- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Порушення в оприлюдненні обґрунтування за пунктом 13 Особливостей: практика ДАСУ

Поняття «обґрунтування» для закупівель без використання електронної системи, зокрема за пунктом 13 Особливостей, з’явилось відносно недавно. При цьому вже є чимало висновків моніторингів, за якими аудитори встановлюють порушення в частині оприлюднення інформації про закупівлю. З прикладами таких моніторингів ознайомтеся у статті.

Наразі при перевірці закупівель без використання електронної системи за пунктом 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), Державна аудиторська служба України (далі — Держаудитслужба/ДАСУ) встановлює чимало порушень в частині оприлюднення інформації про закупівлю, зокрема обґрунтування. У статті пропонуємо ознайомитися з добіркою моніторингів, за наслідком яких виявлені порушення в обґрунтуванні підстави для здійснення закупівлі відповідно до пункту 13 Особливостей.

Моніторинг UA-M-2023-10-03-000055, оголошення UA-2023-09-26-005571-a

За результатом моніторингу питання оприлюднення інформації про закупівлю установлено, що, порушуючи абзац 29 пункту 13 Особливостей, замовник разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, не оприлюднив в електронній системі закупівель обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до пункту 13 Особливостей.

Натомість обґрунтування оприлюднене замовником 28.09.2023, тобто на третій день після оприлюднення звіту про договір про закупівлю.

За результатом аналізу питання оприлюднення інформації про закупівлю установлено порушення вимог абзацу 29 пункту 13 Особливостей. Договір про закупівлю розірваний.

Моніторинг UA-M-2023-09-25-000055, оголошення UA-2023-09-14-000255-a

Моніторингом встановлено, що замовник при здійсненні закупівлі без використання електронної системи за ID: UA-2023-09-14-000255-a оприлюднив 14.09.2023 звіт про договір про закупівлю, а також протокольне рішення уповноваженої особи замовника від 14.09.2023 № 1 щодо закупівлі за виключенням за підпунктом 8 пункту 13 Особливостей (підписане лише уповноваженою особою замовника — фахівцем з публічних закупівель).

Проте затверджене 19.09.2023 посадовою особою замовника (в.о. директора) обґрунтування застосування підстави для здійснення закупівлі відповідно до пункту 13 Особливостей для здійснення закупівлі UA-2023-09-14-000255-a оприлюднено лише 20.09.2023, чим порушено норми пункту 13 та, відповідно, пункту 3 Особливостей (замовник разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього, а також обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до цього пункту).

З огляду на встановлені порушення Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень у встановленому законодавством порядку, а також вжити заходів щодо припинення зобов’язань за укладеним за результатами процедури закупівлі договору. Крім того, вжити заходів (зокрема, шляхом проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань тощо) щодо недопущення у подальшому порушень норм пунктів 3 та 13 Особливостей при розміщенні та оприлюдненні інформації.

Моніторинг UA-M-2023-10-02-000116, оголошення UA-2023-09-18-005565-a

Під час здійснення моніторингу Держаудитслужба встановила, що відповідно до пункту 13 Особливостей у разі укладення договору про закупівлю відповідно до цього пункту замовник разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього, а також обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до цього пункту. Обґрунтування у вигляді розпорядчого рішення замовника або іншого документа готується уповноваженою особою або іншою службовою (посадовою) особою замовника та погоджується (затверджується) керівником замовника або іншою особою, визначеною керівником замовника.

При цьому замовник під час оприлюднення звіту про укладання договору без електронної системи закупівель не оприлюднив обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до пункту 13 Особливостей у вигляді розпорядчого рішення замовника або іншого документа. Підстави також не зазначені.

Крім того, оприлюднений договір про закупівлю від 18.09.2023 № 3-23Л не містить договірної ціни (додаток 1), що є невід’ємною частиною цього договору. Таким чином, замовник під час публікації інформації про закупівлю порушив вимоги пункту 13 Особливостей в частині неоприлюднення в електронній системі закупівель відповідно до цього пункту обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі та додатка 1 до договору про закупівлю.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо забезпечення дотримання норм пункту 13 Особливостей та недопущення встановлених порушень у подальшому.

Виходячи з викладеного, підсумуємо найважливіше.

На виконання пункту 13 Особливостей замовник разом із звітом про договір про закупівлю, укладений за пунктом 13, оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього, а також обґрунтування. Підвантаження обґрунтування згодом не передбачено нормами Особливостей.

Обґрунтування у вигляді розпорядчого рішення замовника або іншого документа готується уповноваженою особою або іншою службовою (посадовою) особою замовника та погоджується (затверджується) керівником замовника або іншою особою, визначеною керівником замовника. Замовник обов’язково зазначає підстави для здійснення закупівлі за пунктом 13 Особливостей.

Розпорядчим рішенням замовника може бути, наприклад, наказ або розпорядження. Можете скористатися зразком наказу (рішення керівника) щодо обґрунтування. Приклади обґрунтувань по кожному підпункту пункту 13 Особливостей ви знайдете у матеріалах: «Документи для обґрунтування закупівлі згідно з пунктом 13 Особливостей (частина 1)»; «Приклади документів для обґрунтування закупівлі за виключеннями згідно з пунктом 13 Особливостей (частина 2)».

Повідомляємо, що на порталі є книга «Моніторинг закупівель за Особливостями № 1178» — збірник висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями за Особливостями: