- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

КЕП або УЕП: як правильно? Позиція Держаудитслужби

КЕП або УЕП: як правильно? Далі ви дізнаєтесь відповідь на це питання з огляду на позицію Держаудитслужби.

Яким має бути електронний підпис замовника?

Висновок про результати моніторингу від 27.06.2022 № UA-M-2022-06-14-000006, оголошення UA-2022-01-20-012961-b

Під час моніторингу Держаудислужба встановила, зокрема, що відповідно до пункту 3 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11.06.2020 № 1082 (далі — Порядок № 1082), розміщення інформації в електронній системі закупівель здійснюється замовником / ЦЗО / учасником / постачальником / органом оскарження / органами державного фінансового контролю шляхом заповнення електронних полів, визначених адміністратором і реалізованих в електронній системі закупівель, та завантаження відповідних документів через автоматизоване робоче місце замовника / ЦЗО / учасника / постачальника / органу оскарження / органів державного фінансового контролю. 

Після внесення інформації в електронні поля на неї накладається кваліфікований електронний підпис (далі — КЕП) посадової особи. Інформація, що заповнюється в електронних полях, може відображатися на вебпорталі у вигляді документа, доступного для друку.

Отже, уповноважена особа повинна використовувати виключно КЕП, який повинен бути виданим на фізичну особу, яка працює в юридичній особі. 

Згідно з Порядком використання електронних довірчих послуг в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, підприємствах, установах та організаціях державної форми власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.2018 № 749 (далі — Постанова № 749), у кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа підписувача додатково до ідентифікаційних даних фізичної особи, яка є працівником державної установи, зазначаються ідентифікаційні дані відповідної державної установи (найменування та ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України).

Так, під час перевірки електронного підпису уповноваженої особи замовника на сайті центрального засвідчувального органу Міністерства цифрової трансформації України за посиланням https://czo.gov.ua/verify отримано такі дані щодо електронного підпису: тип носія особистого ключа — «Незахищений», тип підпису — «Удосконалений», сертифікат — «Кваліфікований».

Таким чином, уповноваженою особою замовника річний план закупівель, повідомлення про намір укласти договір про закупівлю оприлюднено та підписано з накладанням удосконаленого електронного підпису, що не відповідає вимогам пункту третього Порядку № 1082 та Постанови № 749.

За результатами розгляду питання повноти відображення інформації у формах документів у сфері публічних закупівель встановлено порушення вимог, зокрема, пункту третього Порядку № 1082 та Постанови № 749. З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо недопущення в подальшому виявлених порушень (зокрема, шляхом проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань тощо).

Така практика Держаудислужби є сталою, про що свідчать аналогічні за змістом висновки моніторингу UA-M-2022-06-14-000010, UA-M-2022-05-31-000013, UA-M-2022-05-12-000011, UA-M-2022-04-22-000005.

Коментар. Держаудитслужба вважає, що уповноважена особа повинна використовувати виключно КЕП, який повинен бути виданим на фізичну особу, яка працює в юридичній особі відповідно до пункту третього Порядку № 1082 та Постанови № 749.

На майбутнє запам’ятайте, що ви будь-коли можете перевірити електронний підпис чи підписати документ таким підписом у розділі «Інструменти»:

Яким має бути підпис учасника процедури закупівлі?

Висновок про результати моніторингу від 23.06.2022 № UA-M-2022-06-09-000016, оголошення  UA-2021-11-25-007095-b

Під час моніторингу Держаудислужба встановила, зокрема, що відповідно до пункту 1 розділу «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації замовника під час використання електронної системи закупівель з метою подання тендерних пропозицій і здійснення їх оцінки документи та дані створюються та подаються з урахуванням вимог Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг».

Вищевказаним пунктом тендерної документації передбачено, що замовник не вимагає від учасників засвідчувати документи (матеріали та інформацію), що подаються у складі тендерної пропозиції, печаткою та підписом уповноваженої особи, якщо такі документи (матеріали та інформація) надані у формі електронного документа через електронну систему закупівель із накладанням кваліфікованого електронного підпису. 

Статтею 6 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» передбачено, що відносини, пов’язані з використанням удосконалених та кваліфікованих електронних підписів, регулюються Законом України «Про електронні довірчі послуги». 

Згідно з частиною 2 статті 18 Закону України «Про електронні довірчі послуги», кваліфікований електронний підпис вважається таким, що пройшов перевірку та отримав підтвердження, якщо, серед іншого, під час перевірки за допомогою кваліфікованого сертифіката електронного підпису отримано підтвердження того, що особистий ключ, який належить підписувачу, зберігається в засобі кваліфікованого електронного підпису, під час перевірки підтверджено цілісність електронних даних в електронній формі, з якими пов’язаний цей кваліфікований електронний підпис. 

Відповідно до пункту 12 частини 2 статті 23 Закону України «Про електронні довірчі послуги» кваліфіковані сертифікати відкритих ключів обов’язково повинні містити, у тому числі, відомості про те, що особистий ключ зберігається в засобі кваліфікованого електронного підпису (для кваліфікованого сертифіката електронного підпису). 

Слід зазначити, що в листі Міністерства цифрової трансформації України від 16.02.2021 за № 1/06-3-1587 щодо роз’яснення законодавства у сфері електронних довірчих послуг зазначено, що «якщо за результатом перевірки електронного підпису засіб кваліфікованого електронного підпису чи печатки надає інформацію, що тип підпису «удосконалений», то такий електронний підпис не може вважатися кваліфікованим».

Однак моніторингом установлено, що тендерна пропозиція учасника-переможця торгів КУ «В» (у т. ч. документи, які не містять печатки або підпису уповноваженої особи) містить накладений електронний підпис Вітика О. Я. (начальник), за результатами перевірки якого на сайті центрального засвідчувального органу (https://czo.gov.ua/verify) засіб кваліфікованого електронного підпису надає інформацію, що тип підпису «удосконалений» на незахищеному носієві, тобто накладений електронний підпис Вітика О. Я. не може вважатися кваліфікованим, чим не дотримано вимоги пункту 1 розділу «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації.

За результатами аналізу питання дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо розгляду тендерної пропозиції учасника КУ «В» (у тому числі через Удосконалений електронний підпис, накладений переможцем) встановлено порушення вимог пункту 1 частини 1 статті 31 Закону та зобов’язано замовника усунути виявлені порушення шляхом припинення зобов’язань за договором про закупівлю, укладеним з КУ «В».

Коментар. Як бачимо, Держаудислужба дотримується головного правила публічних закупівель «Тендерна пропозиція = Тендерна документація», учасник-переможець має в повному обсязі відповідати вимогам тендерної документації замовника, у тому числі вимогам до електронного підпису.

Додатково користуйтеся покроковим алгоритмом дій замовника під час моніторингу та пам’ятайте про підстави притягнення до адміністративної відповідальності. А також використовуйте шпаргалку уповноваженої особи замовника про адміністративну відповідальність.

Більше важливої інформації про закупівлі під час війни читайте на порталі RADNUK.COM.UA в розділі «Воєнний стан»