У користувачів порталу нерідко виникають запитання, як бути уповноваженій особі, якщо висновок моніторингу або рішення АМКУ оскаржено в суді. Потрібно чекати рішення суду чи необхідно продовжувати здійснювати закупівлю? Чи потрібно звітувати про виконаний договір, якщо, наприклад, Державна аудиторська служба України (далі — Держаудитслужба/ДАСУ) за наслідком моніторингу зобов’язала розірвати договір, водночас замовник скористався своїм правом та оскаржив висновок моніторингу в суді?
Замовнику доцільно враховувати, що моніторинг закупівель та оскарження в суді моніторингу або рішення АМКУ не зупиняє строки перебігу закупівлі. Далі розглянемо це питання на практиці ДАСУ.
Моніторинг UA-M-2023-04-05-000070, оголошення UA-2021-03-24-008445-b
Під час проведення моніторингу на запити Держаудитслужби замовником надані пояснення, які містять інформацію про те, що договір з переможцем торгів ТОВ «У» не укладався. Підставою неукладення договору є те, що замовник не згоден з рішенням АМКУ від 02.06.2021 № 12416-р/пк-пз та оскаржує його у судовому порядку.
У свою чергу, відповідно до пункту 17 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) орган оскарження — Антимонопольний комітет України. Відповідно до частини 17 статті 18 Закону розгляд скарги зупиняє перебіг строків, передбачених для укладання договорів, установлених частиною 6 статті 33 Закону, частиною 7 статті 40 Закону. Проте призупинення перебігу строку дії тендерних пропозицій, строку розгляду тендерних пропозицій та строку для укладення договору про закупівлю через звернення до суду Законом не передбачено.
Враховуючи зазначене, моніторингом установлено, що договір про закупівлю не укладено, тоді як строки, визначені частиною 6 статті 33 Закону для його укладання, сплили. Таким чином, під час моніторингу встановлене порушення вимоги частини 6 статті 33 Закону.
З огляду на встановлене порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявленого порушення шляхом відміни тендеру.
Схоже порушення виявлене під час проведення моніторингу UA-M-2023-04-05-000064, оголошення UA-2022-10-04-011233-a.
Моніторинг UA-M-2024-12-18-000035, оголошення UA-2024-11-19-011749-a
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель ДАСУ зобов’язала здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором № 18/24-КТ.
Відповідно до статті 8 Закону замовник скористався своїм правом в частині оскарження висновку до суду. Ухвалою Київського окружного адміністративного суду прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 320/45897/24 від 30.10.2024. Відповідно до інформації, оприлюдненої в Єдиному державному реєстрі судових справ, наразі справа № 320/45897/24 перебуває в Київському окружному адміністративному суді.
При цьому відповідно до інформації, оприлюдненої в електронній системі закупівель за номером UA-2024-11-19-011749-a, замовник 25.12.2024 опублікував звіт про виконання договору № 127/24-КТ про закупівлю на суму 181 690 114,51 грн з ПДВ.
За наслідком моніторингу порушень не встановлено.
Висновки
- Призупинення строку дії тендерних пропозицій, перебігу строку розгляду тендерних пропозицій та строку для укладання договору про закупівлю через звернення до суду Законом не передбачено.
- Лише розгляд скарги в АМКУ зупиняє перебіг строків. Перебіг цих строків продовжується з дня, наступного за днем прийняття рішення органом оскарження за результатами розгляду скарги, рішення про припинення розгляду скарги або рішення про залишення скарги без розгляду. Якщо рішення органу оскарження, прийняте за результатами розгляду органу оскарження, не було оскаржене до суду, таке рішення має бути виконано не пізніше 30 днів з дня його прийняття органом оскарження.
- Також проведення моніторингу не призупиняє строки перебігу закупівлі. При цьому, якщо замовник не згоден з висновком моніторингу, він може оскаржити в суді висновок протягом 10 робочих днів з дня його оприлюднення. Детальніше — у статті «Як оскаржити висновок моніторингу ДАСУ».
- Що стосується звітування про виконання договору, то пунктом 4 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178, передбачено, що у разі виконання сторонами договору про закупівлю, укладеного відповідно до пункту 10 цих особливостей, або закінчення строку дії такого договору про закупівлю за умови його виконання сторонами, або його розірвання замовник обов’язково оприлюднює звіт про виконання договору про закупівлю у строки, визначені пунктом 12 частини 1 статті 10 Закону. Тобто замовник зобов’язаний оприлюднити звіт про виконання договору про закупівлю протягом 20 робочих днів з дня закінчення строку дії договору про закупівлю або його виконання сторонами, або його розірвання. Оскарження у суді не є підставою для неоприлюднення звіту про виконання договору.
Нагадаємо, що на порталі розміщена Примірна тендерна документація, затверджена наказом Мінекономіки № 27593 від 06.12.2024. Нагадаємо, на порталі є книга «Моніторинг публічних закупівель у 2025 році» — збірник висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями:
