- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Субвенція для НУШ на 2025 рік: яким чином здійснювати закупівлю за ці кошти та які товари можна закуповувати

Наприкінці грудня 2024 року Кабінет Міністрів України (далі КМУ) затвердив нові умови надання і розподілу коштів субвенцій на 2025 рік, за рахунок яких передбачається забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа» (далі — НУШ). Для кожного виду субвенції (їх призначення) затверджено окремі порядки та умови надання і використання коштів. При використанні коштів субвенцій часто актуальним питанням є можливість використання їх залишків, що невикористані у попередньому році, у новому бюджетному періоді. Отже, у цій статті розглянемо:

Якими нормативно-правовими актами визначаються порядки використання коштів субвенції для НУШ

У Законі України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» (додаток 3) передбачено 11 видів субвенції із державного бюджету для місцевих бюджетів на видатки у сфері освіти, кошти яких спрямовуються на:

  1. надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами (постанова КМУ від 14.02.2017 № 88);
  2. забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа» (постанова КМУ від 04.04.2018 № 237);
  3. забезпечення харчуванням учнів початкових класів закладів загальної середньої освіти (постанова КМУ від 20.12.2024 № 1456);
  4. здійснення доплат педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти (постанова КМУ від 27.12.2024 № 1515);
  5. реалізацію публічного інвестиційного проєкту, зокрема, на:

Порядок перерахування субвенції з державного бюджету місцевим затверджено постановою КМУ від 15.12.2010 № 1132 (далі — Порядок № 1132).

Під час використання коштів субвенцій майже з усіх напрямів, наведених вище (окрім здійснення доплат педагогічним працівникам), замовникам необхідно здійснювати закупівлі товарів (робіт або послуг), керуючись Законом України «Про публічні закупівлі» з урахуванням особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178 (зі змінами) (далі — Особливості). Більш детально здійснення закупівлі за кошти субвенції розглянемо на прикладі субвенції на реалізацію публічного інвестиційного проєкту на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа», затвердженої Порядком № 1554.

Хто із замовників має право та що закуповувати за кошти субвенції, затвердженої Порядком № 1554 на 2025 рік

Відповідно до пункту 4 Порядку № 1132 субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам перераховуються Державною казначейською службою України (далі — Казначейство) в обсягах, установлених законом про Державний бюджет України на поточний рік, на рахунки відповідних місцевих бюджетів, що відкриті замовнику в органах Казначейства, згідно з розписом державного бюджету. Після зарахування коштів замовник отримує право їх витрачати на потреби, визначені відповідним порядком.

Так, пунктом 4 Порядку № 1554 визначено, що замовники, які отримали право використовувати кошти субвенції, мають право закупити:

Перелік пілотних закладів базової освіти визначено наказом Міністерства освіти і науки України (далі — МОН) від 02.04.2021 № 406, а перелік пілотних закладів профільної освіти — наказом МОН від 10.10.2024 № 1451.

Як бачимо, закупівлю вищенаведених товарів можуть здійснювати лише заклади освіти, що належать до перелічених у пункті 4 Порядку № 1554. При цьому обов’язковими умовами для фінансування замовника є:

  • попереднє спрямування коштів місцевих бюджетів за цільовим призначенням;
  • наявність в закладі освіти або на відстані не більш як 500 метрів від нього об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту, придатних для укриття учасників освітнього процесу.

Вимоги щодо проєктування та розташування споруд цивільного захисту містяться в пунктах 5.5 та 8.2 Державних будівельних норм В.2.2-5:2023 «Захисні споруди цивільного захисту».

Особливості закупівель, що планується здійснити в рамках використання коштів відповідно до Порядку № 1554

Пунктом 9 Порядку № 1554 визначено: якщо очікувана вартість становить або перевищує 100 тис. грн, таку закупівлю потрібно здійснювати з використанням ЕК, порядок якого затверджено постановою КМУ від 14.09.2020 № 822 (далі — Порядок № 822), тобто шляхом оголошення запиту пропозицій постачальників в ЕК через електронну систему закупівель (далі — ЕСЗ). Прямо зараз можете скачати протокол затвердження річного плану щодо закупівель НУШ через Prozorro Market.

Якщо ж закупівля товару, вартість якого становить або перевищує 100 тис. грн, з використанням ЕК не відбулася, замовник має здійснити закупівлю в установленому законодавством порядку, тобто шляхом застосування відкритих торгів з Особливостями (завантажуйте протокол затвердження річного плану за Особливостями для закупівель НУШ через відкриті торги) або шляхом укладання договору без застосування ЕСЗ, зокрема на підставі підпункту 6 пункту 13 Особливостей, або ж шляхом запиту пропозицій постачальників в ЕК.

Слід зазначити, що закупівлі відповідно до Порядку № 1554 можуть здійснювати замовники як самостійно, так і доручити їх проведення централізованій закупівельній організації.

Ознайомившись із вимогами щодо здійснення закупівлі товарів та послуг, передбачених порядками використання субвенцій, перелік яких затверджено Законом України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» (додаток 3), слід зазначити, що з використанням ЕК дозволяється закуповувати шкільні автобуси відповідно до постанови КМУ від 28.04.2023 № 418.

Під час використання коштів інших субвенцій замовники мають дотримуватися законодавства у сфері закупівель, тобто вибирати вид закупівлі відповідно до Особливостей.

Окремі вимоги щодо укладання договорів про закупівлю за умови використання субвенції, визначеної Порядком № 1554

При здійсненні закупівлі відповідно до Порядку № 1554 визначено окремі вимоги до укладення договору про закупівлю. Так, у разі закупівлі комп’ютерного та/або мультимедійного обладнання, вартість якого становить або перевищує 100 тис. грн, з використанням ЕК договір про закупівлю укладається у формі електронного документа. Форма такого договору затверджується Міністерством економіки України за погодженням з МОН.

Нагадаємо, що організаційно-правові засади електронного документообігу та використання електронних документів регулюються Законом України «Про електронні документи та електронний документообіг», відповідно до статті 5 якого електронний документ — документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов’язкові реквізити документа. Оригіналом електронного документа вважається електронний примірник документа з обов’язковими реквізитами, у тому числі з електронним підписом автора або підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до Закону України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».

Проте на сьогодні форму договору про закупівлю, якою необхідно користуватися замовникам при витрачанні коштів субвенції відповідно до Порядку № 1554, ще не затверджено. Тому поки що дозволено укладати договори про закупівлю в установленому законодавством порядку.

Крім цього, вимоги щодо укладання договорів про закупівлю відповідно до Порядку № 1554 додатково сформулювано в листі МОН «Про субвенцію на Нову українську школу на 2025 рік (обладнання класів)» від 10.01.2025 № 1/583-25, а саме: перед укладенням договору про закупівлю обладнання замовнику необхідно провести перевірку кожного реципієнта, тобто учасника (будь-яка особа, суб’єкт, що отримує фінансування, включно з підрядниками та субпідрядникам, бенефіціарними власниками), щодо даних, які містяться в санкційних списках ЄС, для визначення, чи такий учасник не є особою, що підпадає під дію обмежувальних заходів (sanctionsmap.eu).

Якщо ж виявилося, що учасник є або став особою, яка підпадає під дію обмежувальних заходів, договір із ним не можна укладати.

Ще однією рекомендацією МОН є те, що замовникам при укладанні договорів на закупівлю обладнання для навчальних кабінетів необхідно додавати інформацію про джерело фінансування з використанням такого формулювання: «Цей крок фінансується (або співфінансується) Європейським Союзом — Ukraine Facility».

Який термін використання коштів субвенції та що відбувається із залишками субвенції після закінчення строку, на який вони надаються

Відповідно до пункту 9 Порядку № 1132 кошти субвенцій з державного бюджету, що не використані на кінець бюджетного періоду, перераховуються в останній робочий день такого періоду органами Казначейства до державного бюджету, якщо інше не передбачено Бюджетним кодексом України (далі — БКУ) та/або законом про Державний бюджет України.

Проте законодавством для окремих видів субвенцій можуть визначатися окремі умови щодо періоду їх використання. Так, наприклад, статтею 103-2 БКУ визначено, що залишки коштів за освітньою субвенцією на кінець бюджетного періоду зберігаються на рахунках відповідних місцевих бюджетів і використовуються у наступному бюджетному періоді з урахуванням цільового призначення субвенції та на оновлення матеріально-технічної бази закладів освіти державної та комунальної власності.

Залишки коштів за субвенцією на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами також можна використовувати у наступному бюджетному періоді з урахуванням цільового призначення цих коштів.

Також можуть встановлюватися інші обмеження щодо термінів використання коштів субвенцій. Наприклад, пунктом 11-1 постанови КМУ від 28.04.2023 № 418 щодо придбання шкільних автобусів визначено, що коли розпорядником субвенції за місцевим бюджетом протягом трьох місяців після прийняття рішення про її розподіл не розпочато процедури здійснення закупівлі шкільних автобусів або не виділено кошти для співфінансування у відповідному обсязі, МОН може ініціювати питання щодо перерозподілу субвенції.

Слід зазначити, що окремих обмежень чи дозволу використовувати в наступному бюджетному періоді кошти субвенції НУШ вимогами Порядку № 1554 не визначено. Це означає, що на підставі норми пункту 9 Порядку № 1132 кошти цієї субвенції, які залишаться на кінець бюджетного періоду невикористаними, будуть перераховані в останній робочий день бюджетного періоду органами Казначейства до державного бюджету.

Які документи потрібно подати до органу Казначейства для використання минулорічного залишку коштів субвенції у поточному бюджетному періоді

За видами субвенцій, за якими Уряд дозволяє використовувати залишки коштів у наступному бюджетному періоді, замовнику необхідно на початку нового бюджетного року затвердити цей залишок у кошторисі видатків.

Для цього замовник подає до органу Казначейства довідку про зміну до кошторису, оформлену відповідно до вимог наказу Міністерства фінансів України від 28.01.2002 № 57, в якій зазначає суму коштів, тобто залишку минулого року, за відповідним КЕКВ, за яким планується здійснювати видатки. Розглянемо заповнення такої довідки на прикладі.

Приклад заповнення довідки про зміни до кошторису у разі перенесення залишків субвенції з минулого року

Код**

Найменування

Сума змін (+, -)

загальний фонд

спеціальний фонд

разом

1

2

3

4

5

 

НАДХОДЖЕННЯ — усього

   
 

у тому числі:

   
 

доходи (розписати за кодами класифікації доходів бюджету)

   
 

фінансування (розписати за кодами класифікації фінансування бюджету за типом боргового зобов’язання)

   

602000

Зміни обсягів бюджетних коштів

 

100 000,00

100 000,00

602100

На початок періоду

 

100 000,00

100 000,00

 

ВИДАТКИ ТА НАДАННЯ КРЕДИТІВ — усього

 

100 000,00

100 000,00

 

у тому числі:

   

2000

Поточні видатки

 

100 000,00

100 000,00

2200

Використання товарів і послуг

 

100 000,00

100 000,00

2240

Оплата послуг (крім комунальних)

 

100 000,00

100 000,00

Тож, як бачимо, суму залишку субвенції потрібно відобразити за спеціальним фондом бюджету. Оскільки залишок субвенції у розумінні БКУ не є надходженням, а є зміною залишків бюджетних коштів, то, керуючись бюджетною класифікацією, у довідці про зміни до кошторису його необхідно відобразити як фінансування за кодом 602100. Крім цього, за видатками необхідно відобразити цю ж суму за КЕКВ, за яким планується його використання у поточному бюджетному періоді.

Після реєстрації довідки про зміну до кошторису в органі Казначейства замовник має право планувати здійснення закупівлі за кошти минулорічного залишку субвенції.  

Висновки

У грудні 2024 року КМУ затвердив ряд порядків, які регулюють умови використання коштів субвенції для сфери освіти на 2025 рік. Порядок № 1554 передбачає, що при використанні коштів субвенції замовники при здійсненні закупівлі товарів, вартість яких перевищує 100 тис. грн, застосовують ЕК, а у разі, якщо торги не відбулися, — інший вид закупівлі, передбачений Особливостями (відкриті торги тощо). Обов’язок здійснювати закупівлю через ЕК також визначено під час використання субвенції для закупівлі шкільних автобусів (постанова КМУ від 28.04.2023 № 418).

Для коштів субвенції термін їх використання може визначатися БКУ або окремими порядками. У разі, якщо Урядом дозволено переносити невикористані суми субвенції на наступний бюджетний період, замовник має право після оформлення змін до кошторису витрачати залишки коштів у новому бюджетному періоді.   

Корисною для прочитання стане стаття «Використання коштів субвенцій із державного бюджету: особливості та нюанси закупівель», ознайомтесь!