- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Чотири питання-відповіді щодо пункту 13 Особливостей з урахуванням змін від 25.02.2023

25.02.2023 набули чинності зміни, внесені постановою КМУ від 17.02.2023 № 157 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178» (далі — Постанова № 157) до постанови КМУ від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі — Постанова № 1178 та Особливості відповідно), крім підпунктів 14, 15, 17, абзацу п’ятого підпункту 19 та підпункту 23 пункту 2 змін, затверджених Постановою № 157, які набирають чинності з 03.07.2023. Змін зазнав і пункт 13 Особливостей, у зв’язку з цим у наших користувачів виникає чимало питань, які розглянемо далі.

Детально зі змінами можна ознайомитися в матеріалі «Нові зміни до Особливостей: тримаємо закупівельний стрій з Радником та виявляємо зміни вже зараз».

Питання № 1 від передплатника порталу

Добрий день. Згідно зі змінами, внесеними до Особливостей, звіт про виконання договору про закупівлю, укладеного відповідно до пункту 13 Особливостей, не оприлюднюється замовником. Як бути з договорами, укладеними згідно з цим пунктом до 25.02.2023? Чи треба публікувати звіт про їх виконання?

Відповідь експерта

Вітаю! Вважаємо, що якщо до 25.02.2023 замовник уклав договір про закупівлю відповідно до пункту 13 Особливостей, у такому випадку замовник, керуючись нормами Особливостей у редакції до 25.02.2023, оприлюднює звіт про виконання такого договору, не зважаючи на останні зміни, внесені Постановою № 157 до Особливостей.

Нагадаємо, що статтею 58 Конституції України встановлено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи. Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 09.02.1999 № 1-рп/99 надання зворотної дії в часі нормативно-правовим актам може бути передбачене шляхом прямої вказівки про це в законі або в іншому нормативно-правовому акті. Постанови Уряду № 157 та № 1178 прямої вказівки щодо надання зворотної дії в часі нормативно-правовим актам не містять, тож зворотної дії в часі не мають.

Ознайомтеся з матеріалом «Рекомендації замовникам щодо використання виключень по пункту 13 Особливостей».

Питання № 2 від передплатника порталу

До внесення лютневих змін до Особливостей не відбулися відкриті торги з Особливостями на закупівлю послуг через відсутність учасника процедури закупівлі. Ми мали намір укласти прямий договір на ці послуги й очікували документи від учасника. Чи маємо право зараз укласти прямий договір через відсутність пропозицій учасника процедури закупівлі, яка була відмінена в січні, після прийнятих змін до Особливостей, чи після змін нам необхідно знову оголошувати відповідну процедуру?

Відповідь експерта

Добрий день. Якщо до набуття чинності останніми змінами в замовника були відмінені відкриті торги через відсутність учасника процедури закупівлі та виникла підстава для укладання прямого договору згідно з підпунктом 6 пункту 13 Особливостей, то замовник може укласти такий договір про закупівлю, не зважаючи на набуття чинності змін, адже постанови Уряду № 157 та № 1178 зворотної дії в часі не мають.

При цьому замовник керується нормами Особливостей, які були чинні до 25.02.2023, тобто при укладанні прямого договору за наведених обставин необхідно звернути увагу, що предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, а також вимоги до учасника процедури закупівлі не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації, та сума договору про закупівлю не може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, які відмінено через відсутність достатньої кількості учасників процедури закупівлі (учасника процедури закупівлі).

Читайте також «Огляд листа Мінекономіки від 28.02.2023 щодо змін до Особливостей від 25.02.2023».

Питання № 3 від передплатника порталу

З приводу внесення нових змін до Особливостей. Яке саме повинно бути документальне підтвердження для укладення прямого договору відповідно до абзацу першого підпункту 3 пункту 13 Особливостей? Це може бути розпорядження керівника чи потрібно якесь підтвердження вищого керівництва? Що повинно бути прописано в цих документах? Дякую.

Відповідь експерта

Вітаю. Зверніть увагу: пункт 13 Особливостей передбачає, що замовник може здійснювати закупівлю шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та / або електронного каталогу для закупівлі товару, але не зобов’язаний. Таким чином, замовник, укладаючи договір про закупівлю згідно з пунктом 13, має враховувати всі обставини й ризики використання виключень.

Через зміни, внесені постановою до Особливостей, абзац 1 підпункту 3 пункту 13 Особливостей було змінено та після 25.02.2023 визначено як: «3) замовник не може дотриматися строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та / або електронного каталогу, що повинно бути документально підтверджено замовником, якщо публічні закупівлі товарів, робіт і послуг здійснюються для:..».

Таким чином, починаючи з 25.02.2023 підпункт 3 пункту 13 Особливостей може бути застосований замовником у випадку неможливості дотриматися строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та / або електронного каталогу та тепер така підстава має бути обов’язково підтверджена документально.

Особливостями не визначено, яким саме документом замовник може підтвердити неможливість дотриматися строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та / або електронного каталогу та яку інформацію має містити такий документ, тобто замовник у цій частині приймає рішення самостійно. Однак краще, щоб таке підтвердження було надане уповноваженим органом та / або сторонньою установою, та / або керівною організацією тощо.

Читайте «Зміни до Особливостей від 25.02.2023: випадки перерахунку ціни».

Питання № 4 від передплатника порталу

Вітаю. Враховуючи останні зміни, чи необхідно підвантажувати разом із додатковою угодою до договору про закупівлю на суму більше 100 тисяч, укладеного згідно з пунктом 13 Особливостей, обґрунтування збільшення ціни?

Відповідь експерта

Добрий день. Норми Особливостей у цій частині змін не зазнали. Так, Особливостями та Законом України «Про публічні закупівлі» не передбачено обов’язку замовника оприлюднювати разом із додатковою угодою до договору про закупівлю обґрунтування збільшення ціни. Підвантажувати разом із додатковою угодою до договору обґрунтування збільшення ціни замовник може за власним бажанням.

Звертаємо вашу увагу, що редакція розробила та додала два нові зразки документів у категорію «Зразки документів замовникам за Особливостями» — «Протоколи по ВТ»:

Ці та інші зразки можна завантажити в розділі «Зразки документів» — «Зразки документів замовникам за Особливостями».

Також нагадаємо, що на порталі є розділ «Інфографіка», де ми збираємо графічний матеріал, що наочно покаже правовий бік закупівельних нюансів:

Більше важливої інформації про закупівлі під час війни читайте на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Воєнний стан».