- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Довідка з Реєстру корупціонерів. Вимагати чи ні?

Довідка з Реєстру корупціонерів. Чи буде правомірною вимога до переможця надати цей документ? Розглянемо це питання у статті та наведемо практику АМКУ.

Як отримати витяг з Реєстру корупціонерів

Отримати витяг з Реєстру корупціонерів можна у кілька кліків. Нагадаємо, що Єдиний державний реєстр осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення (Реєстр корупціонерів) — це портал, де міститься інформація про всіх фізичних та юридичних осіб, які вчинили корупційні правопорушення. НАЗК адмініструє цей реєстр з лютого 2019 року.

У вересні 2023 року НАЗК відкрило доступ до Реєстру корупціонерів. Переглянути Реєстр корупціонерів та отримати витяг / довідку з нього можна за посиланням.

Чи вимагати замовнику довідку з Реєстру корупціонерів?

Підпунктом 3 пункту 47 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), визначено, що замовник приймає рішення про відмову учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі в разі, коли керівника учасника процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією.

Також пунктом 47 Особливостей передбачено, зокрема, що переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 та в абзаці чотирнадцятому цього пункту.

Водночас абзацом 15 пункту 47 визначено, що замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» від 13.01.2011 № 2939-VI (далі — Закон № 2939) та / або міститься у відкритих публічних електронних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель, крім випадків, коли доступ до такої інформації є обмеженим на момент оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів.

Окрім цього, згідно з частиною 4 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом № 2939 та / або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.

Зважаючи, що доступ до Реєстру корупціонерів наразі є вільним, замовник самостійно може перевірити інформацію реєстру, і вимагати такий документ не є доцільним.

Такої самої думки дотримується і Комісія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Комісія). Зокрема, у рішенні від 02.10.2023 № 15597-р/пк-пз, закупівля № UA-2023-09-08-002609-a, Комісія, посилаючись на норму абзацу 15 пункту 47 Особливостей, зазначила, що на момент оприлюднення оголошення про проведення торгів Реєстр корупціонерів є у доступі, тому вимога тендерної документації щодо надання переможцем довідки з Реєстру корупціонерів не узгоджується з вимогами Особливостей, тому замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації. Детальніше — у статті «Вимагати в переможця інформаційну довідку з реєстру корупціонерів чи не вимагати?».

Виходячи з викладеного, якщо доступ до Реєстру корупціонерів є вільним, то замовник не повинен вимагати довідку/витяг/інформацію з Реєстру корупціонерів, адже ці дані оприлюднені у формі відкритих даних.

Скористайтесь прикладом наказу про призначення уповноваженої особи та затвердження Положення про уповноважену особу. Завантажуйте зразок, заповнюйте та користуйтесь.

Рекомендуємо ознайомитися з електронною книгою «Особливості здійснення закупівель на період дії воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування».