- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Вітчизняні субʼєкти господарювання, яким в установленому порядку надані повноваження щодо здійснення імпорту: як розуміти оборонцю?

Згідно з пунктом 46 особливостей здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану, затверджених постановою КМУ від 11.11.2022 № 1275, якщо імпорт оборонних товарів (у тому числі матеріалів для виробництва оборонної продукції) здійснюється через вітчизняних суб’єктів господарювання, які мають спеціальні повноваження на імпорт відповідних видів товарів, робіт чи послуг оборонного призначення, в комерційній пропозиції в обов’язковому порядку зазначаються всі витрати виконавця, пов’язані з виготовленням / придбанням товарів, виконанням робіт та наданням послуг, всі податки та збори та постачальницька винагорода, яка становить 3 % вартості товарів, робіт і послуг оборонного призначення за зовнішньоекономічним договором (контрактом) і підлягає сплаті за умови виконання вітчизняним суб’єктом господарювання всіх умов державного контракту (договору). Це стосується продукції, яка підпадає під категорії:

Ці повноваження надаються державними органами, такими як Міноборони чи інші уповноважені органи, відповідно до спеціального порядку, який регламентує експортно-імпортні операції з товарами оборонного призначення.

Виконавець державного замовлення

Якщо цивільна компанія є виконавцем державного замовлення і самостійно імпортує продукцію з-за кордону, то:

  1. їй не обов’язково мати спеціальні повноваження, якщо імпортовані матеріали  не є оборонними товарами,
  2. компанія повністю має дотримуватись вимог пункту 46 Особливостей № 1275, якщо імпорт стосується оборонної продукції і компанія є суб’єктом господарювання зі спеціальними повноваженнями (наприклад, спеціалізованого експортера).

Нагадуємо, що 24.12.2024 набули чинності десяті зміни до Постанови № 1275.

Чи стосується це будь-якого виду товарів?

Ні, це правило застосовується лише до оборонних товарів, товарів подвійного призначення або інших товарів, що підлягають державному регулюванню при імпорті. Наприклад:

  1. Якщо компанія імпортує товари, які не класифікуються як оборонна продукція, це правило не застосовується.
  2. Для продукції, яка є частиною оборонного замовлення (наприклад, комплектуючих для військової техніки), необхідно переконатися, чи входить вона до переліку контрольованих товарів.

Завантажуйте за потреби шпаргалку, яка вам підкаже, коли потрібно оприлюднити звіт про договір про закупівлю, укладений без ЕСЗ, для оборонних замовників.

Чи потрібні спеціальні повноваження для імпорту товарів для виготовлення деталей

Якщо товари для виготовлення деталей не є озброєнням чи товарами подвійного призначення, спеціальні повноваження на імпорт не потрібні. Ви можете самостійно виконати імпорт і використовувати ці матеріали у виробництві.

Що означає «постачальницька винагорода 3 %»

Постачальницька винагорода в розмірі 3 % вартості контракту сплачується виконавцю, який здійснює імпорт оборонної продукції за контрактом. Це компенсація витрат суб’єкта господарювання, уповноваженого на імпорт оборонних товарів. Вона не стосується цивільних постачальників.

Спецекспортери — це підприємства, яким надані спеціальні повноваження для здійснення експорту й імпорту товарів, робіт і послуг оборонного призначення або подвійного використання. Їхня діяльність регулюється законодавством України, зокрема Законом «Про державний контроль за міжнародними передачами товарів військового призначення та подвійного використання».

Наприклад, головним спецекспортером України, який координує зовнішньоекономічну діяльність у сфері оборонної промисловості, є ДК «Укрспецекспорт».

Що робити, якщо компанія імпортує товари для подальшого доопрацювання

Якщо ваша компанія імпортує товари, що не є оборонними товарами чи товарами подвійного призначення, спеціальних повноважень не потрібно.

Вимога про постачальницьку винагороду в розмірі 3 % від вартості товарів, робіт або послуг оборонного призначення відповідно до пункту 46 Особливостей № 1275 стосується виключно спеціалізованих експортерів (спецекспортерів), які здійснюють імпорт оборонної продукції. Ця вимога не поширюється на цивільних постачальників, які працюють з товарами, що не входять до категорій озброєння, військової техніки чи товарів подвійного призначення.

Таким чином, цивільні постачальники, які не працюють із товарами оборонного призначення, не підпадають під вимогу щодо 3 % винагороди. Якщо ж ваша діяльність стосується товарів, що підлягають державному контролю, слід звернутися до одного із зазначених спецекспортерів для оформлення імпорту. В такому випадку 3 % винагороди — це прибуток спецекспортера.

Корисними для прочитання будуть статті «Аудит закупівель у військових частинах: критерії перевірки» та «Чи має розрахунок ціни оборонного договору містити всі витрати і прибуток виконавця». Успіхів!