- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Три висновки ДАСУ про зайво витрачені кошти та норму «24 години на виправлення»

Останнім часом Державна аудиторська служба України (далі — Держаудитслужба/ДАСУ) під час проведення моніторингів встановлює порушення щодо недотримання замовниками принципів максимальної економії, ефективності та пропорційності, недискримінації учасників та рівного ставлення до них, а також об’єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі, визначених статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон). При цьому ДАСУ встановлює, що замовники в порушення норм Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), не надають учасникам можливості виправити невідповідності протягом 24 годин.

Зайво витрачені кошти міського бюджету на суму 137 486,28 грн

Моніторинг UA-M-2023-01-04-000035, оголошення UA-2022-12-22-017987-a

За результатами дослідження протоколу відхилення тендерної пропозиції встановлено, що пропозицію ТОВ «С» відхилено на підставі ненадання останнім витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань (далі — витяг з ЄДР).

Замовником у порушення пункту 40 (пункт 43 в редакції після 19.05.2023) Особливостей не розміщено у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель у частині надання учасником ТОВ «С» витягу з ЄДР.

Таким чином, замовник безпідставно відхилив найнижчу цінову пропозицію на суму 1 661 632,56 грн ТОВ «С» та прийняв рішення про визначення переможця з тендерною пропозицією на суму 1 799 118,84 грн, різниця становить 137 486,28 грн, отже буде зайво витрачено коштів міського бюджету на тотожну суму.
Таким чином, ненадання замовником можливості учаснику з найбільш економічно вигідною тендерною пропозицією усунути невідповідності в документах відповідно до пункту 40 (пункт 43 в редакції після 19.05.2023) Особливостей порушує також принципи здійснення публічних закупівель, визначені статтею 5 Закону, зокрема принципи об’єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі, максимальної економії, ефективності та пропорційності, що призвело до відхилення тендерної пропозиції, яка на 137 486,28 грн є меншою за суму тендерної пропозиції наступного учасника.

З огляду на встановлене порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, а саме скасувати рішення уповноваженої особи від 04.01.2023 про відхилення тендерної пропозиції ТОВ «С» внаслідок відсутності технічної можливості щодо оприлюднення повідомлення відмінити торги.

Коментар: у разі ненадання учасником витягу з ЄДР замовник розміщує повідомлення з вимогою про усунення такої невідповідності в електронній системі закупівель, адже витяг з ЄДР не відноситься до випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та / або інформації (та / або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції.

Відхилення тендерної пропозиції, яка на 408 392,22 грн є меншою за суму тендерної пропозиції переможця

Моніторинг UA-M-2023-07-11-000001, оголошення UA-2023-06-23-012442-a 

За результатами моніторингу встановлено, що тендерну пропозицію ТОВ «З» відхилено через те, що учасник у складі тендерної пропозиції надав технічну специфікацію, якою не підтвердив відповідність окремих характеристик товару, а саме:

  1. за позицією 8 додатка 2 до ТД — температура спалаху;
  2. за позиціями 11–15 додатка 2 до ТД — температура спалаху та механічні домішки.

ДАСУ вважає, що вищезазначена невідповідність могла бути усунена учасником процедури закупівлі шляхом надання ним виправленої технічної специфікації із зазначенням температури спалаху та механічних домішок по позиціях №№ 8, 11–15, що не призвело б до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Замовником у порушення пункту 43 Особливостей не розміщено у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель у частині надання учасником ТОВ «З» технічної специфікації.

Таким чином, замовник безпідставно відхилив тендерну пропозицію ТОВ «З», чим порушив пункт 44 Особливостей у частині відхилення тендерної пропозиції із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель.

Замовник відхилив найнижчу цінову пропозицію на суму 1 433 377,02 грн, прийняв рішення про визначення переможця з тендерною пропозицією на суму 1 841 769,24 грн, різниця становить 408 392,22 грн, у результаті чого буде зайво витрачено коштів підприємства на тотожну суму та це призведе до негативних наслідків використання коштів підприємства. Отже, порушено принципи здійснення публічних закупівель, визначені статтею 5 Закону.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема шляхом відміни торгів відповідно до підпункту 2 пункту 50 Особливостей (неможливість усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень).

Коментар: ДАСУ вважає, що окремі характеристики предмета закупівлі (у наведеному випадку температура спалаху та механічні домішки) не призводять до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо. Отже, замовник має розміщувати повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в такій інформації та / або документах. Радимо також ознайомитися зі статтею «П’ять моніторингів ДАСУ щодо норми „24 години на виправлення помилок“».

Замовником відхилено найнижчу цінову пропозицію та прийнято рішення про визначення переможця, різниця у ціні становить 917 857,00 грн

Моніторинг UA-M-2023-05-18-000006, оголошення UA-2023-03-24-000544-a

За результатами моніторингу встановлено, що тендерну пропозицію ФОП «Т» відхилено через те, що вона не відповідає технічним вимогам тендерної документації, а також призводить до завищення вартості прямих витрат, що в свою чергу збільшує вартість надання послуг (учасник використовує ресурсну елементну кошторисну норму (РЕКН) КР18-20-4 «Знімання асфальтобетонних покриттів доріг за допомогою машин для холодного фрезерування асфальтобетонних покриттів окремими місцями площею до 10 м2 шириною фрезерування 500 мм та глибиною фрезерування 50 мм», яка не відповідає технічним вимогам тендерної документації, а також призводить до завищення вартості прямих витрат, що в свою чергу збільшує вартість надання послуг).

Враховуючи викладене, тендерна пропозиція учасника не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.

Держаудитслужба зазначає, що вищезазначена невідповідність не відноситься до відсутності інформації (та / або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі.

Незастосування понижуючого коефіцієнта відноситься до цінової складової тендерної пропозиції та не впливає на технічні та якісні характеристики поточного ремонту внутрішньоквартальних доріг житлових мікрорайонів міста, коригування помилково зазначених розцінок та незастосування коефіцієнтів не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі.

Замовником у порушення пункту 40 (пункт 43 в редакції після 19.05.2023) Особливостей не розміщено у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель у частині надання учасником ФОП «Т» розрахунку договірної ціни із використанням ресурсної елементної кошторисної норми. Таким чином, замовник порушує також принципи здійснення публічних закупівель, визначені статтею 5 Закону, зокрема принципи об’єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі, максимальної економії, ефективності та пропорційності, що призвело до відхилення тендерної пропозиції, яка на 917 857,00 гривень є меншою за суму тендерної пропозиції переможця.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема в межах законодавства вжити заходів щодо припинення договірних відносин, враховуючи норми договору, Закону, Цивільного та Господарського кодексів України.

Коментар: Держаудитслужба зазначає, що незастосування учасником понижуючого коефіцієнта відноситься до цінової складової тендерної пропозиції та не впливає на технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, отже в такому випадку замовник надає 24 години на виправлення.

Читайте також статтю «Надання 24 години на виправлення помилок: звертаємо особливу увагу на підтвердження технічних, якісних, кількісних та інших характеристик».

Використовуйте Протокол аргументованого заперечення до висновку. Заперечення до висновку про результати моніторингу процедури закупівлі та Протокол надання пояснення на запит моніторингу.

Повідомляємо, що на порталі є книга «Моніторинг закупівель за Особливостями № 1178» — збірник висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями за Особливостями: