- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Мінекономіки про зміну ціни електроенергії за одиницю товару шляхом підписання акта приймання-передачі товару

На офіційному сайті Мінекономіки оприлюднено такий запит: «Добрий день! Для нашого підприємства електричну енергію закуповує через відкриті торги ЦЗО (агрегована закупівля), яка розробила проєкт договору про закупівлю.

У проєкт договору ЦЗО включила формулу на ціну за одиницю електричної енергії: Ціна за розрахунковий період = (Середньозважена ціна РДН за розрахунковий період + Тариф на передачу + надбавка постачальника) × 1,2.

За умовами договору „акти приймання-передачі електричної енергії мають містити порядок розрахунку ціни за одиницю Товару за відповідний розрахунковий період відповідно до формули. Підписанням Акта приймання-передачі товару (електричної енергії) Сторони погоджують перерахунок ціни за одиницю Товару“.

Тобто укладення щомісячних додаткових угод не передбачається, як і зміна загальної суми договору. Ціна в актах щомісячно змінюватиметься за вказаною формулою згідно з підпунктом 7 частини 19 Особливостей.

Чи вважаєте ви правильним не змінювати ЗАГАЛЬНУ ЦІНУ ДОГОВОРУ при щомісячній зміні ціни за одиницю товару? Прошу відповісти по суті: правильно/неправильно. Дякую.

Відповідь Мінекономіки на запит № 807/2023

Шановний користувачу, повідомляємо, що відповідь на аналогічне питання міститься в листі Мінекономіки від 08.12.2023 № 3321-04/67571-06.

Мінекономіки як Уповноважений орган у сфері публічних закупівель за результатами засідань робочої групи з опрацювання питання щодо укладення договорів про постачання електричної енергії споживачу та бюджетним установам, утвореної наказом Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі — НКРЕКП), від 23.11.2022 № 39-од, додаткових обговорень за участю уповноважених представників Комітету Верховної Ради з питань енергетики та житлово-комунальних послуг, Міністерства енергетики України, НКРЕКП, постачальників та замовників електричної енергії розробляє проект методології щодо особливостей здійснення публічних закупівель у сфері електроенергетики на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, який включає примірну тендерну документацію на закупівлю електричної енергії та примірний проект договору про закупівлю (договір про постачання електричної енергії споживачу).

Проект методології містить рекомендацію щодо порядку перегляду умов договору в частині розрахунку ціни за одиницю електричної енергії за розрахунковий період відповідно до середньозваженої ціни на ринку «на добу наперед», тарифу на передачу електричної енергії та / або обсягів закупівлі.

Примірним проектом договору про закупівлю (договір про постачання електричної енергії споживачу) передбачається щомісячне підписання сторонами й оприлюднення в електронній системі закупівель (з метою повідомлення про зміну ціни) акта приймання-передачі товару, що включає порядок зміни ціни, зокрема механізм розрахунку ціни за одиницю електричної енергії за відповідний розрахунковий період.

Акт приймання-передачі товару визначається письмовою формою внесення змін до договору. Підписанням акта приймання-передачі товару уповноважені представники сторін договору погоджують розрахунок (зміну) ціни за одиницю електричної енергії за відповідний розрахунковий період.

Крім того, варто зазначити, що відповідно до статті 179 Господарського кодексу України (далі — ГКУ) господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України (далі — ЦКУ) з урахуванням особливостей, передбачених цим кодексом. Статтею 184 ГКУ зазначено, що господарський договір за загальним правилом викладається у формі єдиного документа, підписаного сторонами. В той же час допускається укладання господарських договорів у спрощений спосіб, тобто шляхом обміну листами, факсограмами, телеграмами, телефонограмами тощо, а також шляхом підтвердження прийняття до виконання замовлень, якщо законом не встановлено спеціальні вимоги до форми та порядку укладання даного виду договорів.

Згідно зі статтею 654 ЦКУ зміна договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає зі звичаїв ділового обороту.

Статтею 205 ЦКУ передбачено, що правочин може вчинятися усно або в письмовій (електронній) формі. При цьому частина 2 статті 207 ЦКУ визначає, що правочин вважається таким, що вчинений у письмовій формі, зокрема, якщо він підписаний його стороною (сторонами). Цією ж нормою не встановлюється жорстких обмежень щодо форми укладання, а навпаки, надається сторонам правочину більше прав та можливостей при виборі письмової форми договору, а саме правочин вважається таким, що вчинений у письмовій формі, якщо воля сторін виражена за допомогою телетайпного, електронного або іншого технічного зв’язку.

Ба більше, у статті 6 ЦКУ визначено, що сторони мають право врегулювати у договорі, який передбачений актами цивільного законодавства, свої відносини, які не врегульовані цими актами, або ж можуть відступити від положень актів цивільного законодавства і врегулювати свої відносини на власний розсуд.

З огляду на викладене, сторони договору можуть узгодити порядок зміни ціни за одиницю товару за відповідний розрахунковий період шляхом складання та підписання акта приймання-передачі товару, тобто в письмовій формі.

Водночас зазначаємо, що Закон України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) установлює правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад.

З 19.10.2022 на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням Особливостей, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості) на виконання вимог Закону.

Згідно з пунктом 19 Особливостей істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпункту 13 пункту 13) цих особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, визначених цим пунктом.

Так, відповідно до підпункту 7 пункту 19 Особливостей істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпункту 13 пункту 13) цих особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS, регульованих цін (тарифів), нормативів, середньозважених цін на електроенергію на ринку «на добу наперед», що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни.

Таким чином, у разі, якщо відповідно до підпункту 7 пункту 19 Особливостей передбачено порядок зміни істотних умов, такий підпункт не передбачає обмеження зміни загальної ціни договору про закупівлю.

Ураховуючи частину другу статті 19 Конституції України, а також відповідно до норм Закону та Положення про Міністерство економіки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 459 (зі змінами), до компетенції Мінекономіки як Уповноваженого органу не належить визначення правомірності дій суб’єктів сфери публічних закупівель в конкретних випадках.

Доцільно прочитати «Незафіксована ціна за одиницю кіловат енергії в договорі про закупівлю».

Завантажуйте шпаргалку УО щодо закупівлі електроенергії, а ще більше інформації щодо закупівлі електричної енергії ви знайдете в електронній книзі «Закупівля електричної енергії в період дії воєнного стану».