Якщо замовник є розпорядником бюджетних коштів і не має рахунків у комерційних банках, єдиним рахунком, на який можуть надходити кошти як забезпечення виконання договору, — це рахунок, відкритий в органах Казначейства. Який рахунок та як відкривати для отримання забезпечення в органах ДКСУ, розкажемо нижче.
Відповідно до частини 1 статті 27 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) замовник має право вимагати від переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі внесення ним не пізніше дати укладення договору про закупівлю забезпечення виконання такого договору, якщо внесення такого забезпечення передбачено тендерною документацією або в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі. Підстави для повернення забезпечення виконання договору про закупівлю визначені в частині другій статті 27 Закону та є вичерпними.
Чимало замовників пам’ятають роз’яснення Державного казначейства щодо обліку коштів, що надходять як плата за тендерну документацію, тендерне забезпечення та забезпечення виконання договору, викладені у листі ДКСУ від 28.03.2005 № 26-06/160-2594.
Проте з того часу відбулося чимало законодавчих змін, а також змінився бухгалтерський облік у державному секторі.
Враховуючи це, з метою врегулювання питань щодо порядку обліку коштів, які надходять як забезпечення тендерної пропозиції/пропозиції або забезпечення виконання договору про закупівлю, та встановлення єдиних підходів при їх казначейському обслуговуванні після засідання Методологічної ради з розгляду питань функціонування та розвитку Державної казначейської служби України від 14.05.2020 Казначейством було надано роз’яснення у листі від 26.05.2020 № 16-08-08/9114 (далі — роз’яснення № 9114).
Відповідно до частини 4 статті 27 Закону кошти, що надійшли як забезпечення виконання договору про закупівлю, якщо вони не повертаються учаснику у випадках, визначених цим Законом, підлягають перерахуванню до відповідного бюджету, а в разі здійснення закупівлі замовниками не за бюджетні кошти — перераховуються на рахунок таких замовників.
Аналогічна норма викладена і в частині шостій статті 25 Закону щодо забезпечення тендерної пропозиції.
Відповідно до роз’яснення № 9114 до моменту перерахування зазначених коштів до відповідного бюджету або повернення учаснику ці кошти зберігаються на окремому небюджетному рахунку замовника — розпорядника або одержувача бюджетних коштів, відкритому в органі Казначейства за субрахунком 3551 «Інші рахунки розпорядників та одержувачів бюджетних коштів» Плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2013 № 1203 (далі — План рахунків).
Відповідно до Порядку відкриття аналітичних рахунків для обліку операцій з виконання бюджетів у системі Державної казначейської служби України, затвердженого наказом Державної казначейської служби України від 04.12.2019 № 341, за субрахунком 3551 Плану рахунків в Казначействі відкриваються небюджетні рахунки розпорядників та одержувачів бюджетних коштів державного та місцевих бюджетів за операціями, що не належать до операцій з виконання бюджетів.
Перелік документів, що подаються до органів Казначейства для відкриття небюджетних рахунків, встановлені в розділі V Порядку відкриття та закриття рахунків у національній валюті в органах Державної казначейської служби України, затвердженому наказом Міністерства фінансів України від 22.06.2012 № 758 (далі — Порядок № 758).
Варто звернути увагу, що відповідно до пункту 5.3 Порядку № 758 для відкриття небюджетних рахунків клієнтами, на яких сформовано справу з юридичного оформлення рахунків, надається заява про відкриття рахунків установленого зразка (додаток 5 до цього Порядку) за підписом керівника та головного бухгалтера або інших посадових осіб, яким відповідно до затвердженої в установленому порядку картки із зразками підписів надано право першого та другого підписів, яка додається до справи.
Відповідно до додатка 5 до Порядку № 758 поле «Додаткова інформація» підлягає обов’язковому заповненню, якщо клієнт не є платником єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, вказується нормативно-правовий акт, відповідно до якого бюджетна установа має право отримувати власні надходження, та інша інформація у разі потреби (примітка *** додатка).
Висновок
Відповідно до роз’яснення № 9114 до моменту перерахування зазначених коштів до відповідного бюджету або повернення учаснику ці кошти зберігаються на окремому небюджетному рахунку замовника — розпорядника або одержувача бюджетних коштів, відкритого в органі Казначейства за субрахунком 3551 «Інші рахунки розпорядників та одержувачів бюджетних коштів» Плану рахунків.
У разі відкриття рахунку 3551 для отримання на нього забезпечення виконання договору в заяві про відкриття рахунку необхідно зазначати підстави для відкриття цього рахунку. Радимо зазначати інформацію такого змісту:
Закон України «Про публічні закупівлі», лист ДКСУ від 26.05.2020 р. № 16-08-08/9114.
Нагадуємо, що Порядок казначейського обслуговування небюджетних рахунків клієнтів затверджений наказом Міністерства фінансів України від 21.07.2014 № 770.
Принагідно радимо ознайомитися із статтею «Особливості відкриття та роботи з казначейськими рахунками для учасників закупівель».
Корисні статті щодо забезпечення в публічних закупівлях доступні на порталі RADNUK.COM.UA:
- «Перелік корисних посилань з питань забезпечення виконання договору»;
- «Перелік корисних посилань щодо забезпечення тендерної пропозиції»;
- «Перелік корисних посилань щодо забезпечення виконання договору про закупівлю»;
- «Усе, що треба знати про (не)повернення забезпечення виконання договору про закупівлю».