- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Невідповідність місячної плати за послуги та загальної суми договору з урахування фактичних строків надання послуг: практика ДАСУ

Сьогодні розглянемо цікавий висновок моніторингу Державної аудиторської служби України (далі —Держаудитслужба/ДАСУ) щодо незазначення замовником у тендерній документації та договорі про закупівлю конкретних строків надання послуг.

Моніторинг UA-M-2023-06-06-000028, оголошення UA-2023-02-13-014607-a

За результатами моніторингу та дослідження договору, укладеного за результатами процедури закупівлі, встановлено таке: предметом договору від 16.03.2023 № 378/150323/ЕГ-18, укладеного між замовником та ПП «Е», є охоронні послуги (послуги з моніторингу сигналів тривоги, що надходять з пристроїв охоронної сигналізації) приміщень Відділу освіти Львівської міської ради, перелік яких наведений у Додатку № 4 до договору (до переліку входять 44 заклади освіти). При цьому учасник надає, встановлює і обслуговує систему охоронної сигналізації і відеоспостереження (охоронна система) за власний рахунок.

Згідно з пунктом 1.2 договору учасник приймає на себе зобов’язання про надання централізованого спостереження за об’єктами в цілому шляхом забезпечення його цілісності та збереження майна замовника, що в ньому знаходиться, у період перебування об’єктів під сигналізацією. Періодом охорони вважається час з моменту прийняття об’єктів під охорону до їх зняття з-під охорони замовником, причому цей час фіксується автоматично центральним охоронним пультом учасника.

Згідно з пунктом 2.1 договору вартість охоронних послуг за один календарний місяць становить 10 500,00 грн без ПДВ. Ціна послуг за цим договором становить 5 082 000,00 грн без ПДВ. З урахуванням визначених договором місячної плати (10 500,00 грн) та кількості об’єктів, де надаються послуги (44 заклади), загальна сума договору (5 082 000,00 грн) передбачає надання охоронних послуг протягом 11 місяців.

Слід зауважити, що конкретні строки надання охоронних послуг у тендерній документації замовника не визначені, натомість в пункті 4.4 розділу 1 «Загальні положення» ТД строки надання послуг визначено до 31.12.2023 включно, чим порушено пункт 7 частини 2 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон).

При цьому, відповідно до пункту 9.1 Договору, договір набуває чинності з моменту укладання і діє до 31.12.2023. Отже, з урахуванням дати укладання договору – 16.03.2023, строк його дії є значно меншим за 11 місяців та становить 9 місяців і 16 днів. Також до договору додано Акт вводу в експлуатацію охоронної сигналізації і відеонагляду та технічного стану об’єкту від 16.03.2023 (Додаток № 1), який свідчить про те, що охоронна сигналізація встановлена на об’єктах 16.03.2023. Отже, послуги охорони учасником надаються з 16.03.2023, загальний строк надання послуг до 31.12.2023 буде становити 9 місяців і 16 днів.

При цьому слід зазначити, що дія укладеного договору не може поширюватись на період часу до укладання цього договору та проведення процедури закупівлі, оскільки це прямо заборонено пунктом 5 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості).

Враховуючи місячну вартість надання послуг, визначену договором (10 500,00 грн на місяць), та кількість об’єктів, що охороняються, загальна сума договору повинна становити 4 396 451,61 грн (10 500,00 грн х 44 х 9 місяців 16 днів). Викладене є порушенням статті 629 Цивільного кодексу України, статті 193 Господарського кодексу України.

Під час моніторингу встановлено порушення пункту 7 частини 2 статті 22 Закону в частині незазначення замовником у тендерній документації конкретних строків надання послуг, порушення статті 629 Цивільного кодексу України, статті 193 Господарського кодексу України в частині невідповідності місячної плати за послуги та загальної суми договору з урахування фактичних строків надання послуг. З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель ДАСУ зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом внесення до договору від 16.03.2023 № 378/150323/ЕГ-18 відповідних змін.

Отже, звертаємо увагу замовників: пунктом 28 Особливостей передбачено, що тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. При цьому, згідно з пунктом 7 частини 2 статті 22 Закону, у тендерній документації зазначаються такі відомості, як строки поставки товарів, виконання робіт, надання послуг.

У наведеному висновку моніторингу Держаудитслужба постановила усунити порушення шляхом внесення змін до договору про закупівлю, водночас пунктом 18 Особливостей, зокрема, визначено, що умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі, у тому числі за результатами електронного аукціону. А підпунктом 2 пункту 21 Особливостей передбачено, що договір про закупівлю є нікчемним у разі укладення договору про закупівлю з порушенням вимог пункту 18 цих особливостей.

Окрім цього, статтею 193 Господарського кодексу України, зокрема, передбачено, що суб’єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов’язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов’язання — відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

За нагоди користуйтеся Додатком 3 до тендерної документації (проєкт Договору).

Нагадаємо, на порталі є книга «Практика моніторингу процедур закупівель» — збірник висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями: