Відповідно до пункту 33 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) технічна специфікація до предмета закупівлі — встановлена замовником сукупність технічних умов, що визначають характеристики товару (товарів), послуги (послуг) або необхідні для виконання робіт щодо об’єкта будівництва, що можуть включати показники впливу на довкілля й клімат, особливості проєктування (у тому числі щодо придатності для осіб з обмеженими фізичними можливостями), відповідності, продуктивності, ресурсоефективності, безпечності, процедури забезпечення якості, вимоги щодо найменування продукції, під яким вона продається, термінологію, символи, методику випробувань і тестування, вимоги до пакування, маркування й етикетування, інструкції для користувачів, технологічні процеси й технології виробництва на будь-яких етапах життєвого циклу робіт, товару чи послуги.
При цьому відповідно до статті 23 Закону технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг).
Виходячи з наведених норм Закону, замовник у технічних характеристиках, зокрема, вказує одиницю виміру. Якщо учасник припускається помилки при зазначенні фасування або вказує іншу одиницю виміру, у замовника виникає підстава для відхилення згідно з абзацом 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості).
Далі розглянемо практику Державної аудиторської служби України (далі — Держаудитслужба), що стосується помилок, яких припускаються учасники в одиницях виміру, та порушень, яких припускаються замовники.
Моніторинг UA-M-2025-01-14-000071, оголошення UA-2024-12-24-019173-a
Під час моніторингу встановлено, що згідно з додатком 3 «Інформація про технічні, якісні і кількісні характеристики предмета закупівлі» тендерної документації визначено склад таких медичних виробів:
- за позицією 32 «Калібраційний набір НЕ-4» склад цього набору, визначений замовником: С0: 1×2,0 мл/флакон, С1: 1×2,0 мл/флакон, С2: 1×2,0 мл/флакон, проте учасник надав інструкцію виробника з розміром пакування: С0: 1×1,2 мл/флакон, С1: 1×2,0 мл/флакон, С2: 1×2,0 мл/флакон;
- за позицією 46 «Калібраційний набір РСТ» склад цього набору, визначений замовником: С0: 1×2,0 мл/флакон, С1: 1×2,0 мл/флакон, С2: 1×2,0 мл/флакон, проте учасник надав інструкцію виробника з розміром пакування: С0: 1×1,2 мл/флакон, С1: 1×2,0 мл/флакон, С2: 1×2,0 мл/флакон;
- за позицією 82 «Мікроальбумін» склад цього медичного виробу, визначений замовником: 1×38 мл + 1×10 мл, проте учасник надав інструкцію виробника з фасуванням: 2×18 мл + 2×5 мл;
- за позицією 113 «Калібратор β2-Мікроглобулін ІІ (сироватка)» склад цього медичного виробу, визначений замовником: 5×0,5 мл, проте інструкція виробника цього медичного виробу, надана учасником у складі тендерної пропозиції, не містить інформації про фасування.
З огляду на викладене тендерна пропозиція ТОВ «Х» не відповідала умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації та підлягала відхиленню на підставі абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей.
Попри це, на порушення абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей, замовник не відхилив тендерну пропозицію ТОВ «Х», натомість відповідно до протоколу щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 08.01.2025 № 034/ВО цього учасника визначено переможцем торгів.
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема скасувати рішення про визначення переможцем ТОВ «Х», а у разі неможливості — відмінити торги.
Моніторинг UA-M-2024-04-09-000029, оголошення UA-2024-03-13-013135-a
Під час проведення моніторингу встановлено, що в додатку 1 «Специфікація» до договору зазначено найменування товару, окрім іншого, кефіру 2,5 % жирності з об’ємом ваги 400 г.
Однак у додатку 1 «Технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» до тендерної документації зазначено фасування кефіру, сметани, йогурту у поліетиленових пакетах місткістю не менше 0,500 кг, не більше 1 кг.
ФОП Д у складі пропозиції подав довідку про перелік запропонованих товарів, де міститься інформація про назву та фасування запропонованого товару, а саме: кефір 2,5 % жирності у поліетиленових пакетах 0,5–1 кг, сметана 21 % жирності у поліетиленових пакетах 0,5–1 кг та йогурт без наповнювача 1,5 % жирності у поліетиленових пакетах 0,5–1 кг, а також учасник надав погоджений додаток 1 «Технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» до тендерної документації, де зазначив, що у разі укладення договору із замовником про поставку товару згоден та підтверджує свою можливість і готовність виконувати усі технічні вимоги замовника, зазначені у тендерній документації.
З огляду на зазначене умова укладеного договору за результатами процедури закупівлі в частині специфікації, а саме поставки кефіру 2,5 % жирності з об’ємом ваги 400 г/шт., не відповідає умові тендерної документації (додатка 1 до неї) та пропозиції ФОП Д, якою було запропоновано поставку кефіру 2,5 % жирності у поліетиленових пакетах об’ємом 0,5–1 кг.
Замовник в інформації від 17.04.2024 зазначив: «…Фасування 0,5–1кг пов’язане з необхідністю поставок невеликими партіями. Отже, дана вимога відноситься до умов поставки. ФОП Д постачає кефір 2,5 % жирності, розфасований в поліетиленових пакетах по 800 г, в кожному з яких є по 2 штуки в заводській упаковці вагою по 400 г. Кількість кілограмів у договорі вказана в перерахунку на штуки. Вага 1950 кг є еквівалентом 4850 штук по 400 г. Інших вимог щодо фасування замовник не вимагав…».
Відповідно до пункту 18 Особливостей умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі, у тому числі за результатами електронного аукціону, крім випадків: визначення грошового еквівалента зобов’язання в іноземній валюті, перерахунку ціни в бік зменшення ціни тендерної пропозиції переможця без зменшення обсягів закупівлі, а також при перерахунку ціни та обсягів товарів в бік зменшення за умови необхідності приведення обсягів товарів до кратності упаковки.
Отже, умови укладеного договору, на порушення пункту 18 Особливостей, відрізняються від змісту тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі в частині фасування (об’ємів) запропонованого товару (кефіру 2,5 % (400 г)) для продажу.
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує вжити заходів щодо усунення виявлених порушень у встановленому законодавством порядку, зокрема в межах законодавства вжити заходів щодо розірвання договору.
Ознайомтесь зі статтею «Усе, що необхідно знати учасникам про поняття „еквівалент“».
Моніторинг UA-M-2024-05-31-000014, оголошення UA-2024-04-29-002034-a
Моніторингом встановлено, що додатком 1 «Інформація про необхідні технічні, якісні, кількісні характеристики предмета закупівлі та документи на підтвердження вимог до предмета закупівлі» до тендерної документації встановлено для учасників вимогу щодо надання ними у складі тендерної пропозиції копії паспорта якості та/або сертифіката якості, та/або сертифіката відповідності, та/або інших документів виробника, встановлених для цього типу товару, які містять інформацію про фактичні характеристики запропонованого товару.
При цьому у складі тендерної пропозиції ФОП С єдиними документами, що містять інформацію про фактичні характеристики запропонованого товару, є паспорти якості на товар. Однак у наданих паспортах якості відсутня інформація щодо одиниці виміру (файли: «3_Паспорт_залені_35_100.jpg», «4_Паспорт_Сріблясті_35_100.jpg», «6_Паспорт_чорні_51_75.jpg», «5_Паспорт_залені_35_75.jpg»), що не відповідає вимогам додатка 1 до тендерної документації.
Отже, тендерна пропозиція ФОП С підлягала відхиленню на підставі підпункту 2 пункту 44 Особливостей.
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом скасування рішення про визначення переможцем ФОП С.
Отже, виходячи з наведеного, якщо замовник в умовах тендерної документації вимагає підтвердити технічні характеристики предмета закупівлі із певною одиницею виміру або відповідним фасуванням, а учасник у складі тендерної пропозиції зовсім не вказує інформацію про одиницю виміру або зазначає іншу одиницю виміру, це є невідповідністю та підставою для відхилення тендерної пропозиції такого учасника. Також в такому випадку замовник не надає 24 години на виправлення невідповідності на підставі пункту 43 Особливостей, адже помилки в одиницях виміру стосуються технічних, якісних та кількісних характеристик предмета закупівлі, та виправлення таких невідповідностей може призвести до зміни предмета закупівлі.
За нагоди скористайтеся довідкою щодо інформації (витяг) з реєстру операторів харчових продуктів згідно з ч. 1 ст. 25 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів».
Нагадаємо: на порталі є книга «Моніторинг публічних закупівель у 2025 році» — збірник висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями:
