У матеріалі пропонуємо ознайомитися з добіркою висновків Державної аудиторської служби України (далі — Держаудитслужба/ДАСУ) та проаналізувати, яких помилок припускаються замовники при здійсненні закупівель відповідно до пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості).
№ 1. Моніторинг UA-M-2024-01-04-000013, оголошення UA-2023-12-13-014420-a
Під час моніторингу встановлено, що замовник неправомірно застосував підставу згідно з підпунктом 6 пункту 13 Особливостей для укладення договору без використання електронної системи закупівель, оскільки відкриті торги з особливостями (ідентифікатор закупівлі ID: UA-2023-11-16-001650-a) були відмінені через відхилення тендерної пропозиції ФОП «Г».
Отже, на порушення вимог підпункту 6 пункту 13 Особливостей замовник уклав договір без використання електронної системи закупівель за відсутності відповідних підстав.
З огляду на встановлені порушення Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору.
№ 2. Моніторинг UA-M-2023-12-26-000038, оголошення UA-2023-12-12-017435-a
Моніторингом установлено, що разом зі звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель за досліджуваною закупівлею UA-2023-12-12-017435-a, 12.12.2023 оприлюднено обґрунтування підстави для здійснення закупівлі у вигляді протокольного рішення уповноваженої особи замовника від 11.12.2023 № 145, яке не погоджене (затверджене) керівником замовника або іншою особою, визначеною керівником замовника.
На порушення пункту 13 Особливостей замовник не оприлюднив в електронній системі закупівель обґрунтування підстави для здійснення закупівлі, яке погоджене (затверджене) керівником замовника або іншою особою, визначеною керівником замовника.
З огляду на встановлене порушення Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи, направлені на недопущення встановленого порушення у подальшому, зокрема шляхом забезпечення притягнення до відповідальності осіб, якими допущено порушення.
№ 3. Моніторинг UA-M-2024-01-10-000080, оголошення UA-2023-11-09-011161-a
Замовник здійснив закупівлю відповідно до підпункту 5 пункту 13 Особливостей, а саме на такій підставі: послуги можуть бути надані виключно певним суб’єктом господарювання через необхідність захисту прав інтелектуальної власності.
Під час здійснення моніторингу ДАСУ звернулося через ЕСЗ до замовника з метою отримання інформації, а саме: за якими критеріями здійснено оцінку можливих потенційних виконавців послуг, що є предметом закупівлі, та вибрано для їх виконання саме ФОП «Ч», до пояснень необхідно долучити їх документальне підтвердження.
На вищезазначений запит замовник оприлюднив інформацію такого змісту: «виконавцем послуг, що є предметом закупівлі, було обрано за необхідності захисту прав інтелектуальної власності та відсутності альтернативи ФОП „Ч“, який є єдиним можливим ексклюзивним постачальником на визначеній території Дніпропетровської області програмного забезпечення – модулю „Зелені насадження та благоустрій“, який створено на базі комп’ютерної програми „SoftPro: Містобудівний кадастр“ (свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір № 60072 від 08.06.2015)».
Проте документальне підтвердження наведеної у поясненні інформації, а саме безстрокова ліцензія на право користування програмним забезпеченням та свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір, через електронну систему закупівель замовником не надано, чим порушено вимоги частини 5 статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон).
З огляду на встановлене порушення Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи, направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущені порушення.
№ 4. Моніторинг UA-M-2024-01-10-000009, оголошення UA-2023-12-26-012788-a
Замовник здійснив закупівлю згідно з підпунктом 6 пункту 13 Особливостей — відмінено відкриті торги за ID: UA-2023-12-14-004657-а через неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах.
Під час здійснення моніторингу встановлено, що замовник на порушення абзацу 32 пункту 13 Особливостей оприлюднив звіт та договір в електронній системі закупівель 26.12.2023, проте обґрунтування оприлюднено 15.01.2024, тобто не разом зі звітом та договором.
З огляду на встановлене порушення Держаудитслужба зобов’язує вжити заходів щодо усунення виявлених порушень у встановленому законом порядку, надалі не допускати такі порушення.
Виходячи з наведеного, звертаємо увагу замовників на таке:
- Скористатися підпунктом 6 пункту 13 Особливостей замовник може лише в разі, якщо відмінено відкриті торги через неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах у строк, установлений замовником згідно з цими особливостями, у тому числі за лотом. Якщо ж відкриті торги відмінені через відхилення тендерної пропозиції, підстав для укладання прямого договору по пункту 13 Особливостей немає.
- Обґрунтування підстави для здійснення закупівлі згідно з пунктом 13 Особливостей має бути погоджене (затверджене) керівником замовника або іншою особою, визначеною керівником замовника.
- Якщо під час проведення моніторингу ДАСУ просить у замовника інформацію про критерії, на підставі яких здійснено оцінку потенційних постачальників послуг та обрано саме переможця й окремо зауважує про необхідність долучення документального підтвердження, замовнику варто окрім відповідної інформації надати додатково документальне підтвердження. Документальним підтвердженням того, що послуги можуть бути надані виключно певним суб’єктом господарювання через необхідність захисту прав інтелектуальної власності може бути, як в наведеному випадку, ліцензія на право користування програмним забезпеченням та свідоцтво про реєстрацію авторського права.
- При здійсненні закупівлі відповідно до пункту 13 договір про закупівлю та додатки до нього оприлюднюються разом з обґрунтуванням підстави, адже відповідно до абзацу 32 пункту 13 Особливостей у разі укладення договору про закупівлю відповідно до пункту 13 замовник разом зі звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього, а також обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до цього пункту.
Нагадуємо, що фахівці групи компаній «Радник» розробили приклади обґрунтувань по кожному підпункту пункту 13 Особливостей, які ви знайдете у матеріалах: «Документи для обґрунтування закупівлі згідно з пунктом 13 Особливостей (частина 1)»; «Приклади документів для обґрунтування закупівлі за виключеннями згідно з пунктом 13 Особливостей (частина 2)».
Більше статей про нюанси здійснення закупівель за пунктом 13 Особливостей читайте в електронній книзі «Закупівлі за виключеннями згідно з пунктом 13 Особливостей»: