- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Моніторинги ДАСУ щодо оприлюднення звіту про виконання договору

Звітування про виконання договорів про закупівлю на початку року є актуальним питанням для кожного замовника. Про строки для публікації звіту про виконання договору про закупівлю, те, чи потрібно додатково вказувати інформацію про країну виробника товару при звітуванні про виконання договору про закупівлю, та про застосування частини 3 статті 631 Цивільного кодексу України ви можете прочитати у статті «Топ проблемних питань щодо звітування про виконання договорів про закупівлю».

Зважаючи на важливість зазначеної теми, пропонуємо проаналізувати висновки моніторингів Державної аудиторської служба України (далі — Держаудитслужба) щодо оприлюднення звіту про виконання договорів про закупівлю.

Моніторинг UA-M-2023-01-10-000014, оголошення UA-2020-02-07-001827-c

За результатами проведеного моніторингу Держаудитслужба виявила порушення вимог Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) та зобов’язала замовника здійснити заходи щодо усунення виявленого порушення шляхом припинення зобов’язань за договором, у тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/ нікчемності договору.

Водночас у результатах моніторингу, зокрема, зазначено: «У зв’язку з прийняттям Указу Президента України № 64/2022 „Про введення воєнного стану в Україні“ питання оприлюднення інформації щодо внесення змін до договору або звіту про його виконання при проведенні моніторингу процедури закупівлі не досліджувалось».

Коментар: у даному випадку Держаудитслужба, посилаючись на воєнний стан, не досліджувала оприлюднення інформації щодо внесення змін до договору або звіту про його виконання. При цьому такий висновок скоріше відноситься до виключення, і сказати, що така практика ДАСУ є сталою, в жодному разі не можна. Радимо замовнику діяти в межах чинного законодавства, щоб не припускатися порушень. Розраховувати, що при перевірці аудитори не перевірятимуть оприлюднення звіту про виконання договору через воєнний стан, не варто.

Моніторинг UA-M-2022-06-14-000030, оголошення UA-2021-10-23-006883-b

У запиті про надання пояснення від замовника Держаудитслужба, зокрема, зазначила:

«…Прошу пояснити, чи укладались додаткові угоди щодо продовження терміну дії договору (якщо укладались надати скан-копії), якщо термін дії договору не продовжено прошу пояснити чому не оприлюднено звіт про виконання договору про закупівлю?»

Замовник надав відповідь: «…Звіт про виконання договору по закупівлі UA-2021-10-23-006883-b не було оприлюднено вчасно з причини знаходження уповноваженої особи Замовника на лікарняному з кінця січня до 23 лютого 2022 року. А в подальшому, у зв’язку з початком бойових дій, „Центр сертифікації“ заблокував ключі уповноважених осіб, так як державними органами України було прийнято рішення що територію Сумської області окуповано військами РФ.

У зв’язку з вищевикладеним уповноважена особа Замовника не мала змоги вчасно оприлюднити звіт про виконання договору по предмету закупівлі UA-2021-10-23-006883-b».

За результатами проведеного моніторингу Держаудитслужба встановила в тому числі порушення пункту 12 частини 1 статті 10 Закону — замовник не оприлюднив в електронній системі закупівель звіт про виконання договору про закупівлю протягом 20 робочих днів з дня виконання сторонами договору про закупівлю або закінчення строку дії договору про закупівлю — та зобов’язала вжити заходів щодо недопущення виявлених порушень у подальшому та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію, що свідчить про вжиття таких заходів.

Коментар: пояснення замовника щодо перебування на лікарняному уповноваженої особи, так само як і заблокування ключів уповноважених осіб через те, що територію Сумської області окуповано військами РФ, не вплинуло на рішення аудиторів та під час моніторингу все одно встановлено порушення.

Моніторинг UA-M-2023-01-05-000051, оголошення UA-2021-12-30-002283-a

За результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, зокрема, що відповідно до вимог пункту 12 частини 1 статті 10 Закону замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та Законом, інформацію про закупівлю, зокрема звіт про виконання договору про закупівлю протягом 20 робочих днів з дня закінчення строку дії договору про закупівлю або його виконання сторонами, або його розірвання.

За результатами аналізу питання оприлюднення інформації про закупівлю встановлено, що відповідно до пункту 10.1 розділу 10 «Строк дії Договору» строк дії договору встановлено до 31.07.2022. Замовником 24.01.2023 надано пояснення на запит Управління, у якому зазначено, що договір закінчив дію 31.07.2022; додаткова угода на продовження дії договору не укладалась (остання сплата за договором здійснена 16.09.2022).

Проте станом на дату закінчення моніторингу, 26.01.2023, в електронній системі закупівель звіт про виконання договору не оприлюднено, що є порушенням вимог пункту 12 частини 1 статті 10 Закону.

У роз’ясненнях замовник зазначив таке: «Договір 1/2022 від 27.01.2022 закінчив дію 31.07.2022 року. Додаткова угода на продовження дії договору не укладалась. Остання сплата за договором здійснена 16.09.2022 року. У зв’язку із несприятливими умовами життєдіяльності, а саме постійними та непередбаченими відключеннями світла та відсутністю стабільного інтернет-зв’язку, постійними обстрілами територій Дніпропетровської області та стресовим станом тощо, що спричинені військовою агресією Російської Федерації проти України, мало місце не оприлюднення звіту про виконання вищезазначеного договору».

За результатами аналізу питання оприлюднення інформації про закупівлю встановлено порушення вимог пункту 12 частини 1 статті 10 Закону.

З огляду на встановлені порушення (у тому числі порушення строків оприлюднення звіту про виконання договору про закупівлю) Держаудитслужба зобов’язала вжити заходів щодо недопущення виявлених порушень у подальшому та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію, що свідчить про вжиття таких заходів.

Коментар: аудитори не вважають, що постійні обстріли, непередбачені відключення світла та відсутність стабільного інтернет-зв’язку, стресовий стан тощо є підставою для порушення замовником норм законодавства. Як бачимо, замовнику варто дотримуватися строків оприлюднення звіту про виконання договору та не сподіватися на лояльність Держаудитслужби.

За нагоди пропонуємо скористатися зразками документів:

Протокол відхилення тендерної пропозиції за викладення тендерної пропозиції іншою мовою, ніж вимагалось

Протокол відхилення учасника за визначення конфіденційною інформації, що не може бути визначена як конфіденційна

Ознайомитись і завантажити їх можна в розділі «Зразки документів» — «Зразки документів замовникам за Особливостями» — «Відкриті торги з особливостями».

Зі збірником висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями ви можете ознайомитися на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Книги»:

Більше важливої інформації про закупівлі під час війни читайте на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Воєнний стан».