- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Порушення замовників під час проведення закупівель згідно з пунктом 13 Особливостей: практика ДАСУ

Пунктом 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості та Постанова № 1178), передбачені випадки, коли замовник може укласти прямий договір без проведення відкритих торгів / використання каталогу. Пропонуємо добірку моніторингів Державної аудиторської служби України (далі — Держаудитслужба/ДАСУ) та проаналізувати, яких помилок припускаються замовники при укладанні прямих договорів про закупівлю відповідно до пункту 13 Особливостей.

1. Щодо територій можливих та активних бойових дій (підпункт 2 пункту 13 Особливостей)

Моніторинг UA-M-2023-10-12-000014, закупівля UA-2023-09-18-000941-a

Моніторингом встановлено, що, враховуючи, що відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 (з наступними змінами), місцезнаходження (населений пункт) замовника не включено до території активних бойових дій, які не були завершені на дату укладення договору про закупівлю, замовником укладено договір про закупівлі без застосування відкритих торгів та / або електронного каталогу від 14.08.2023 № СК16-0104 за відсутності підстав, визначених підпунктом 2 пункту 13 Особливостей.

З огляду на встановлені порушення Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема, шляхом припинення зобов’язань за договором.

Таке саме порушення встановлено під час моніторингів UA-M-2024-03-18-000077, UA-M-2023-08-08-000063.

2. Щодо нагальної потреби у здійсненні закупівлі (підпункт 4 пункту 13 Особливостей)

Моніторинг UA-M-2023-08-29-000011, оголошення UA-2023-08-11-006106-a

При наданні пояснення на запит замовник завантажив: «Акт обстеження ліцею»; «Обґрунтування закупівлі послуги з поточного ремонту аварійної покрівлі будівлі ліцею від 04.07.2023»; «Розпорядження сільського голови від 03.07.2023 № 117/01-08 „Про створення комісії з обстеження покрівлі даху ліцею“».

При цьому від дати виникнення обставин, згідно з вищевказаними документами, до укладання договору з МПП «Т» минуло 26 днів, що достатньо для дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та / або електронного каталогу.
Тобто завантажені замовником під час моніторингу документи не містять обґрунтування підстав для здійснення закупівлі без застосування відкритих торгів, визначених підпунктом 4 пункту 13 Особливостей.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором, у тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору.

Моніторинг UA-M-2024-04-01-000048, оголошення UA-2024-03-26-012280-a

Моніторингом установлено, що замовник разом зі звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, не оприлюднив обґрунтування (у вигляді розпорядчого рішення замовника або іншого документа) підстав для здійснення закупівлі без використання електронної системи закупівель, чим не дотримався вимоги пункту 13 Особливостей.

З огляду на це та інші встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущені порушення. 

3. Якщо роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання (підпункт 5 пункту 13 Особливостей)

Моніторинг UA-M-2024-03-29-000006, оголошення UA-2024-01-05-003510-a

Моніторингом установлено, що відповідно до наданого замовником обґрунтування закупівлі без використання електронної системи, проведеної на підставі підпункту 5 пункту 13 Особливостей, відповідно до постанови КМУ від 21.11.2018 № 975 «Про затвердження категорій об’єктів державної форми власності та сфер державного регулювання, які підлягають охороні органами поліції охорони на договірних засадах», музейні заклади, у яких зберігаються музейні предмети державної частини Музейного фонду України, внесені до Державного реєстру національного культурного надбання, підлягають охороні органами поліції охорони на договірних засадах.

За результатами моніторингу установлено, що згідно з даними Державного реєстру національного культурного надбання, розміщеного за посиланням https://data.gov.ua/dataset/014aba3a-63ed-4edf-b6b1-b26f1ad29953, замовника не внесено до цього Реєстру.

Замовником документально не підтверджено, що послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання у разі відсутності конкуренції з технічних причин.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором.

Моніторинг UA-M-2023-10-04-000001, оголошення UA-2023-07-25-009803-a

У відповіді на запит від 11.10.2023 замовник зазначив таке: «Положеннями Особливостей передбачено підставу для здійснення закупівлі за підпунктом 5 пункту 13: придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, може здійснюватися без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання у випадку відсутності конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником». Поряд з цим замовник не надав документального підтвердження наявності вищезазначеної підстави.

4. Щодо відміни відкритих торгів через неподання жодної тендерної пропозиції (підпункт 6 пункту 13 Особливостей)

Моніторинг UA-M-2024-04-08-000028, оголошення UA-2024-01-10-003246-a

Відповідно до обґрунтування підстави для здійснення закупівлі від 09.01.2024 замовник проводив відкриті торги з особливостями UA-2023-12-20-017978-a, які були автоматично відмінені електронною системою закупівель через неподання жодної тендерної пропозиції для участі в них.

Предметом закупівлі під час проведення зазначених відкритих торгів (UA-2023-12-20-017978-a) було «Масло вершкове не менше 72,5 % жирності» у кількості 2200 кг.

При цьому предметом договору від 09.01.2024 № 35-ВП, укладеного замовником з товариством з обмеженою відповідальністю «ПРОСТІР ЯКОСТІ» без використання електронної системи закупівель, є придбання «Масла вершкового не менше 72,5 % жирності» у кількості 1905 кг. Враховуючи вищевикладене, замовник уклав договір від 09.01.2024 № 35-ВП без проведення процедури закупівлі на умовах, не передбачених підпунктом 6 пункту 13 Особливостей, чим порушив вимоги цього пункту.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору.

5. Щодо закупівлі додаткового обсягу товару (50 відсотків ціни договору про закупівлю) в того самого постачальника (підпункт 7 пункту 13)

Моніторинг UA-M-2024-02-29-000007, оголошення UA-2024-01-08-000579-a

На запит через електронну систему публічних закупівель отримано відповідь замовника, згідно з якою: «…прийняте рішення укласти договір на 50 % від суми попереднього року з ТОВ „Є“, так як їх заправні станції знаходяться по маршруту пересування ремонтних бригад та бригад з вивезення твердих побутових відходів. Розташування стоянок транспортних засобів спеціального призначення розміщено в с. Володимирівське та с. Миколай-Поле Запорізького району, Запорізької області. З урахуванням логістичного маршруту, з метою забезпечення рентабельності та ефективної економії пального, транспортні засоби повинні виконувати заправлення в межах свого маршруту, або з найменшою затратою, тобто на найближчій АЗС. З урахуванням того, що це саме засоби спеціального призначення, вільне пересування по території міста не завжди є доступним. Тож на логістичному маршруті є обмежена кількість АЗС.

Це дає можливість вистроїти правильну логістичну лінію при виконанні ремонтних робіт та економії фінансів на підприємстві, тож при укладанні договору з іншим постачальником це призведе до виникнення несумісності, пов’язаної з експлуатацією і технічним обслуговуванням».

В поясненнях та в доданих документах відсутнє документальне обґрунтування необхідності у постачанні додаткового обсягу товару тим самим постачальником, в разі зміни постачальника замовник буде вимушений придбати товар з іншими технічними характеристиками, що призведе до виникнення несумісності, пов’язаної з експлуатацією і технічним обслуговуванням.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо розірвання договору.

З огляду на наведене звертаємо увагу замовників на таке:

Радимо скористатися зразками для застосування пункту 13 Особливостей, які зібрані у статтях «Документи для обґрунтування закупівлі згідно з пунктом 13 Особливостей (частина 1)» та «Приклади документів для обґрунтування закупівлі за виключеннями згідно з пунктом 13 Особливостей (частина 2)».

Повідомляємо, що на порталі є книга «Моніторинг закупівель за Особливостями № 1178» — збірник висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями за Особливостями: