- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Шість висновків моніторингу ДАСУ щодо зміни істотних умов договору про закупівлю

Пунктом 19 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), передбачено вісім випадків, коли істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпункту 13 пункту 13) цих особливостей, можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі.

Сьогодні пропонуємо ознайомитися з добіркою моніторингів Державної аудиторської служби України (далі — Держаудитслужба, ДАСУ), під час яких встановлено порушення пункту 19 Особливостей.

Порушення 1 — проєкт договору без врахування пункту 19 Особливостей

Моніторинг UA-M-2023-02-13-000051, оголошення UA-2022-12-06-004487-a

Моніторингом встановлено, що тендерна документація замовника не відповідає нормам абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) та пункту 28 Особливостей в частині включення до неї інформації не відповідно до вимог законодавства, а саме:

З огляду на це та інші встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи, направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема шляхом притягнення до дисциплінарної або матеріальної відповідальності осіб, якими допущено порушення.

Порушення 2 — проєкт договору містить погодження зміни ціни за одиницю товару, а предмет закупівлі — послуги

Моніторинг UA-M-2023-01-17-000043, оголошення UA-2022-12-29-012220-a

За результатами аналізу відповідності вимог тендерної документації вимогам законодавства у сфері закупівель встановлено: у проєкті договору встановлено умову, що істотні умови цього договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків: «погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару…».

Водночас предметом закупівлі є послуги, що підтверджується інформацією, зазначеною замовником у тендерній документації та оголошенні про проведення відкритих торгів з особливостями. При цьому вказана підстава зміни істотних умов договору про закупівлю застосовується замовниками у разі, якщо предметом закупівлі є товар, про що свідчить підпункт 2 пункту 19 Особливостей.

З огляду на це та інші встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором про закупівлю послуг.

Порушення 3 — проєкт договору не містить самого порядку змін його умов, зокрема у випадках, встановлених підпунктом 7 пункту 19 Особливостей

Моніторинг UA-M-2023-02-13-000058, оголошення UA-2023-01-27-005481-a

Моніторингом встановлено: у проєкті договору (Додаток № 2 до тендерної документації) встановлено умову, що істотні умови цього договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS, регульованих цін (тарифів), нормативів, середньозважених цін на електроенергію на ринку «на добу наперед», що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни.

Проте, в порушення вимог пункту 8 частини 2 статті 22 Закону та пункту 28 Особливостей, проєкт договору не містить самого порядку змін його умов, зокрема у випадках, встановлених підпунктом 7 пункту 19 Особливостей.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель ДАСУ зобов’язує здійснити заходи, направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема шляхом притягнення до дисциплінарної або матеріальної відповідальності осіб, якими допущено порушення. 

Порушення 4 — продовження строку дії договору без виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження

Моніторинг UA-M-2023-02-06-000043, оголошення UA-2022-12-01-003983-a

Аудитори зазначають, що підпунктом 4 пункту 19 Особливостей встановлено імперативну умову, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватись після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, зокрема, продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю.

Замовник зазначає, що додаткова угода від 28.12.2022 № 1 укладена на підставі листа переможця ФОП «Ш», у якому вказаний підприємець звернувся з проханням до замовника щодо відтермінування строку дії Договору у зв’язку з неможливістю виконання повного обсягу робіт через погодні умови.

Водночас ФОП «Ш» надав у складі тендерної пропозиції згоду на погодження з проєктом договору, у тому числі щодо строку дії договору та строку виконання робіт, що є предметом закупівлі до 31.12.2022.

Моніторингом встановлено, що замовником укладено додаткову угоду від 28.12.2022 № 1 до договору на продовження строку виконання зобов’язань щодо виконання робіт та продовження строку дії договору без виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, чим не дотримано вимоги підпункту 4 пункту 19 Особливостей.

З огляду це та інші встановлені порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи, направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема шляхом притягнення до дисциплінарної або матеріальної відповідальності осіб, якими допущено порушення.

Порушення 5 — відсутнє підтвердження зміни системи оподаткування

Моніторинг UA-M-2023-01-16-000040, оголошення UA-2022-12-07-013520-a

Під час моніторингу встановлено, що замовник не надав документи, що підтверджують зміни, передбачені підпунктом 6 пункту 19 Особливостей, та зміни системи оподаткування станом на момент укладання додаткової угоди до договору, чим не підтвердив наявність підстави для внесення змін до істотної умови договору.

Отже, замовником на порушення вимог підпункту 6 пункту 19 Особливостей укладено додаткову угоду до договору, якою внесено зміну до істотної умови договору, а саме збільшено суму договору, без відповідного підтвердження зміни системи оподаткування.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором, у тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору. 

Порушення 6 — неправильно вказано підставу для внесення змін до істотних умов договору

Моніторинг UA-M-2023-02-28-000033, оголошення UA-2023-02-03-010725-a

Проведеним моніторингом встановлено порушення вимог підпункту 8 пункту 20 Особливостей у повідомленні про внесення змін до договору про закупівлю: при внесенні змін додатковою угодою № 1 замовником вказано підставу для внесення змін до істотних умов договору, що відповідає підпункту 5 пункту 19 Особливостей — погодження зміни ціни в договорі про закупівлю в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг), при тому що замовником фактично внесено зміни, що відповідають підпункту 1 пункту 19 Особливостей — зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника.

З огляду на це та інші встановлені порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи (зокрема, проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань тощо) щодо недопущення у подальшому встановлених порушень.

Враховуючи наведені висновки моніторингу, замовнику варто бути уважним до пункту 19 Особливостей, враховувати норми цього пункту при підготовці тендерної документації та проєкту договору про закупівлю, а при зміні умов договору шляхом укладання додаткових угод мати відповідне підтвердження.

За нагоди використовуйте зразок адміністративного позову про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу процедури закупівлі, який розміщений у категорії «Зразки документів замовникам за Особливостями» — «Листи».

Читайте також:

Нагадаємо, що на порталі є книга «Практика моніторингу процедур закупівель» — збірник висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями: