- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Чи визначається аномально низька ціна у разі участі в закупівлі лише одного учасника

У січні 2023 року зміни до Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), окрім скасування аукціонів торкнулися також і поняття визначення аномально низької ціни.

Та, враховуючи велику кількість змін, що постійно вносяться до нормативних актів у сфері публічних закупівель, до редакції журналу «Радник у сфері публічних закупівель» часто надходять запитання щодо того, чи обраховується аномально низька ціна, у разі якщо свою пропозицію подав лише один учасник.

Перш за все нагадаємо, що, враховуючи Особливості, для успішного здійснення процедури відкритих торгів достатньо подання щонайменше однієї пропозиції, оскільки Особливості не встановлюють вимог щодо обов’язковості участі саме двох учасників. Йдемо далі.

Визначення аномально низької ціни

Згідно з пунктом 2 Особливостей під терміном «аномально низька ціна тендерної пропозиції» (далі — аномально низька ціна) розуміється ціна/приведена ціна найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції, яка є меншою на 40 або більше відсотків середньоарифметичного значення ціни/приведеної ціни тендерних пропозицій інших учасників процедури закупівлі, та / або є меншою на 30 або більше відсотків наступної ціни/приведеної ціни тендерної пропозиції. Аномально низька ціна визначається електронною системою закупівель автоматично за умови наявності не менше двох учасників, які подали свої тендерні пропозиції щодо предмета закупівлі або його частини (лота). Тобто:

  1. аномально низька ціна вираховується виключно у разі, якщо подано дві і більше пропозиції, оскільки обраховується вона залежно від середньоарифметичних цін пропозицій учасників або залежно від ціни наступної пропозиції;
  2. у разі, якщо подана лише одна пропозиція, аномально низька ціна не вираховується.

Окрім того, нагадаємо, що, згідно з пунктом 38 Особливостей, учасник процедури закупівлі, який надав найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію, що є аномально низькою, повинен надати протягом одного робочого дня з дня визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції обґрунтування в довільній формі щодо цін або вартості відповідних товарів, робіт чи послуг тендерної пропозиції.

Можете поглянути на приклад обґрунтування АНЦ тендерної пропозиції на закупівлю робіт.

Замовник може відхилити аномально низьку тендерну пропозицію, якщо учасник не надав належного обґрунтування зазначеної в ній ціни або вартості, та відхиляє аномально низьку тендерну пропозицію в разі ненадходження такого обґрунтування протягом строку, визначеного абзацом п’ятим цього пункту.

Обґрунтування аномально низької тендерної пропозиції може містити інформацію про:

Також звертаємо вашу увагу, що аномально низька ціна пропозиції обраховується виключно автоматично електронною системою. Самостійно замовнику здійснювати жодних розрахунків не потрібно. Однак варто ознайомитись із типовими рішеннями АМКУ з цього приводу в статті «Обґрунтування аномально низької ціни: типові рішення АМКУ».

За нагоди ознайомтесь із матеріалом «Чи можна проводити нові відкриті торги відразу чи на наступний день після невдалого проведення попередньої процедури закупівлі?».