Практична ситуація: купуємо через відкриті торги човен із причепом і двигуном у комплекті. Чи потрібно використовувати вимоги з локалізації до причепу?
Проаналізуємо цю ситуацію та надамо відповідь далі.
Згідно з пунктом 61 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про публічні закупівлі» тимчасово, з 2022 року строком на 10 років, встановлюються такі особливості здійснення закупівель, якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень: замовник здійснює закупівлю товарів, визначених підпунктом 2 цього пункту, виключно якщо їх ступінь локалізації виробництва дорівнює чи перевищує: у 2023 році — 15 відсотків.
Повний перелік локалізованих товарів визначений підпунктом 2 пункту 61 Прикінцевих положень Закону. Ще редакція порталу Радник навела такий перелік з орієнтовними кодами за ДК 021:2015 у правовій базі порталу:
Особливості здійснення закупівель, визначені підпунктом 2 пункту 61 Прикінцевих положень Закону, застосовуються до таких товарів, зокрема: причепи; причепи загального призначення. Але! Повернемось до прямої цитати з Закону:
61. Тимчасово, з 2022 року строком на 10 років, встановлюються такі особливості здійснення закупівель, якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень:
1) замовник здійснює закупівлю товарів, визначених підпунктом 2 цього пункту, виключно якщо їх ступінь локалізації виробництва дорівнює чи перевищує: … .
При цьому підпункт 2 пункту 61 Прикінцевих положень Закону не містить такої позиції, як «човен» чи «човен у комплекті».
З огляду на зазначені норми можемо дійти висновку, що локалізацію необхідно застосовувати лише у випадку, якщо причіп безпосередньо виступає предметом закупівлі.
Відповідно до пункту 3 Порядку визначення предмета закупівлі предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 і 34 частини першої статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника. Радимо ознайомитись зі статтями:
- Усе, що потрібно знати про визначення предмета закупівлі: частина перша;
- Усе, що потрібно знати про визначення предмета закупівлі: частина друга.
Аналізуючи коди єдиного закупівельного словника та наявну в електронній системі закупівель інформацію, для закупівлі предмета закупівлі «човен з причепом та двигуном у комплекті» коректним є застосування коду «ДК 021:2015: 34520000-8 — Човни», отже, причіп у цьому випадку не виступає окремим предметом закупівлі, у зв’язку з чим локалізацію застосовувати не потрібно.
А якщо закуповуємо для потреб оборони?
Враховуючи специфіку предмета закупівлі, можемо припустити, що закупівля, описана в ситуації на початку статті, може здійснюватись Збройними Силами або іншими військовими формуваннями.
Тому принагідно нагадаємо, що згідно з пунктом 3 Особливостей 1178 положення пункту 61 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону не застосовуються замовниками у разі здійснення замовником закупівлі товару для потреб Збройних Сил, інших військових формувань, правоохоронних органів на їх запит з подальшою передачею таких товарів на облік запитувача.
Якщо ж замовник здійснює таку закупівлю згідно з Особливостями 1275, то пунктом 4 Особливостей 1275 визначено, що державні замовники здійснюють закупівлі товарів, робіт і послуг у період дії правового режиму воєнного стану відповідно до цих особливостей. При цьому застосування вимог щодо підтвердження локалізації, передбачених пунктом 61 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 922, Оборонними особливостями не передбачено. Детальніше це питання розглядалось у статті «Локалізація в оборонних закупівлях».
За бажанням можете придбати електронну книгу «Локалізація в закупівлях» та користуйтесь у вільному доступі інструментами щодо локалізації: