- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

При закупівлі генераторів пам’ятаємо про норми «локалізації»: практика ДАСУ

Наближається зима, знову очікуємо перебої у постачанні електричної енергії. Отже, закупівля генераторів є актуальним предметом закупівлі для багатьох замовників. Остання практика ДАСУ показує, що замовники під час закупівлі генераторів нерідко забувають про встановлення вимог у тендерній документації щодо підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів. Детальніше — у матеріалі.

Пропонуємо проаналізувати висновки моніторингів, які проводяться Державною аудиторською службою України (далі — ДАСУ/Держаудитслужба), та звернути увагу, що під час закупівлі генераторів з очікуваною вартістю, яка дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, згідно з нормами Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), замовник має пам’ятати про вимогу щодо підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів.

За нагоди радимо замовникам ознайомитися зі статтею «Усе, що треба знати про придбання генераторів та акумуляторів».

Моніторинг UA-M-2023-10-10-000005, оголошення UA-2023-10-03-013230-a

У висновку, зокрема, зазначено: «…Порядок підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів (далі — Порядок) встановлює механізм підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів, що є предметом закупівлі і визначені підпунктом 2 пункту 6-1 розділу Х „Прикінцеві та перехідні положення“ Закону України „Про публічні закупівлі“ (далі — Закон) та додатковим переліком товарів, що затверджується Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 3 пункту 6-1 розділу Х „Прикінцеві та перехідні положення“ Закону.

Відповідно до пункту 13-1 Порядку (зі змінами, внесеними 08.09.2023 постановою КМУ від 22.08.2023 № 950) замовник визначає в тендерній документації на закупівлю предмета закупівлі, внесеного до переліку, вимогу щодо наявності в учасника процедури закупівлі сертифіката відповідності системи управління якістю у виробництві вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT), або національних стандартів, якими їх замінено, виданого акредитованим органом з оцінки відповідності. Учасник процедури закупівлі на таку вимогу замовника в тендерній документації подає у складі тендерної пропозиції копію сертифіката відповідності системи управління якістю у виробництві вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT), або національних стандартів, якими їх замінено, виданого акредитованим органом з оцінки відповідності.

Підпунктом 2 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону визначено, що особливості здійснення закупівель, визначені цим пунктом, застосовуються до таких товарів, зокрема: дизель-генераторні установки, генераторні установки з двигуном із іскровим запалюванням, турбогенераторні установки».

Моніторингом встановлено, що замовником передбачено придбання дизельного генератора (ДК021-2015: 31120000-3 — Генератори) у кількості 1 шт. з очікуваною вартістю закупівлі 375 934,00 грн з ПДВ.

За результатами моніторингу встановлено відсутність у тендерній документації замовника вимог до учасників процедури закупівлі, передбачених пунктом 13-1 Порядку, чим порушено норми абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону, а також пунктів 3 та 28 Особливостей.

Станом на дату завершення моніторингу процедури закупівлі (20.10.2023) замовником прийнято рішення про відміну відкритих торгів на підставі підпункту 2 пункту 50 Особливостей через неможливість усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель.

Таких висновків ДАСУ чимало, аналогічні порушення виявлені під час проведення моніторингів UA-M-2023-10-10-000003, UA-M-2023-09-22-000001, UA-M-2023-09-26-000063.

Виходячи з наведених висновків моніторингу, замовники нерідко забувають про виконання норми «локалізації» при закупівлі генераторів. Тож звертаємо увагу замовників, що на виконання пункту 13-1 Порядку та підпункту 2 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, при здійсненні закупівлі, зокрема, дизель-генераторних установок, генераторних установок з двигуном із іскровим запалюванням, турбогенераторних установок з очікуваною вартістю 200 тис. грн та більше замовнику потрібно пам’ятати про обов’язковість вимоги в ТД щодо підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів.

Маєте можливість скористатися прикладами документів, розроблених фахівцями порталу «Радник»: Тендерна документація (локалізація товар) (за Особливостями зі змінами) та Додаток 1 до тендерної документації (кваліфікаційні критерії, вимоги) (локалізація товар).

Повідомляємо, що на порталі є книга «Моніторинг закупівель за Особливостями № 1178» — збірник висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями за Особливостями: