- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Додаткові кошти, робота уповноваженої у вихідний день та окремі аспекти закупівель за виключеннями пункту 13 Особливостей

Надаємо відповіді на питання щодо закупівель на додатково виділені кошти, про роботу уповноваженої особи у вихідний день та внесення змін до договорів, укладених за виключеннями по пункту 13 Особливостей. Саме ці питання найчастіше виникали минулого тижня у спільнотах Радника у Viber, Telegram та Facebook.

Питання № 1. Виділили 200 тисяч гривень додаткових коштів на закупівлю товару, процедуру закупівлі провести не встигаємо. Чи можливо укласти прямий договір, обґрунтовуючи тим, що це додатково виділені кошти?

Відповідь. Якщо було виділено додаткові кошти, замовник може прийняти рішення про застосування пункту 15 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), а отже, в такому випадку очікувана вартість нового предмета закупівлі не додається до очікуваної вартості тотожного предмета закупівлі (тотожних предметів закупівель), закупівля яких була здійснена раніше. Одночасно пункт 15 Особливостей визначає, що замовник вибирає вид закупівлі такого предмета закупівлі з урахуванням вартісних меж, визначених цими особливостями.

Вартісні межі визначені пунктом 10 Особливостей, згідно з яким закупівлі товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, замовники здійснюють шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями, та / або шляхом використання електронного каталогу.

Враховуючи вищевикладене, оскільки було виділено 200 тисяч на закупівлю товару, така закупівля повинна здійснюватися шляхом проведення відкритих торгів з особливостями.

Водночас, враховуючи виділення коштів у грудні (що, наприклад, можна документально підтвердити довідкою про зміни до кошторису від головного розпорядника коштів), встановлення термінів поставки та необхідність здійснити оплати товару до кінця бюджетного року відповідно, а також завершення бюджетного року, у замовника можуть виникнути об’єктивні обставини, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення відкритих торгів з особливостями (замовник фізично не встигне провести відкриті торги, отримати товар і оплатити його, якщо до завершення бюджетного року лишилося менше трьох тижнів), а отже, такий замовник може прийняти рішення про здійснення закупівель без застосування відкритих торгів та / або електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до підпункту 4 пункту 13 Особливостей.

Зразок протоколу щодо закупівлі за виключенням за підпунктом 4 пункту 13 Особливостей.

Питання № 2. Чи можна уповноваженій особі працювати у вихідний день, наприклад оприлюднити в електронній системі закупівель протокол про визначення переможця та намір укласти договір?

Відповідь. Електронна система закупівель працює щоденно цілодобово, за винятком часу проведення різних технічних робіт на веб-порталі Прозорро або на авторизованому майданчику, на якому працює замовник. Водночас робота уповноваженої особи, як і будь-якого найманого працівника, повинна бути в рамках чинного трудового законодавства.

За загальним правилом, визначеним частиною першою статті 71 Кодексу законів про працю України (далі — КЗпП), робота у вихідні дні забороняється. Винятковий порядок застосування такої роботи визначено в цій же статті 71 КЗпП.

Перелік святкових і неробочих днів наведено у статті 73 КЗпП. Робота в ці дні не проводиться. У ці дні допускаються роботи із залученням працівників у випадках та в порядку, передбачених статтею 71 КЗпП.

Відповідно до статей 72 та 107 КЗпП робота у святковий і неробочий день оплачується у подвійному розмірі, а також на бажання працівника, який працював у святковий і неробочий день, йому може бути наданий інший день відпочинку.

При цьому, згідно з Законом України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», на період дії воєнного стану не діють норми КЗпП України щодо:

Залучення працівників до роботи у вихідні дні провадиться за письмовим наказом (розпорядженням) керівника організації.

Враховуючи, що складання протоколу уповноваженою особою і робота в електронній системі закупівель у вихідний день є підтвердженням роботи уповноваженої особи у вихідний день, у разі здійснення перевірки у замовника цілком ймовірно може виникнути питання щодо дотримання трудового законодавства в організації.

Отже, якщо робота уповноваженої особи у вихідний день оформлена відповідним наказом із дотриманням норм трудового законодавства, то така уповноважена особа може працювати в електронній системі закупівель і складати протоколи у вихідні дні.

Більше про роботу закупівельників у неробочий час можна прочитати у статті «Робота тендерного комітету (уповноваженої особи) в неробочий час».

Питання № 3. Чи потрібно оприлюднювати повідомлення про внесення змін та звіт про виконання договору до договорів, що укладені за виключеннями відповідно до пункту 13 Особливостей?

Відповідь. Пункт 17 Особливостей визначає, що договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), крім частин третьої – п’ятої, сьомої та восьмої статті 41 Закону, та цих особливостей.

Випадки, у яких можуть змінюватися істотні умови цих договорів, визначено в пункті 19 Особливостей. Відповідно до останнього абзацу пункту 19 у разі внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, передбачених цим пунктом, замовник обов’язково оприлюднює повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю відповідно до вимог Закону з урахуванням цих особливостей.

Якщо повернутися до пункту 17 Особливостей, то варто звернути увагу, що договори, укладені відповідно до пунктів 10 і 13, укладаються відповідно й до частини дев’ятої статті 41 Закону.

Згідно з частиною дев’ятою статті 41 Закону в разі закінчення строку дії договору про закупівлю, виконання договору про закупівлю або його розірвання замовник обов’язково оприлюднює звіт про виконання договору про закупівлю.

Отже, враховуючи вищевикладене, радимо замовникам не забувати, що внесення змін до договорів, укладених відповідно до пункту 13 Особливостей, можливе лише відповідно до пункту 19 Особливостей. При цьому обов’язково оприлюднюється повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю відповідно до вимог Закону. Також до таких договорів обов’язково оприлюднюється звіт про виконання договору про закупівлю.

Більше інформації про внесення змін до договорів, укладених відповідно до пункту 13 Особливостей, ви знайдете у статті «Зверніть увагу на істотні умови договору, що укладено без використання ЕСЗ за винятками пункту 13 Особливостей».

Щоб завжди залишатись із Радником на зв’язку, переходьте за посиланням або скануйте QR-код за допомогою свого смартфона: