- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Нагальна потреба як причина незастосування відкритих торгів чи електронного каталогу (пункт 13 Особливостей)

Лютий 2023 року приніс чергові масштабні зміни до законодавства про публічні закупівлі. Ці зміни торкнулися і переліку винятків, передбачених пунктом 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості).

Нагадаємо, що у статті «Надпорогові закупівлі без відкритих торгів чи електронного каталогу (пункт 13 Особливостей): нові правила з 25.02.2023» ми розглянули основні тези, які потрібно знати уповноваженій особі щодо застосування виключень за пунктом 13 Особливостей, та розібрали два перші виключення, передбачені цим пунктом. У цій статті проаналізуємо випадки саме нагальної потреби.

Особливості встановлюють цінові пороги, при досягненні та / або перевищенні яких замовники повинні здійснювати публічні закупівлі шляхом проведення відкритих торгів чи застосування електронного каталогу шляхом запиту ціни пропозицій постачальників (для товарів), а саме:

За потреби користуйтесь шпаргалкою уповноваженої особи щодо вартісних меж.

Підпункти 3, 4 і 12 «Нагальна потреба»

До 25.02.2023 серед винятків за пунктом 13 Особливостей був лише один, який дозволяв придбавати будь-який предмет закупівлі за договором про закупівлю без використання ЕСЗ та / або електронного каталогу у разі, якщо існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та / або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником, а саме: підпункт 4 пункту 13 Особливостей.

Натомість підпункти 3 і 12 пункту 13 Особливостей застосовувалися конкретними замовниками безвідносно до (не)нагальності потреби — виключно за критеріями предмета закупівлі:

Детальніше про поняття об’єктів критичної інфраструктури читайте у статті «Частина 2. Прямий договір за закупівлями від 50 тис. грн з 29.06.2022: унікальні підстави, передбачені лише Постановою № 169!».

АЛЕ з 25.02.2023 правила змінилися: для підпунктів 3 і 12 пункту 13 Особливостей додано важливу умову їх застосування, а саме: у разі неможливості дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та / або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником. Як наслідок, підпункти 3 і 12 пункту 13 Особливостей, по суті, перестали бути самостійними підставами для непроведення відкритих торгів / незастосування електронного каталогу, перетворившись на варіацію підпункту 4, тобто окремий випадок закупівлі за нагальною потребою.

Для правомірного застосування підпунктів 3, 4 чи 12 пункту 13 Особливостей радимо дотримуватись одночасно таких умов:

  1. замовник не може дотриматися строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів (мінімум 2 тижні, за умови, що тендерна документація буде чіткою, а отже, закупівлю не гальмуватимуть хмарою запитів про її роз’яснення, а також за відсутності процедур оскарження) та / або електронного каталогу (мінімум 1 тиждень за умови, що товар представлений у каталозі);
  2. неможливість дотримання умов є наслідком об’єктивних умов, а не халатності самого замовника. Тут особливо пильними слід бути бюджетним установам, розрахунки до кошторису яких свідчать, що відповідна закупівля прогнозувалася ще минулого року (пояснити природу нагальності потреби, відомої ще з попереднього періоду, буде нелегко);
  3. сукупність вищенаведених умов підтверджується документально — детальніше про це читайте у статті «Чим та як підтвердити відсутність конкуренції з технічних причин?».

Для того, щоб зорієнтувати в дотриманні усіх вищенаведених умов, сформуємо орієнтовний приклад обґрунтування застосування нагальної потреби з урахуванням неможливості дотриматися строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів:

Приклад 1

Приміщення замовника (наприклад, амбулаторія), зруйноване внаслідок терористичної атаки агресора. Прийнято рішення терміново відновити роботу у вільному, але давно занедбаному приміщенні. Однак санітарний стан приміщення катастрофічний: за висновком спільної комісії з представників самого замовника, його профспілки, органу управління, санстанції і пожежної служби, для старту роботи потрібно невідкладно виконати мінімальний пакет робіт: полагодити дах (який протікає), замінити електропроводку (поїли пацюки), постелити підлогу (прогнила) та відновити роботу санвузла, що відображено в дефектному акті. 

За підрахунками потенційного підрядника, роботи вдасться виконати за 3 тижні. Кожен день затримки призводить до позбавлення пацієнтів медичної допомоги, а також до простою працівників. Отже, замовник обґрунтовано прийняв рішення придбати необхідний мінімум послуг з поточного ремонту за договором без використання ЕСЗ.

Формально, для застосування підпунктів 3 і 12 пункту 13 Особливостей також необхідно довести наявність спеціальних підстав, згаданих вище. Однак, як уже зазначалося, ці підпункти — лише варіації нагальної потреби, тож якщо додаткові ознаки за названими підпунктами недоведені, однак нагальність потреби обґрунтована та підтверджена, то така закупівля без використання ЕСЗ чи електронного каталогу буде цілком правомірною, бо в дію вступає підпункт 4 пункту 13 Особливостей (тобто основний підпункт по «нагальній потребі»), навіть якщо замовник на нього і не посилався.

Ознайомтесь також із прикладом протоколу щодо закупівлі за виключенням за пп. 4 п. 13 Особливостей.

Типові випадки нагальної потреби:

Приклад 2

Вже укладений договір розірвано (незалежно від сторони-ініціатора) або не виконується постачальником, зокрема у зв’язку з форс-мажором. Виправданим буде укладення договору з іншим постачальником, однак не більш як в обсязі не виконаного зобов’язання за раніше укладеним договором.

Приклад 3

Ліквідація наслідків аварійних ситуацій, незалежно від походження (раптові технологічні збої чи прориви, наслідки дії стихії чи результати «прильотів», які необхідно терміново усунути).

Приклад 4

Виконання термінових доручень вищестоящих органів (органу управління, військової адміністрації тощо). Приміром, до населеного пункту евакуйовано 100 осіб, яким невідкладно потрібен дах над головою та їжа. Для забезпечення цих потреб укладено договір з місцевим готельним підприємством про надання послуг проживання з триразовим харчуванням, яке погодилося надати такі послуги по собівартості — 120 грн/добу за 1 людину і готове поселяти людей негайно.  

Приклад 5

Надання допомоги на терміновий запит Збройних Сил України (наприклад, придбання певних товарів чи виконання робіт за зверненням військової частини чи підрозділу).

Загальні висновки та рекомендації

Для правомірного застосування підпунктів 3, 4 чи 12 пункту 13 Особливостей радимо дотримуватись одночасно таких умов:

  1. замовник не може дотриматися строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів (мінімум 2 тижні, за умови, що тендерна документація буде чіткою, а отже, закупівлю не гальмуватимуть хмарою запитів про її роз’яснення, а також за відсутності процедур оскарження) та / або електронного каталогу (мінімум 1 тиждень за умови, що товар представлений у каталозі);
  2. неможливість дотримання умов є наслідком об’єктивних умов, а не халатності самого замовника. Тут особливо пильними слід бути бюджетним установам, розрахунки до кошторису яких свідчать, що відповідна закупівля прогнозувалася ще минулого року (пояснити природу нагальності потреби, відомої ще з попереднього періоду, буде нелегко);
  3. сукупність вищенаведених умов підтверджується документально — детальніше про це читайте у статті «Чим та як підтвердити відсутність конкуренції з технічних причин?».

Можете ознайомитись із прикладом протоколу щодо закупівлі за виключенням за пп. 4 п. 13 Особливостей та переглянути корисне відео: