- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Практика ДАСУ щодо забезпечення тендерної пропозиції за Особливостями

Відповідно до пункту 10 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) забезпечення тендерної пропозиції — надання забезпечення виконання зобов’язань учасником перед замовником, що виникли у зв’язку з поданням тендерної пропозиції, у вигляді такого забезпечення, як гарантія.

Сьогодні пропонуємо вашій увазі останні висновки моніторингів Державної аудиторської служби України (далі — Держаудитслужба/ДАСУ) щодо забезпечення тендерної пропозиції з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості та Постанова № 1178 відповідно).

В оголошенні не зазначено умов надання забезпечення тендерних пропозицій в частині застережень щодо випадків, коли забезпечення тендерної пропозиції не повертається учаснику

Моніторинг UA-M-2023-04-18-000009, оголошення UA-2023-04-03-008421-a

Під час моніторингу, зокрема, встановлено, що в частині 2 «Забезпечення тендерної пропозиції» розділу 3 «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації замовник вимагає надання учасниками забезпечення тендерної пропозиції у формі банківської гарантії у вигляді електронного документа на суму 27 000,00 грн з грошовим покриттям та строком дії не менше ніж 90 календарних днів з кінцевого строку для подання тендерних пропозицій. Слід зазначити, що відповідно до положень частини 1 статті 25 Закону до умов надання забезпечення тендерної пропозиції віднесено, зокрема, застереження щодо випадків, коли забезпечення тендерної пропозиції не повертається учаснику.

Водночас в опублікованому замовником оголошенні про проведення відкритих торгів за ID:UA-2023-04-03-008421-a не зазначено умов надання забезпечення тендерних пропозицій в частині застережень щодо випадків, коли забезпечення тендерної пропозиції не повертається учаснику, чим порушено вимогу пункту 9 частини другої статті 21 Закону та пункту 26 Особливостей.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи (зокрема, шляхом проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань тощо) щодо недопущення в подальшому порушення.

Таке ж порушення виявлено під час інших моніторингів, а саме UA-M-2023-04-18-000004 та UA-M-2023-04-18-000010.

Безпідставне відхилення тендерної пропозиції через формальну помилку в забезпеченні тендерної пропозиції

Моніторинг UA-M-2023-02-13-000108, оголошення UA-2022-12-27-008698-a

Під час моніторингу встановлено, що відповідно до Протоколу № 2 про відхилення учасника замовником зазначено, що учасником ТОВ «О» надано забезпечення тендерної пропозиції, де сума гарантії, зазначена прописом, не відповідає розміру забезпечення, що вимагалося.

Відповідно до вимог ТД замовником зазначено, що тендерна пропозиція учасника обов’язково супроводжується документом, що підтверджує надання забезпечення тендерної пропозиції, яке має бути подане у вигляді банківської гарантії в електронному форматі з накладенням кваліфікованого електронного підпису, банківська гарантія повинна бути оформлена з грошовим покриттям, на підтвердження наявності грошового покриття надається довідка (виписка) з банку про залишок коштів на рахунку. Розмір забезпечення тендерної пропозицій 0,5 % від очікуваної вартості закупівлі, що становить 45 975,70 гривень.

Учасник ТОВ «О» у складі тендерної пропозиції надав забезпечення тендерної пропозиції у вигляді банківської гарантії від 03.01.2023 № 71.00.021462, де зазначена сума гарантії 45 975,70 гривень (сорок п’ять тисяч дев’ятсот сімдесят п’ять гривень 00 копійок). Також на виконання вимог ТД учасником ТОВ «О» у складі тендерної пропозиції надано виписку за 03.01.2023 з призначенням: «грошове покриття за Договором гарантії № 71.00.021462 від 03.01.2023» у сумі 45 975,70 грн та договір про надання банківської гарантії від 03.01.2023 № 71.00.021462, де у пункті 1.2 розділу 1 зазначено, що сума гарантії, наданої банком у межах цього договору, становить 45 975,70 гривень (сорок п’ять тисяч дев’ятсот сімдесят п’ять гривень 70 копійок).

Відповідно до вимог ТД зазначено перелік формальних помилок, серед яких є така — помилка, зроблена учасником процедури закупівлі під час оформлення тексту документа/унесення інформації в окремі поля електронної форми тендерної пропозиції (у тому числі комп’ютерна коректура, заміна літери (літер) та / або цифри (цифр), переставлення літер (цифр) місцями, пропуск літер (цифр), повторення слів, немає пропуску між словами, заокруглення числа), що не впливає на ціну тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі та не призводить до її спотворення та / або не стосується характеристики предмета закупівлі, кваліфікаційних критеріїв до учасника процедури закупівлі.

Враховуючи вищезазначене, вказана помилка належить до формальної помилки, яка не впливає на зміст тендерної пропозиції та є технічною помилкою, а отже тендерна пропозиція учасника ТОВ «О» безпідставно відхилена в цій частині. Отже, на порушення вимог абзацу 3 підпункту 1 та абзацу 2 підпункту 2 пункту 41 Особливостей замовник безпідставно відхилив тендерну пропозицію учасника ТОВ «О», оскільки надане ним забезпечення тендерної пропозиції відповідає умовам, що визначені замовником у тендерній документації до такого забезпечення тендерної пропозиції.

З огляду на це та інші встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором, у тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору.

Виходячи з наведеного, звертаємо увагу замовників:

За нагоди використовуйте зразок листа-роз’яснення щодо неможливості надати відповідь на запит ДАСУ.

Читайте також «Як не варто змінювати ціну за одиницю товару: практика ДАСУ».

Нагадаємо, що на порталі є книга «Практика моніторингу процедур закупівель» — збірник висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями: