- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Сім порушень, один моніторинг: практика ДАСУ

Пропонуємо вашій увазі цікавий висновок моніторингу, проведеного Державною аудиторською службою України (далі — Держаудитслужба/ДАСУ), за наслідком якого було встановлено аж сім порушень.

Моніторинг UA-M-2023-06-20-000031, оголошення UA-2023-04-04-008069-a

Порушення 1. Умови тендерної документації містять норми Закону, які на момент проведення закупівлі не діють

За результатом аналізу питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), установлено, що в тендерній документації зазначені норми Закону, які станом на дату оприлюднення оголошення про проведення процедури закупівлі, у тому числі на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, не діють.

Порушення 2. Перелік формальних помилок не відповідає Наказу № 710

Також перелік формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерної пропозиції, зазначений замовником у тендерній документації, не відповідає переліку формальних помилок, затвердженому наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 15.04.2020 № 710 (далі — Наказ № 710).

Порушення 3. Неправомірне відхилення та ненадання 24 годин на виправлення невідповідностей

Підставою для відхилення учасника ТОВ «В» у протоколі № 16 зазначено, що замовником встановлено відсутність у складі тендерної пропозиції переліку документів. ДАСУ установило неправомірне відхилення тендерної пропозиції учасника ТОВ «В» з підстав, зазначених у протоколі № 16, чим не дотримано вимоги пункту 40 Особливостей (пункт 43 у редакції від 19.05.2023). Замовник не надав можливості виправити наведені невідповідності, чим порушив вимоги пункту 40 Особливостей (пункт 43 у редакції від 19.05.2023) та не дотримався принципів здійснення публічних закупівель, визначених статтею 5 Закону.

Порушення 4. Неправомірне відхилення через відсутність документів, які фактично наявні в складі тендерної пропозиції

Замовником безпідставно зазначено в протоколі № 16 про відсутність деяких документів у складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «В», при цьому вказані документи наявні у складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «В» (довідка про наявність в учасника досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) та лист-гарантія про відповідність пропозиції учасника вимогам до предмета закупівлі тощо).

Порушення 5. Безпідставне відхилення через відсутність обґрунтування аномально низької ціни

Підставою для відхилення учасника ТОВ «В» у протоколі № 16, зокрема, зазначено відсутність обґрунтування аномально низької ціни.

Пунктом 3 частини 1 Закону передбачено, що аномально низька ціна визначається електронною системою закупівель автоматично за умови наявності не менше двох учасників, які подали свої тендерні пропозиції щодо предмета закупівлі або його частини (лота). Оскільки електронна система закупівель автоматично не визначила найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію учасника ТОВ «В» аномально низькою, то замовником безпідставно зазначено в протоколі № 16 однією з підстав відхилення тендерної пропозиції учасника ТОВ «В» відсутність обґрунтування аномально низької ціни.

Порушення 6. Проєкт договору про закупівлю, наданий переможцем, не відповідає умовам тендерної документації

За результатами аналізу питання відповідності умов договору переможця ФГ «Д» умовам тендерної пропозиції переможця установлено, що строк поставки товару, який зазначений замовником у тендерній документації та в тендерній пропозиції переможця ФГ «Д», відрізняється від строку поставки товару, який зазначено в Договорі, чим не дотримано вимоги пункту 18, пункту 19 Особливостей. Згідно з пунктом 21 Особливостей договір про закупівлю є нікчемним у разі, зокрема, укладення договору про закупівлю з порушенням вимог пункту 18 Особливостей.

Порушення 7. Не відхилено тендерну пропозицію учасника, який не відповідає вимогам замовника, та не відмінено торги

На порушення вимог підпункту 2 пункту 41 Особливостей (пункт 44 у редакції від 19.05.2023) не відхилено тендерну пропозицію учасника ФГ «Д» як таку, що не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу 1 частини 1 статті 22 Закону, автоматично не відмінено електронною системою закупівель процедуру відкритих торгів на підставі підпункту 1 пункту 48 Особливостей (пункт 51 у редакції від 19.05.2023), визнано його переможцем та в подальшому укладено з ним Договір.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення встановлених порушень вимог пунктів 18, 19, 21, пункту 40 (пункт 43 у редакції від 19.05.2023), підпункту 2 пункту 41 (пункт 44 у редакції від 19.05.2023), підпункту 1 пункту 48 Особливостей (пункт 51 у редакції від 19.05.2023), статті 5 Закону шляхом припинення зобов’язань за договором, у тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності договору.

Виходячи з викладеного, зверніть увагу на таке.

Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Закону з урахуванням Особливостей. Тобто умови тендерної документації замовника повинні відповідати умовам Закону з урахуванням Особливостей.

Перелік формальних (несуттєвих) помилок, зазначених замовником у тендерній документації, має відповідати переліку формальних помилок, затвердженому Наказом № 710.

Замовник надає 24 години на виправлення невідповідностей (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та / або відсутності інформації (та / або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції) згідно з пунктом 43 Особливостей у редакції від 19.05.2023.

Якщо електронна система закупівель автоматично не визначила найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію учасника аномально низькою, то замовник не має підстав для відхилення тендерної пропозиції учасника через відсутність обґрунтування аномально низької ціни.

Договір про закупівлю є нікчемним у разі, зокрема, укладення договору про закупівлю з порушенням вимог пункту 18 Особливостей.

Використовуйте Протокол аргументованого заперечення до висновку. Заперечення до висновку про результати моніторингу процедури закупівлі та Протокол надання пояснення на запит моніторингу. Повідомляємо, що на порталі є книга «Моніторинг закупівель за Особливостями № 1178» — збірник висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями за Особливостями: