- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Оновлення вимог щодо локалізації з 09.04.2024

Якщо ви встигли ознайомитись зі статтею «Двадцять другі зміни до Особливостей набули чинності 09.04.2024! Порівняльна таблиця», то серед закупівельних змін могли помітити, що змінились і вимоги в частині локалізації в публічних закупівлях. Актуальність локалізації підкреслюється значною кількістю моніторингів, які можна знайти в електронній системі закупівель, та постійними запитаннями, які виникали у представників закупівельної спільноти щодо дотримання цих вимог.

Дійсно, механізм підтвердження ступеня локалізації виробництва та подальша перевірка дотримання зазначених вимог має низку проблем. Проте з набранням чинності двадцять другими змінами до Особливостей № 1178 щонайменше один такий проблемний момент було виправлено:

До 09.04

Після 09.04

Абзац третій пункту 3 Особливостей

Під час здійснення публічної закупівлі відповідно до цих особливостей (крім випадків, передбачених абзацами четвертим – шостим цього пункту) замовники застосовують положення пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.

Під час здійснення публічної закупівлі відповідно до цих особливостей (крім випадків, передбачених абзацами четвертим – шостим цього пункту) замовники застосовують положення пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, крім підпункту 4 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, з урахуванням положень, визначених цим абзацом. У разі здійснення замовником закупівлі робіт чи послуг, якщо виконання таких робіт чи надання послуг передбачає набуття замовником у власність товарів, визначених пунктом 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, вартість яких у складі предмета закупівлі дорівнює або перевищує вартісні межі, визначені абзацом першим пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, закупівля таких робіт чи послуг здійснюється з урахуванням особливостей, установлених пунктом 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.

Пояснимо детальніше. Згідно з пунктом 6-1 Прикінцевих положень Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) замовник здійснює закупівлю товарів, визначених підпунктом 2 цього пункту, виключно якщо їх ступінь локалізації виробництва дорівнює чи перевищує у 2024 році 20 відсотків.

Водночас у разі здійснення замовником закупівлі робіт чи послуг, якщо виконання таких робіт чи надання послуг передбачає набуття замовником у власність товарів, визначених цим пунктом, процедури закупівлі таких робіт чи послуг здійснюються з урахуванням особливостей, встановлених цим пунктом.

Тож встановлення вимог Закону у такій редакції призвело до того, що навіть якщо при закупівлі робіт чи послуг передбачалось набуття замовником у власність товару, що підпадає під вимоги з локалізації на будь-яку, навіть мінімальну суму, замовникам доводилось встановлювати вимоги з локалізації.

Водночас відповідно до змін до Особливостей № 1178, що набрали чинності 09.04.2024, Кабінетом Міністрів України було встановлено таку умову: «У разі здійснення замовником закупівлі робіт чи послуг, якщо виконання таких робіт чи надання послуг передбачає набуття замовником у власність товарів, визначених пунктом 6-1 розділу X „Прикінцеві та перехідні положення“ Закону, вартість яких у складі предмета закупівлі дорівнює або перевищує вартісні межі, визначені абзацом першим пункту 6-1 розділу X „Прикінцеві та перехідні положення“ Закону, закупівля таких робіт чи послуг здійснюється з урахуванням особливостей, установлених пунктом 6-1 розділу X „Прикінцеві та перехідні положення“ Закону».

Отже, відтепер встановлювати вимоги щодо локалізації товару, який замовник набуває у власність при здійсненні закупівлі робіт чи послуг, необхідно лише у разі, якщо його вартість дорівнює або перевищує порогові межі, визначені Законом, тобто 200 тис. грн. Дізнатись вартість такого товару замовники мають можливість, наприклад, з підсумкової відомості ресурсів.

Також відразу вважаємо за необхідне відповісти на запитання, що робити, якщо документацією передбачено отримання різних товарів, що підпадають під вимоги з локалізації (наприклад, при виконанні робіт передбачено встановлення трансформатора та насоса), вартість яких окремо менше ніж 200 тис. грн, проте в сумі перевищує порогові межі.

У такому разі пункт 3 Особливостей № 1178 встановлює, що вартісні межі визначені абзацом першим пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.

При цьому пункт 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону визначає вартісні межі саме у прив’язці до «предмета закупівлі», а саме: «тимчасово, з 2022 року строком на 10 років, встановлюються такі особливості здійснення закупівель, якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень…».

Наприклад, якщо під час закупівлі робіт замовник отримує трансформатор та насос під час їх виконання, то цей трансформатор та насос будуть вважатись різними предметами закупівлі відповідно до Порядку визначення предмет закупівлі. Тому вважаємо, що їх вартості між собою «сумуватись» не повинні та, відповідно, якщо їх вартість не перевищує порогові межі, вимоги з локалізації встановлювати не потрібно.

Якщо ви здійснюєте закупівлі з урахуванням локалізації, користуйтесь зразками документів, які зібрані в розділі «Локалізація виробництва», та детально ознайомтесь зі статтями за темою в електронній книзі «Локалізація в публічних закупівлях»: