- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Практика ДАСУ про перелік підстав для зміни істотних умов договору відповідно до предмета закупівлі

Який перелік підстав для зміни істотних умов договору встановлює замовник залежно від предмета закупівлі? Чи відрізняються підстави для зміни істотних умов договору для товару, послуг та робіт? У статті проаналізуємо практику Державної аудиторської служби України (далі — ДАСУ/Держаудитслужба).

Пунктом 19 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), передбачений перелік підстав, коли істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпункту 13 пункту 13), можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі. Чи потрібно вносити у проєкт договору / договір про закупівлю всі підстави, передбачені у пункті 19 Особливостей? Розглянемо позицію ДАСУ щодо цього питання.

Моніторинг UA-M-2023-11-07-000040, оголошення UA-2023-09-15-010251-a

Держаудитслужба зазначає, що законодавством встановлено імперативну норму, згідно з якою зміна істотних умов договору може здійснюватися виключно у випадках, визначених законодавством, вичерпний перелік яких наведено в пункті 19 Особливостей.

Моніторингом, зокрема, установлено, що замовником в розділі 11.3 Додатка 4 «Проєкт договору про закупівлю» до тендерної документації передбачено, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків: «погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку) за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення».

Водночас предметом закупівлі є роботи. При цьому вказана підстава зміни істотних умов договору про закупівлю застосовується замовниками в разі, якщо предметом закупівель є товари, про що свідчить підпункт 2 пункту 19 Особливостей.

З огляду на зазначене, відображення у Додатку 4 «Проєкт договору про закупівлю» тендерної документації такої зміни істотних умов не відповідає абзацу 1 частини третьої статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» в частині включення до Додатка 4 тендерної документації інформації не відповідно до законодавства.

З огляду на встановлене порушення законодавства у сфері публічних закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо недопущення у подальшому виявлених порушень (зокрема, шляхом проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань тощо).

Таке саме порушення встановлено під час проведення інших моніторингів, зокрема під час моніторингів UA-M-2023-11-07-000038, UA-M-2023-10-30-000073, UA-M-2023-10-24-000044.

Моніторинг UA-M-2023-10-05-000009, оголошення UA-2023-05-30-003813-a

Держаудитслужба зазначає, що замовник в обов’язковому порядку зазначає перелік підстав для зміни істотних умов договору в проєкті договору про закупівлю під час формування тендерної документації.

Моніторингом, зокрема, установлено, що замовник в підпункті 2 пункту 6.4.3 частини 4 розділу VI «Результати торгів та укладення договору про закупівлю» тендерної документації та в підпункті 2 пункту 11.3 проєкту договору (Додаток № 8) затвердив випадки зміни істотних умов договору, а саме: «погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку) за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення».

Водночас предметом закупівлі є послуги, про що вказано в тендерній документації та оголошенні про проведення відкритих торгів.

При цьому вказана підстава зміни істотних умов договору про закупівлю застосовується замовниками в разі, якщо предметом закупівель є товар, відповідно до підпункту 2 пункту 19 Особливостей.

З огляду на встановлене порушення законодавства у сфері публічних закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо недопущення у подальшому виявлених порушень, зокрема шляхом проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань тощо.

Таке саме порушення встановлено під час проведення інших моніторингів, зокрема під час моніторингів UA-M-2023-08-28-000053, UA-M-2023-09-11-000088.

Держаудитслужба вважає порушенням в разі закупівлі робіт або послуг встановлення у проєкті договору підстави, визначеної у підпункті 2 пункту 19 Особливостей. Вказана підстава зміни істотних умов договору про закупівлю застосовується замовниками в разі, якщо предметом закупівлі є товар.

За нагоди використовуйте шпаргалку уповноваженої особи замовника про відповідальність.

Нагадуємо, що на порталі є книга «Моніторинг закупівель за Особливостями» — збірник висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями за Особливостями: