- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Мінекономіки ініціює зміни до Постанови № 169 та Порядку використання електронного каталогу: перегляньте, що пропонується

Чим зумовлена необхідність внесення змін до постанови Кабміну від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (далі — Постанова № 169)? В аналізі регуляторного впливу до проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України щодо здійснення закупівель в умовах воєнного стану», зокрема, сказано:

  1. через виведення закупівель замовників з публічної площини бізнес не бачить потреб держави та громад, на задоволення яких він може працювати.
  2. український бюджет щодня втрачає гроші не лише через падіння економіки внаслідок російської агресії проти України, а й через відсутність конкуренції в публічних закупівлях.

Мотив ніби зрозумілий, перейдемо до найцікавішого — порівняння можливих змін:

Чинна редакція Постанови № 169

Зміни, що пропонує Мінекономіки

1) оборонні та публічні закупівлі товарів, робіт і послуг здійснюються без застосування процедур закупівель та спрощених закупівель, визначених Законами України «Про публічні закупівлі» та «Про оборонні закупівлі»;

Замовник може здійснювати публічні закупівлі, вартість яких не перевищує 50 тис. гривень, з використанням електронної системи закупівель, у тому числі з використанням електронних каталогів. У разі здійснення закупівель, вартість яких не перевищує 50 тис. гривень, без використання електронної системи закупівель замовник обов’язково дотримується принципів здійснення публічних закупівель, не вносить інформацію про такі закупівлі до річного плану та не оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.

1) замовники, визначені частиною дев’ятою статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі»/державні замовники у сфері оборони здійснюють публічні/оборонні закупівлі товарів, робіт і послуг без застосування процедур закупівель/спрощених закупівель, визначених Законами України «Про публічні закупівлі» та «Про оборонні закупівлі».

Публічні закупівлі товарів, робіт і послуг для задоволення нагальних потреб функціонування держави в умовах воєнного стану відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 2 березня 2022 р. № 185 «Деякі питання здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для задоволення нагальних потреб функціонування держави в умовах воєнного стану» здійснюються без застосування процедур закупівель/спрощених закупівель, визначених Законом України «Про публічні закупівлі».

Замовники (крім тих, що визначені в абзацах першому та другому цього підпункту) здійснюють публічні закупівлі, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тис. гривень, із застосуванням електронного каталогу та/або порядку проведення спрощених закупівель, встановленого Законом України «Про публічні закупівлі». Придбання товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тис. гривень, може здійснюватися без застосування порядку проведення спрощених закупівель та/або електронного каталогу у разі, якщо:

інформація, що має бути оприлюднена в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, належить до інформації з обмеженим доступом або її розголошення під час дії правового режиму воєнного стану може нести загрозу національній безпеці України та/або громадській безпеці і порядку;

замовник перебуває в районі активних бойових дій на момент прийняття рішення про здійснення закупівлі або її здійснення;

відсутня технічна можливість використання електронної системи закупівель, яка має бути документально підтверджена замовником;

існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку із виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення спрощеної закупівлі або застосування електронного каталогу;

роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання за наявності одного з таких випадків:

предмет закупівлі полягає у створенні або придбанні витвору мистецтва або художнього виконання;

укладення договору про закупівлю з переможцем архітектурного або мистецького конкурсу;

відсутність конкуренції з технічних причин, яка має бути документально підтверджена замовником;

існує необхідність захисту прав інтелектуальної власності;

укладення договору про закупівлю з постачальником «останньої надії» або з постачальником універсальної послуги на постачання електричної енергії або природного газу;

відмінено спрощену закупівлю через відсутність учасників, у тому числі за лотом;

після укладення договору про закупівлю у замовника виникла необхідність у постачанні додаткового обсягу товару у того самого постачальника, якщо в разі зміни постачальника замовник був би вимушений придбати товар з іншими технічними характеристиками, що призвело б до виникнення несумісності, пов’язаної з експлуатацією і технічним обслуговуванням. Закупівля додаткового обсягу товару у того самого постачальника здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість такого постачання не перевищує 50 відсотків ціни договору про закупівлю;

після укладення договору про закупівлю у замовника виникла необхідність закупівлі додаткових аналогічних робіт чи послуг у того самого учасника. Можливість і умови таких додаткових робіт чи послуг можуть бути передбачені в основному договорі про закупівлю, який укладений за результатами проведення тендеру/спрощеної закупівлі. Закупівля додаткових аналогічних робіт чи послуг у того самого учасника здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість таких робіт чи послуг не перевищує 50 відсотків ціни основного договору про закупівлю, укладеного за результатами проведення тендеру/спрощеної закупівлі;

здійснюється закупівля послуг з адвокатської діяльності;

здійснюється закупівля юридичних послуг, пов’язаних із захистом прав та інтересів України, у тому числі з метою захисту національної безпеки і оборони, під час врегулювання спорів, розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України;

здійснюється закупівля товарів, робіт і послуг для забезпечення функціонування об’єктів критичної інфраструктури.

Замовник може здійснити публічну закупівлю, вартість якої є меншою ніж 50 тис. гривень, з використанням електронної системи закупівель, у тому числі з використанням електронних каталогів. У разі здійснення закупівлі, вартість якої є меншою ніж 50 тис. гривень, без використання електронної системи закупівель замовник обов’язково дотримується принципів здійснення публічних закупівель, не вносить інформацію про таку закупівлю до річного плану та не оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.

У разі, коли у профілі товару електронного каталогу розміщено дві або більше пропозиції товару від постачальників, замовник здійснює відбір постачальника шляхом запиту ціни пропозицій постачальників, якщо вартість товару дорівнює або перевищує 200 тис. гривень;

Коментар. Частиною 9 статті 3 визначено, що особливості здійснення закупівель, визначених цим Законом, для гарантованого забезпечення потреб оборони (крім товарів, робіт і послуг, що підлягають закупівлі відповідно до угод у порядку, визначеному пунктом 6 частини п’ятої цієї статті) Міністерством оборони України та його розвідувальним органом, Міністерством внутрішніх справ України, Службою безпеки України, Національною гвардією України, Національною поліцією України, Державною прикордонною службою України, Службою зовнішньої розвідки України, Державною службою спеціального зв’язку та захисту інформації України, Державною спеціальною службою транспорту, Державною службою України з надзвичайних ситуацій, Управлінням державної охорони України та іншими військовими формуваннями та/або частинами в особливий період, у період проведення операції об’єднаних сил, антитерористичної операції, у період введення воєнного чи надзвичайного стану встановлюються окремим законом.

Змінами, по-перше, запропоновано, що саме вищезазначені замовники здійснюють закупівлі в неконкурентний спосіб. По-друге, замовники, що наразі керуються постановою від 02.03.2022 № 185, і надалі здійснюватимуть закупівлі в особливому порядку. Усі інші замовники у разі прийняття такого нормативно-правового акта отримають вичерпний перелік підстав, які дозволять використовувати Постанову № 169 (укласти прямий договір вартістю понад 50 тис. грн). У іншому випадку — провести закупівлю із застосуванням електронного каталогу та / або порядку проведення спрощених закупівель.

Ви ж знаєте, що на цьому порталі є алгоритм проведення спрощених закупівель? Тисніть гіперпосилання.

доповнити пункт підпунктом 11 такого змісту:

11) договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України. 

Сторони договору про закупівлю, що укладається відповідно до цієї постанови, якщо його вартість дорівнює або перевищує 50 тис. грн, можуть встановити, що умови такого договору застосовуються до відносин, що виникли між сторонами до набрання чинності цією постановою виключно у разі, якщо на момент набрання чинності цією постановою у замовника за закупівлею предмета закупівлі, передбаченого договором про закупівлю, були наявні умови для застосування переговорної процедури закупівлі, визначені пунктами 2, 4, 5 частини другої статті 40 Закону України «Про публічні закупівлі», або наявні умови для не застосування порядку проведення спрощених закупівель, визначені пунктами 2, 4, 5 частини сьомої статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі»;

у підпункті 3:

під час здійснення закупівель, передбачених абзацом першим підпункту 1 цього пункту:

під час здійснення закупівель, передбачених підпунктом 1 цього пункту, без використання електронної системи закупівель:

замовники повинні відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель;

замовники повинні відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» дотримуватися таких принципів здійснення публічних закупівель:

●       максимальна економія, ефективність;

●       запобігання корупційним діям і зловживанням;

Такі закупівлі не включаються до річного плану закупівель. За результатами їх здійснення в електронній системі закупівель замовник/державний замовник оприлюднює звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, договір про закупівлю та всі додатки до нього не пізніше ніж через 20 днів з дня припинення чи скасування воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях. Вимога щодо оприлюднення не застосовується до договорів, які містять інформацію з обмеженим доступом;

Такі закупівлі не включаються до річного плану закупівель. За результатами їх здійснення в електронній системі закупівель за умови, що вартість закупівлі дорівнює або перевищує 50 тис. грн, замовник/державний замовник оприлюднює звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, договір про закупівлю, а також всі додатки та зміни до нього після його укладення, але не пізніше ніж через 70 днів з дня припинення чи скасування воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях. Вимога щодо оприлюднення не застосовується до договорів, які містять інформацію з обмеженим доступом;

доповнити пункт підпунктом 4 такого змісту:

4) відповідальною за організацію та проведення закупівель, визначених у підпункті 1 цього пункту, може бути уповноважена особа або інша особа, визначена замовником;

Корисні зразки документів:

●       Наказ про призначення відповідальної особи за публічні закупівлі товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану;

●       Положення про уповноважену особу зі змінами;

●       Наказ про внесення змін до положення про уповноважену особу.

Також повідомляємо, що до моменту внесення вищезазначених змін досі залишаються актуальними:

У зв’язку з тим, що проєктом акта пропонується дозволити використання електронного каталогу на закупівлі вартістю від 50 тис. гривень без обмеження граничної вартості (відповідно до Закону електронні каталоги є альтернативою використання порядку проведення спрощених закупівель та обмежуються вартісними межами закупівлі, коли замовник має здійснювати закупівлю із застосуванням процедур закупівель), то виникає потреба в перегляді розміру плати за використання електронного каталогу, що визначений Порядком № 822, зокрема в частині зменшення плати з постачальників (які уклали договір про закупівлю з замовником за результатами використання електронного каталогу) шляхом встановлення максимального розміру плати у розмірі 3 400 грн.

Зміни до використання електронного каталогу

Тому проєктом постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України щодо здійснення закупівель в умовах воєнного стану» також пропонується внести зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 14.09.2020 № 822 «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу», а саме:

  1. доповнити пунктом 3 такого змісту:
    «3. Установити, що пункти 61,71, 81, 91 Порядку, затвердженого цією постановою, застосовуються до закупівель, проведення яких замовником було розпочато під час дії правового режиму воєнного стану в Україні.».
  2. У Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2020 № 822:

1) доповнити Порядок пунктом 61  такого змісту:

«61. За надання доступу до електронного каталогу та інших електронних сервісів, пов’язаних з його користуванням в електронній системі закупівель, оператором авторизованого електронного майданчика з переможця відбору, з яким замовник уклав договір про закупівлю, справляється плата в розмірі, що становить:

1) 3 відсотки суми договору про закупівлю, якщо вартість закупівлі становить не більш як 50 тис. гривень;

2) 2 відсотки суми договору про закупівлю, але не більш як 3 400 гривень, якщо вартість закупівлі становить не більш як 200 тис. гривень;

3) 1 відсоток суми договору про закупівлю, але не більш як 3 400 гривень, якщо вартість закупівлі становить більш як 200 тис. гривень.

Розмір плати, встановлений у цьому пункті, визначений з урахуванням усіх податків і зборів, що сплачуються у випадках, передбачених законодавством, та є однаковим для всіх операторів авторизованих електронних майданчиків і не може встановлюватися операторами авторизованих електронних майданчиків самостійно.»;

2) доповнити Порядок пунктом  71 такого змісту:

«71. Оператор авторизованого електронного майданчика сплачує адміністратору електронної системи закупівель на забезпечення функціонування веб-порталу Уповноваженого органу з питань закупівель (далі – веб-портал Уповноваженого органу) частину плати, отриманої згідно з пунктом 61 цього Порядку, у розмірі:

1,65 відсотка суми договору про закупівлю, якщо вартість закупівлі становить не більш як 50 тис. гривень;

1,1 відсотка суми договору про закупівлю, але не більш як 1 870 гривень, якщо вартість закупівлі становить не більш як 200 тис. гривень;

0,55 відсотка суми договору про закупівлю, але не більш як 1 870 гривень, якщо вартість закупівлі становить більш як 200 тис. гривень.

Розмір плати, встановлений у цьому пункті, визначений з урахуванням усіх податків і зборів, що сплачуються у випадках, передбачених законодавством.

Порядок та умови оплати визначаються у договорі між адміністратором електронної системи закупівель та оператором авторизованого електронного майданчика.»;

3) доповнити Порядок пунктом 81 такого змісту:

«81. Адміністратор електронної системи закупівель частину плати, отриманої згідно з пунктом 71 цього Порядку, сплачує оператору авторизованого електронного майданчика як винагороду за надання доступу замовнику, який уклав договір про закупівлю з переможцем відбору, до електронного каталогу та інших електронних сервісів, пов’язаних з його користуванням в електронній системі закупівель, в розмірі, що становить:

0,3 відсотка суми договору про закупівлю, якщо вартість закупівлі становить не більш як 50 тис. гривень;

0,2 відсотка суми договору про закупівлю, але не більш як 340 гривень, якщо вартість закупівлі становить не більш як 200 тис. гривень;

0,1 відсотка суми договору про закупівлю, але не більш як 340 гривень, якщо вартість закупівлі становить більш як 200 тис. гривень.

Розмір винагороди, встановлений у цьому пункті, визначений з урахуванням усіх податків і зборів, що сплачуються у випадках, передбачених законодавством.

Порядок та умови оплати винагороди визначаються у договорі між адміністратором електронної системи закупівель та оператором авторизованого електронного майданчика.»;

4) доповнити Порядок пунктом 91 такого змісту:

«91. Адміністратор електронної системи закупівель частину плати, отриманої згідно з пунктом 71 цього Порядку, також сплачує адміністратору як винагороду за формування та супроводження електронного каталогу в електронній системі закупівель в розмірі, що становить:

0,9 відсотка суми договору про закупівлю, якщо вартість закупівлі становить не більш як 50 тис. гривень;

0,6 відсотка суми договору про закупівлю, але не більш як 1 020 гривень, якщо вартість закупівлі становить не більш як 200 тис. гривень;

0,3 відсотка суми договору про закупівлю, але не більш як 1 020 гривень, якщо вартість закупівлі становить більш як 200 тис. гривень.

Розмір винагороди, встановлений у цьому пункті, визначений з урахуванням усіх податків і зборів, що сплачуються у випадках, передбачених законодавством.

Порядок та умови оплати винагороди визначаються у договорі між адміністратором електронної системи закупівель та адміністратором.».

Слідкуйте за новинами закупівельного простору разом із порталом RADNUK.COM.UA! Для вас ми розкриємо ще більше нюансів закупівель в умовах воєнного стану. Виберіть для себе зручний тариф з приємною знижкою.