У матеріалі проаналізуємо висновки моніторингів Державної аудиторської служби України (далі — Держаудитслужба), під час яких виявлені порушення замовників при плануванні здійснення закупівель.
Повторимо, що згідно з пунктом 14 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), закупівля відповідно до цих особливостей здійснюється замовником на підставі наявної потреби або в разі планової потреби наступного року (планових потреб наступних періодів). Запланована закупівля включається до річного плану закупівель замовника відповідно до статті 4 Закону України «Про публічні закупівлі».
Оприлюднення річного плану з порушенням строків
Моніторинг UA-M-2024-07-15-000030, оголошення UA-2024-02-09-006994-a
Відповідно до абзацу другого пункту 1 статті 4 Закону річний план та зміни до нього безоплатно оприлюднюються замовником в електронній системі закупівель протягом п’яти робочих днів з дня затвердження річного плану та змін до нього.
За результатами проведення моніторингу закупівлі встановлено, що, порушуючи пункт 14 Особливостей та абзац другий пункту 1 статті 4 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), замовник не оприлюднив в електронній системі закупівель протягом п’яти робочих днів з дня затвердження річний план.
З огляду на це та інші встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи (зокрема, шляхом проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань тощо) щодо недопущення у подальшому порушень.
Проведення закупівлі до прийняття рішення про включення такої закупівлі до річного плану
Моніторинг UA-M-2024-04-15-000054, оголошення UA-2023-12-12-021704-a
Відповідно до частини 1 статті 4 Закону планування закупівель здійснюється на підставі наявної потреби у закупівлі товарів, робіт і послуг; заплановані закупівлі включаються до річного плану закупівель. Річний план та зміни до нього безоплатно оприлюднюються замовником в електронній системі закупівель протягом п’яти робочих днів з дня затвердження річного плану та змін до нього. Закупівля здійснюється відповідно до річного плану. Водночас проведеним моніторингом встановлено, що договір № 61к за досліджуваною закупівлею укладено до прийняття рішення про включення такої закупівлі замовником до річного плану закупівель.
Таким чином, замовник закупівлю робіт за договором від 11.12.2023 № 61к на суму 6 525 535,83 грн провів із порушенням пункту 14 Особливостей та частини 1 статті 4 Закону, не відповідно до річного плану (до включення вказаної закупівлі до річного плану закупівель).
З огляду на це та інші встановлені порушення Держаудитслужба зобов’язує, зокрема, здійснити заходи, направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущені порушення.
Річний план не містить інформації щодо коду економічної класифікації видатків бюджету
Моніторинг UA-M-2023-09-13-000010, оголошення UA-2023-05-18-006467-a
За результатами моніторингу закупівлі, зокрема, установлено, що, на порушення вимог пункту 4 частини 2 статті 4 Закону, опублікований в електронній системі закупівель річний план (UA-P-2024-10-22-009280-a) не містить інформації щодо коду економічної класифікації видатків бюджету.
З огляду на це та інші порушення Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи, направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому та притягнення до відповідальності осіб, якими допущене порушення.
Інформація в оголошенні про проведення відкритих торгів та тендерній документації не відповідає запланованій закупівлі
Моніторинг UA-M-2024-12-17-000007, оголошення UA-2024-12-12-012400-a
Моніторингом, зокрема, встановлено, що згідно з тендерною документацією та оголошенням про проведення відкритих торгів строк поставки товарів (надання послуг, виконання робіт) — з 01.01.2025 до 31.12.2025.
Водночас моніторингом встановлено, що замовник оприлюднив в електронній системі закупівель річний план закупівель на 2024 рік за номером ID: UA-P-2024-12-12-014811-a, який не відповідає оголошеній закупівлі «Хліб», яка здійснюється замовником на планову потребу 2025 року.
Враховуючи вищевикладене, за результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що інформація, зазначена замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів та тендерній документації, не відповідає запланованій закупівлі, що суперечить пункту 14 Особливостей та частині 1 статті 4 Закону.
З огляду на це та інші порушення станом на дату завершення моніторингу замовник прийняв рішення про відміну процедури закупівлі у зв’язку з неможливістю усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель.
Наприкінці 2024 року таких порушень було виявлено чимало, зокрема: моніторинг UA-M-2024-12-23-000065, оголошення UA-2024-12-18-014783-a; моніторинг UA-M-2024-12-23-000056, оголошення UA-2024-12-23-007716-a тощо.
Виходячи з проаналізованої практики Держаудитслужби, звертаємо увагу замовників на таке:
- Відповідно до абзацу 2 частини 1 статті 4 Закону річний план та зміни до нього безоплатно оприлюднюються замовником в електронній системі закупівель протягом п’яти робочих днів з дня затвердження річного плану та змін до нього.
- Закупівля здійснюється відповідно до річного плану. Тобто закупівля має здійснюватися лише після того, як внесена до річного плану.
- Відповідно до пункту 4 частини 2 статті 4 Закону в річному плані повинна міститися, зокрема, інформація про код економічної класифікації видатків бюджету (для бюджетних коштів).
- Інформація в оголошенні про проведення відкритих торгів та тендерній документації має відповідати запланованій закупівлі. Якщо річний план затверджено в попередньому році, але закупівля проводиться для потреб поточного року, то обов’язково у формі річного плану зазначається саме поточний рік. Тобто якщо замовник у 2024 році планує здійснити закупівлю для потреб 2025 року, то в річному плані необхідно встановлювати саме 2025 рік.
Радимо ознайомитися зі статтею на порталі «Планування закупівель на 2025 рік».
За нагоди можете скористатися прикладами документів:
- Протокол затвердження змін до Річного плану за Особливостями для відкритих торгів;
- Протокол затвердження Річного плану за Особливостями для відкритих торгів.
Більше статей про найважливіше щодо річного плану читайте в електронній книзі «Річний план закупівель: нюанси»:
