- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Моніторинги ДАСУ оборонних спрощених закупівель

Державна аудиторська служба України (далі — ДАСУ/Держаудитслужба) активно перевіряє оборонні закупівлі. У статті розглянемо, яких помилок припускаються державні замовники при здійсненні спрощених закупівель.

Відповідно до пункту 8 Особливостей здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану, затверджених постановою Кабміну від 11.11.2022 № 1275 (далі — Особливості № 1275), державні замовники здійснюють оборонні закупівлі товарів і послуг оборонного призначення, інших товарів і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, вартість яких дорівнює або перевищує 200 тис. гривень, робіт оборонного призначення та робіт для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, у разі коли їх вартість дорівнює або перевищує 1,5 млн гривень (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівлі озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин), у порядку проведення відкритих торгів, що визначений Особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості № 1178), або в порядку проведення спрощених закупівель, визначених Законом, в електронній системі закупівель, або в порядку відбору постачальника шляхом запиту ціни пропозицій постачальників відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2020 № 822. Державна аудиторська служба України активно перевіряє оборонні закупівлі, зокрема спрощені. У статті розглянемо, яких помилок припускаються державні замовники при здійсненні спрощених закупівель.

Надання 24 годин на виправлення невідповідностей

Моніторинг UA-M-2023-10-24-000067, оголошення UA-2023-09-18-001129-a

Моніторингом, зокрема, установлено, що згідно з інформацією, оприлюдненою в електронній системі закупівель за номером UA-2023-09-18-001129-a, замовник здійснив закупівлю шляхом проведення спрощеної закупівлі, а отже мав керуватися вимогами статті 14 Закону.

За наслідками проведеного моніторингу установлено, що при розгляді пропозиції учасника ФОП «Ф» замовник розмістив повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в електронній системі закупівель протягом 24 годин до учасника щодо умов, що визначені в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, а саме учасником не надано довідку, складену у довільній формі, про виконання не менше двох аналогічних договорів, копії зазначених аналогічних договорів з усіма додатками та копії документів, що підтверджують повне виконання зазначених договорів, та копія паспорта учасника на підписання документів пропозиції та / або договору (для фізичних осіб) не засвідчена належним чином, як того вимагав замовник.

Проте порядок проведення спрощених закупівель, визначений статтею 14 Закону, не передбачає можливості розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей, а отже замовник повинен був відхилити пропозицію учасника, яка не відповідає умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, однак не відхилив її, чим порушив вимоги пункту першого частини 13 статті 14 Закону.

З огляду на це та інші встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявленого порушення шляхом припинення зобов’язань за договором, у тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/ нікчемності договору. 

Таке саме порушення встановлено під час проведення інших моніторингів, зокрема під час моніторингу UA-M-2023-09-26-000056.

Моніторинг UA-M-2023-09-26-000043, оголошення UA-2023-08-08-011146-a

Моніторингом, зокрема, установлено, що замовник у пункті 12.4 оголошення про проведення спрощеної закупівлі визначив, що учасник закупівлі, пропозиція якого визнана електронною системою закупівель найбільш економічно вигідною, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей, повинен надати державному замовнику шляхом завантаження до документів пропозиції в електронному вигляді (формат PDF або JPG) через електронну систему закупівель скановану заповнену форму «Цінова пропозиція» (додаток 1) із визначенням початкової ціни пропозиції та ціни за результатами аукціону (ураховуючи зменшення). Учасник повинен зазначити у пропозиції ціну за одиницю товару (за 1 тонну) без податку на додану вартість (далі — ПДВ) та з ПДВ, а також загальну вартість без ПДВ, крім того, ПДВ та загальну вартість з ПДВ (з двома десятковими знаками без округлення).

Отже, замовник у пункті 12.4 оголошення про проведення спрощеної закупівлі установив до учасників умови, які не передбачені частиною 3 статті 14 Закону.

З огляду на це та інші встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель Держаудитслужба зобов’язує, зокрема, здійснити заходи, направлені на недопущення встановленого порушення у подальшому.

Таке саме порушення встановлено під час проведення інших моніторингів, зокрема під час моніторингу UA-M-2023-09-26-000055.

Неоприлюднення договору про закупівлю

Моніторинг UA-M-2023-09-26-000046, оголошення UA-2023-08-15-014688-a

Під час моніторингу встановлено, що за результатами проведення спрощеної закупівлі за номером UA-2023-08-15-014688-a замовник не оприлюднив в електронній системі закупівель Договір № 258/КЕС-2023 від 07.09.2023.

На запит Держаудитслужби від 28.09.2023 замовник надав 03.10.2023 пояснення через електронну систему закупівель, у якому зазначив, зокрема, що «договір про закупівлю не оприлюднено на підставі пункту 10 Особливостей № 1275, зокрема…. закупівлі, визначені пунктами 8 та 9 цих особливостей, не включаються до річного плану закупівель…. За результатами здійснення закупівель за умови, що вартість товарів і послуг дорівнює або перевищує 200 тис. гривень, робіт — 1,5 млн гривень, державний замовник оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель. Державні замовники протягом 90 днів з дня припинення або скасування правового режиму воєнного стану прикріплюють до зазначених звітів про договори, укладені без використання електронної системи закупівель, файли з відповідними договорами, всіма додатками та змінами до них.
Також договір про закупівлю містить чутливу інформацію, розголошення якої під час дії правового режиму воєнного стану в Україні може нести загрозу, а саме в договорі про закупівлю зазначено адресу виконання робіт».

Слід зазначити, що замовник, відповідно до пункту 8 Особливостей № 1275, обрав спосіб здійснення закупівлі робіт з капітального ремонту приміщень солдатської їдальні № 1 військового містечка № 1 військової частини 3078 Національної гвардії України за адресою: м. Київ шляхом проведення спрощеної процедури закупівлі відповідно до вимог Закону, а отже оприлюднення договору про закупівлю та додатків до нього є обов’язком замовника відповідно до пункту 10 частини першої статті 10 Закону.

Також надане замовником пояснення, що інформація про адресу виконання робіт, яка зазначена у договорі, може нести загрозу, не корелюється з тією інформацією, яка уже розміщена в електронній системі закупівель, з огляду на таке.

Учасником ТОВ «У» у складі своєї пропозиції було надано локальний кошторис на будівельні роботи № 02-01-01, розрахунок загальновиробничих витрат до локального кошторису № 02-01-01 на будівельні роботи, календарний графік виконання ремонтно-будівельних робіт, відомості ресурсів до локального кошторису № 02-01-01 та пояснювальну записку, де уже зазначено фактичне місце надання послуг.

Крім цього, за потреби нерозголошення інформації, яка несе ризики для безпеки замовника та / або постачальника, в укладеному Договорі № 258/КЕС-2023 від 07.09.2023 замовник мав змогу оприлюднити його в електронній системі закупівель, не відображаючи при цьому усю необхідну інформацію, яка може нести загрозу замовнику або виконавцю робіт.

З огляду на встановлене порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує оприлюднити в електронній системі закупівель Договір № 258/КЕС-2023 від 07.09.2023 з приховуванням інформації, яка може нести загрозу замовнику та / або постачальнику, здійснити заходи, направлені на недопущення встановленого порушення у подальшому.

Таке саме порушення встановлено під час проведення інших моніторингів, зокрема під час моніторингу UA-M-2023-09-26-000047.

Підсумуємо найважливіше:

Маєте можливість скористатися обґрунтуванням про віднесення інформації щодо закупівлі оборонного призначення до інформації з обмеженим доступом.

Публікації, тематикою яких є особливості здійснення закупівель для потреб оборони, зібрані у розділі «Оборонні закупівлі»: