- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Інтерв’ю із заступницею Міністра економіки щодо змін у закупівлях

Інтерв’ю підготувала заступниця головного
редактора журналу “Радник в сфері державних закупівель” Ганна Довгая 

Законодавство у сфері публічних закупівель мінливе, утім, ми впевнені, що закупівельна громада не тільки стресостійка, але й уміє в правовому полі пристосовуватись до всіх законодавчих змін. Але, як то кажуть, обізнаний — значить озброєний. Тож, чого очікувати закупівельній спільноті найближчим часом, які можливі зміни відбудуться в закупівельному процесі, дізнатись нам допоможе заступниця Міністра в Міністерстві економіки України Надія Бігун. 

Надія Бігун: тут може бути лише позитивне ставлення, адже цей Закон потрібно було прийняти давно. Було багато дискусій, чи мають право замовники керуватися постановою Уряду від 28.02.2022 № 169 (далі — Постанова № 169), нарешті ці дискусії зняті.

Надія Бігун: так, ми останнім часом дуже активно працювали над новим текстом Постанови. Сподіваюся, протягом найближчих тижнів він буде прийнятий.

Надія Бігун: очевидно, що Постанова № 169 містить багато виключень, які пов’язані з введенням режиму воєнного стану та дозволяють робити закупівлі без процедур. Уже зараз є багато дискусій, як ці закупівлі повертати у відкрите конкурентне поле, аби бізнес, особливо малий та середній, мав рівний доступ до цих грошей. 

Публікація звітів — це лише перший крок, надалі ми будемо зменшувати кількість таких виключень, але натомість пропонувати інструменти, за допомогою яких замовники зможуть проводити закупівлі через Прозорро, не наражаючи себе, громаду та постачальників на небезпеку. Звісно, це перш за все стосується об’єктів військової інфраструктури, об’єктів, які можуть мати стратегічний інтерес для загарбників.

Надія Бігун: прямо зараз текст нової постанови не містить особливого порядку для оборонних закупівель. Державні замовники будуть продовжувати керуватися Постановою № 169. Але ми вже працюємо над пошуком рішення, яке дозволить хоча б категорії, які не стосуються озброєння та військової техніки, повернути в поле формальних процедур закупівель. 

Загалом це складне питання. З одного боку, у нас є запит від українського бізнесу щодо повернення цих закупівель та, відповідно, грошей у конкурентне поле з рівним доступом бізнесу до інформації про ці закупівлі, а з іншого боку — ми розуміємо, що загарбники воюють з нами по картах минулого сторіччя, і ми собі не можемо дозволити робити такі закупівлі повністю публічними. 

Тобто нам потрібно змінювати підхід, яким ми керувалися останні 7 років, коли всі могли бачити усе, і для таких «чутливих» закупівель частково інформацію обмежувати.

Надія Бігун: це поточна проблема, і нова постанова в тому числі має її вирішити. Ми плануємо зробити супершвидкі відкриті торги, які по суті є відкритими торгами з Закону, але з урахуванням «особливостей». Тобто після прийняття відповідних законодавчих змін закупівлі будуть проходити суттєво швидше та простіше. АМКУ та ДАСУ будуть з ними працювати. 

Надія Бігун: ні, не означає. Вимоги щодо локалізації залишаються в силі. Щодо цієї норми реакція була різна і неоднозначна, але, я думаю, більшість погодиться, що в поточних умовах економіка є також фронтом, який ми маємо тримати. Тож ми будемо дивитися, як норма по локалізації працюватиме, і, можливо, будемо цей напрям розвивати. 

Передплатники порталу RADNUK.COM.UA мають нагоду ознайомитися з «Оглядом змін до Закону “Про публічні закупівлі» від 16.08.2022», а дізнатись про застосування локалізації в публічних закупівлях можуть у таких статтях:

  1. «Алгоритм внесення товару до реєстру на виконання норм щодо ступеня локалізації»;
  2. «Форми документів для підтвердження ступеня локалізації товару для участі в публічних закупівлях»;
  3. «Локалізація в публічних закупівлях: коли вимоги не застосовуються».