- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Практика ДАСУ про гарантійний строк експлуатації об’єкта будівництва та план фінансування робіт

Гарантійний строк експлуатації об’єкта будівництва становить десять років від дня його прийняття замовником, якщо більший гарантійний строк не встановлений договором підряду або законом, при цьому план фінансування будівництва складається на весь період будівництва за роками, а на поточний рік — за місяцями з визначенням джерел та напрямів фінансування (видами витрат). Розглянемо практику Державної аудиторської служби України (далі — ДАСУ/Держаудитслужба) щодо цих питань.

У статті «Типові порушення норм Настанови з визначення вартості будівництва: практика ДАСУ» ми розглянули типові порушення замовників кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва» при проведенні закупівлі робіт, які виявляють фінансові аудитори. Сьогодні продовжимо аналізувати практику моніторингів ДАСУ при здійсненні закупівель робіт.

Гарантійний строк експлуатації об’єкта будівництва становить десять років від дня його прийняття замовником

Моніторинг UA-M-2023-11-14-000060, оголошення UA-2023-09-19-005539-a

При проведенні моніторингу встановлено таке. Пунктом 103 Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених постановою КМУ № 668 від 01.08.2005 (із змінами) (далі — Постанова № 668), та частиною 1 статті 884 Цивільного кодексу України передбачено, що гарантійний строк експлуатації об’єкта будівництва становить десять років від дня його прийняття замовником, якщо більший гарантійний строк не встановлений договором підряду або законом. Частиною 3 статті 875 Цивільного кодексу України визначено, що до договору будівельного підряду застосовуються положення цього Кодексу, якщо інше не встановлено законом.

Відповідно до норм пункту 1 Порядку розроблення проектної документації на будівництво об’єктів, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16.05.2011 № 45, та розділу 3 ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво» будівництво включає нове будівництво, реконструкцію та капітальний ремонт об’єктів будівництва. Згідно з пунктом 1 Порядку від 16.05.2011 № 45, пунктом 1.2 розділу І Настанови з визначення вартості будівництва, затвердженої наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 № 281, об’єкт будівництва — будинки, будівлі, споруди будь-якого призначення, їх комплекси та / або частини, лінійні об’єкти інженерно-транспортної інфраструктури. При цьому відповідно до пункту 5 Постанови № 668 гарантійні строки якості закінчених робіт (експлуатації об’єкта будівництва) є істотною умовою договору.

Нормами цього пункту закріплено тотожність понять «гарантійний строк якості закінчених робіт» та «строк експлуатації об’єкта будівництва» для договорів будівельного підряду. Водночас відповідно до пункту 9.2 розділу 9 укладеного Договору з ТОВ «Б» № 115 від 19.09.2023 гарантійний термін за цим Договором становить 24 місяці з моменту підписання останнього Акта форми № КБ-2в та Довідки форми № КБ-3 про виконані роботи.

Тобто гарантійний строк експлуатації об’єкта будівництва становить менше десяти років від дня його прийняття замовником, що не відповідає нормам частини 1 статті 884 Цивільного кодексу України та пункту 103 Загальних умов укладання та виконання договорів підряду в капітальному будівництві № 668.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи, направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому (зокрема, шляхом проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань тощо).

Таке саме порушення встановлено під час проведення інших моніторингів, зокрема UA-M-2023-11-27-000083, UA-M-2023-11-14-000059, UA-M-2023-11-14-000057 тощо.

План фінансування будівництва складається на весь період будівництва за роками, а на поточний рік — за місяцями з визначенням джерел та напрямів фінансування

Моніторинг UA-M-2023-11-07-000070, оголошення UA-2023-09-25-005658-a

Пунктом 83 Постанови № 668 визначено, що фінансування робіт (будівництва об’єкта) проводиться за планом, який складається замовником, узгоджується з інвестором (головним розпорядником бюджетних коштів) та підрядником і є невід’ємною частиною договору підряду. План фінансування будівництва складається на підставі титулу будови (об’єкта), проєкту організації будівництва з урахуванням календарних графіків виконання робіт і порядку проведення розрахунків за виконані роботи. Сторони узгоджують план фінансування будівництва у порядку, визначеному договором. За нормою пункту 84 Постанови № 668 план фінансування будівництва складається на весь період будівництва за роками, а на поточний рік — за місяцями з визначенням джерел та напрямів фінансування (видами витрат).

Проте моніторингом встановлено, що укладений договір від 25.09.2023 № 212 не містить плану фінансування робіт, чим не дотримано вимоги пунктів 83 та 84 Постанови № 668. У наданому під час моніторингу поясненні замовником зазначено, що, враховуючи вимоги законодавства, сторонами договору (за взаємною згодою сторін) внесено зміни до договору (укладення додаткової угоди № 2 від 22.11.2023) щодо викладення зі змінами в новій редакції пункту 11.1 «Гарантійний строк експлуатації об’єкта будівництва становить десять років від дня його прийняття замовником»; підпункту 4.1.1 пункту 4.1 «Фінансування за даним Договором здійснюється за рахунок коштів місцевого бюджету, які передбачені на поточний рік згідно з планом фінансування» (додаток 4), що додається; підпункту 18.12 «Додатками до цього договору є: договірна ціна; локальний кошторис; графік виконання робіт; план фінансування робіт».

Слід зазначити, що під час моніторингу замовником оприлюднено додаткову угоду № 2 від 22.11.2023, у якій викладено у новій редакції (наведена вище) пункт 11.1, підпункт 4.1.1 пункту 4.1, підпункт 18.12 договору.

За наслідком моніторингу замовник усунув виявлені порушення шляхом укладанням додаткової угоди.

Таке саме порушення встановлено під час проведення інших моніторингів, зокрема UA-M-2023-11-07-00007, UA-M-2023-10-03-000018 тощо.

Підсумуємо найголовніше:

Пропонуємо скористатися зручними шпаргалками, розробленими фахівцями порталу «Радник»: Шпаргалка УО щодо проведення ремонту будівлі, яка постраждала від російської агресії; Шпаргалка щодо отримання права на виконання будівельних робіт; Шпаргалка щодо отримання дозволу на виконання будівельних робіт.

Нагадуємо, що на порталі є книга «Моніторинг закупівель за Особливостями» — збірник висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями за Особливостями: