зауважимо, що існує ризик, що до початку опалювального сезону Урядом може бути прийнято окремі нормативно-правові документи (як це відбувалося у попередні роки для пільгової категорії замовників), якими будуть регулюватись умови здійснення закупівлі природного газу на опалювальний період.

Висновок

Невдовзі закінчується офіційна дія карантинних обмежень, якими передбачалася автоматична передача споживачів до Реєстру постачальника «останньої надії», у зв’язку з цим ТОВ «ГК “Нафтогаз Трейдинг“» вирішило листом звернути увагу окремої категорії замовників на необхідність своєчасного планування закупівельної діяльності та укладання договорів про закупівлю природного газу.

Закупівлю слід здійснювати відповідно до Особливостей, обираючи вид залежно від очікуваної вартості закупівлі. Замовники можуть провести процедуру відкритих торів або здійснити закупівлю через електронний каталог. Щоб краще спланувати початок проведення відкритих торгів перед опалювальним періодом, слід орієнтуватися на терміни, визначені Законом та Особливостями. Задля зменшення ризику не встигнути укласти договір до початку опалювального періоду доцільно розпочати процедуру закупівлі раніше, а в договорі вказати потрібну дату початку постачання природного газу.

Успіхів у здійсненні закупівель та читайте на порталі RADNUK.COM.UA статті: