Зміст
- Предмет договору як його істотна умова
- Чи обов’язково зазначати код ДК в предметі договору про закупівлю
- Зразок предмета в договорі про закупівлю товару
- Зразок предмета в договорі про закупівлю послуг (крім поточного ремонту)
- Зразок предмета в договорі про закупівлю послуг з поточного ремонту
- Зразок предмета в договорі про закупівлю робіт
- Висновок
Предмет договору про закупівлю товарів, послуг, робіт є його істотною умовою, тому зазвичай привертає увагу контролюючих органів. Так, однією з підстав для визнання договору про закупівлю нікчемним (підпункт 5 пункту 21 Особливостей) є те, що назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником не відповідає товарам, роботам чи послугам, які фактично закуплені замовником. Тому для замовників важливо, щоб назва предмета закупівлі в річному плані, оголошенні та договорі про закупівлю була однаковою, з відповідним зазначенням коду ДК.
Предмет договору як його істотна умова
Відповідно до частини 1 статті 638 Цивільного кодексу України (далі — ЦКУ) істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї зі сторін має бути досягнуто згоди.
Нещодавно законотворці прийняли законопроєкт № 6013, яким визначено Господарський кодекс України (далі — ГКУ) таким, що втратив чинність. Станом на 10.01.2025 такий законопроєкт прийнято, але його ще має підписати Президент та має відбутись офіційне опублікування такого закону. Тож, допоки ГКУ не втратив чинність, згадаємо таке.
Згідно з частинами 2–3 статті 180 ГКУ істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода. При укладенні господарського договору сторони зобов’язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору.
Відповідно до частини 4 статті 180 ГКУ умови про предмет у господарському договорі повинні визначати:
- найменування (номенклатуру, асортимент),
- кількість продукції (робіт, послуг),
- вимоги до якості.
Під найменуванням або назвою товару (робіт, послуг) слід розуміти слово чи декілька слів, якими позначається товар (робота, послуга).
Товарна номенклатура — це систематизований перелік усіх асортиментних груп товарів і товарних одиниць, що пропонуються виробником для реалізації.
Асортимент — набір різних груп, видів і сортів товарів, об’єднаних за споживчою, торговою або виробничою ознакою, які реалізуються суб’єктом господарювання.
Зазвичай кількісні показники продукції (робіт, послуг) зазначаються не тільки в предметі договору, а й у відповідній специфікації (калькуляції), до якої є відсилка в предметі договору.
Так, в ситуації, коли предметом закупівлі, є послуги, у предметі договору вказується відповідна послуга, а вже у калькуляції деталізується, що саме входить у цю послугу, оскільки закупівля певних матеріалів для виконання цієї послуги покладається на виконавця договору.
Аналогічні приклади містять і договори про виконання певних робіт. Наприклад, у предметі договору про виконання будівельних робіт вказується об’єкт відповідного будівництва, а кількісні показники будівництва — у технічному завданні, яке є невід’ємною частиною договору.
Вимоги щодо якості до предмета закупівлі замовники зазвичай зазначають окремим розділом відповідного договору. Візьміть до уваги також практику ДАСУ про перелік підстав для зміни істотних умов договору відповідно до предмета закупівлі.
Чи обов’язково зазначати код ДК в предметі договору про закупівлю
Відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178, у замовника відсутній обов’язок у предметі договору про закупівлю вказувати відповідний код ДК 021:2015 товару або послуг чи робіт, які закуповуються, однак існує низка переваг зазначення у предметі договору про закупівлю такого коду.
По-перше, відповідно до пункту 1 частини 2 статті 7 Закону центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, вживає таких заходів: до здійснення оплати за договором про закупівлю — перевіряє наявність річного плану, договору про закупівлю та звіту про результати проведення закупівлі з використанням електронної системи закупівель, що підтверджують проведення процедури закупівлі та за результатами якої укладено договір про закупівлю.
Так, перевіряючи вищевказані документи, Державна казначейська служба дивиться на ідентичність предмета договору в цих документах, оскільки, якщо назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником не відповідає товарам, роботам чи послугам, що фактично закуплені замовником, то відповідний договір є нікчемним, що не створює обов’язку Державної казначейської служби проводити оплату за таким договором.
По-друге, часто замовники для відповідності кваліфікаційному критерію вимагають надати виконаний аналогічний договір, за предметом тієї закупівлі, що проводиться. Так, у багатьох закупівлях наявні питання учасників, які саме договори про закупівлю товарів / робіт / послуг (за яким кодом ДК або за якою цифрою коду) замовник вважає аналогічними. Щоб не перевантажувати уповноважену особу відповідями на такі питання, рекомендуємо писати в предметі договору код ДК, щоб було зрозуміліше, які договори будуть вважатися аналогічними за цією закупівлею у разі встановлення відповідної вимоги в ТД.
Отже, рекомендуємо у предметі договору (проєкті договору) про закупівлю вказувати відповідний код ДК 021:2015 товару або послуг чи робіт, які закуповуються, при цьому використовуючи назву предмета закупівлі в річному плані, оголошенні про закупівлю, керуючись Порядком визначення предмета закупівлі, затвердженим наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708 (далі — Порядок № 708).
Нижченаведені приклади зорієнтують замовників щодо того, як зазначити предмет у договорах (проєктах договорів) про закупівлю товарів, послуг, робіт, а також як правильно вказати відповідний код ДК у цих договорах.
Зразок предмета в договорі про закупівлю товару
При закупівлі товару під час визначення відповідного коду ДК керуємось пунктом 3 розділу I Порядку № 708, згідно з яким предмет закупівлі товарів визначається замовником, зокрема, за показником четвертої цифри ДК 021:2015.
Зазвичай при визначенні предмета договору про закупівлю товарів у замовників не виникає складнощів. Однак трапляється, що замовник закуповує за одним кодом ДК декілька найменувань товару (різної номенклатури), наприклад різні види круп (продукції борошномельно-круп’яної промисловості), і він може в предметі закупівлі зазначати окрім узагальненого коду ДК за четвертим знаком також і код ДК кожної позиції продукції борошномельно-круп’яної промисловості, яка буде закуповуватись.
1. Предмет договору
1.1. За договором про закупівлю постачальник зобов’язується поставити та передати харчові продукти (далі — Товар) у власність замовнику за цінами, якістю та у термін, що визначені цим договором, а замовник зобов’язується прийняти Товар і оплатити відповідно до умов цього Договору.
1.2. Найменування Товару: ДК 021:2015: 15610000-7 Продукція борошномельно-круп’яної промисловості (Рис шліфований ваговий, ДК 021:2015: 15614200-7 — Рис шліфований; Гречка, ДК 021:2015: 15610000-7 — Продукція борошномельно-круп’яної промисловості; Пшоно, ДК 021:2015: 15610000-7 — Продукція борошномельно-круп’яної промисловості; Перловка, ДК 021:2015: 15610000-7 — Продукція борошномельно-круп’яної промисловості; Борошно пшеничне першого ґатунку, вагове, ДК 021:2015: 15612100-2 — Борошно пшеничне; Крупа вівсяна, ДК 021:2015: 15610000-7 — Продукція борошномельно-круп’яної промисловості). Найменування, ціну, кількість, одиницю виміру Товару вказано в Специфікації:
№ з/п | Найменування товару | Одиниця виміру | Кількість | Ціна за одиницю, грн, без ПДВ | Ціна за одиницю, грн, з ПДВ* | Загальна вартість, грн, з ПДВ* |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Загальна вартість без ПДВ |
| |||||
Сума ПДВ |
| |||||
Загальна вартість з ПДВ |
|
1.3. Постачальник гарантує, що Товар, який є предметом цього договору, належить йому на праві власності, не перебуває під забороною відчуження, арештом, не є предметом застави та іншим засобом забезпечення виконання зобов’язань перед будь-якими фізичними або юридичними особами, державними органами і державою, а також не є предметом будь-якого іншого обтяження чи обмеження, передбаченого чинним в Україні законодавством.
1.4. Обсяги закупівлі Послуг можуть бути зменшені залежно від реального фінансування видатків з державного / місцевого бюджету.
За потреби можете ознайомитись та скачати приклад договору про закупівлю продуктів харчування.
Зразок предмета в договорі про закупівлю послуг (крім поточного ремонту)
Предмет договору про закупівлю послуг (крім поточного ремонту) також визначається замовником за показником четвертої цифри ДК 021:2015. В нижченаведеному прикладі розглянемо стандартну ситуацію, коли кількість та вартість послуг зазначаються у калькуляції, яка є невід’ємною частиною договору.
1. Предмет договору
1.1. Виконавець зобов’язується надати замовнику Послуги з організації та проведення фізкультурно-оздоровчого заходу «Кубок баскетболу для аматорів», предмет закупівлі за ДК 021:2015: 92620000-3 Послуги, пов’язані зі спортом (далі — Послуги), а замовник зобов’язується прийняти та оплатити такі Послуги відповідно до умов цього Договору.
1.2. Найменування, кількість та вартість Послуг визначаються в Калькуляції (Додаток 1 до Договору), що є невід’ємною частиною цього Договору.
1.3. Обсяги закупівлі Послуг можуть бути зменшені залежно від реального фінансування видатків з державного / місцевого бюджету.
Зразок предмета в договорі про закупівлю послуг з поточного ремонту
Щодо визначення предмета закупівлі у договорі про закупівлю послуг з поточного ремонту керуємось загальним правилом, визначеним пунктом 3 розділу I Порядку № 708: предмет закупівлі послуг визначається замовником, зокрема, за показником четвертої цифри ДК 021:2015, однак з нижченаведеними особливостями.
Відповідно до пункту 3 розділу ІІ Порядку № 708 під час здійснення закупівлі послуг з поточного ремонту предмет закупівлі визначається за кожним окремим будинком, будівлею, спорудою, лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури згідно з термінологією державних будівельних норм ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво», затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 04.06.2014 № 163, та/або галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та переліки робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23.08.2011 № 301.
Так, відповідно до висновку про результати моніторингу процедури закупівлі Держаудитслужба зобов’язала замовника здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема шляхом визначення предмета закупівлі в договорі поточного ремонту, за об’єктами лінійно-транспортної інфраструктури згідно з термінологією державних будівельних норм ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво» та місця надання послуг, зокрема, але не виключно відповідно до Закону України «Про благоустрій населених пунктів» від 06.09.2005 № 2807-IV та ДБН В.2.3-5:2018 «Вулиці та дороги населених пунктів».
Також у постанові Верховного Суду від 06.06.2023 у справі № 420/7871/21 викладено висновки щодо обов’язку замовника (пункт 6 частини 2 статті 22 Закону) визначити чітко місце, де повинні бути виконані роботи чи надані послуги, їх обсяги. Предмет закупівлі з поточного ремонту визначається за кожним окремим лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури та обов’язково зазначається конкретно місце, де повинні бути надані послуги.
1. Предмет договору
1.1. Замовник доручає, а виконавець в порядку та на умовах, визначених цим Договором, зобов’язується надати таку послугу: Поточний ремонт (зашивка прорізів листами ОСБ) з усунення пошкодження в будівлі за адресою: м. Львів, вул. Квіткова, буд. 1, за ДК 021:2015: 45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи, далі — послуга / поточний ремонт.
1.2. Обсяг, склад, вартість послуги визначаються дефектним актом та договірною ціною, які є невід’ємними частинами цього Договору.
1.3. Забезпечення надання послуг матеріалами та устаткуванням здійснює Виконавець.
1.4. Всі матеріали, необхідні для надання послуг, поставляються Виконавцем та входять до вартості надання послуг. Якість матеріалів, що застосовуються при поточному ремонті, повинна відповідати вимогам, зазначеним у технічному завданні, та іншим вимогам відповідних діючих нормативних документів (ДСТУ, ТУ тощо).
1.5. Обсяги закупівлі можуть бути зменшені залежно від реального фінансування видатків замовника.
Зразок предмета в договорі про закупівлю робіт
Відповідно до пункту 4 розділу І Порядку № 708 визначення предмета закупівлі робіт здійснюється замовником згідно з пунктом 27 частини 1 статті 1 Закону за об’єктами будівництва та з урахуванням положень кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 № 281, а також галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та перелік робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23.08.2011 № 301.
1. Предмет договору
1.1. За цим Договором підрядник зобов’язується за завданням замовника на свій ризик виконати та здати йому в установлений договором підряду строк закінчені роботи відповідно до Технічної специфікації на Капітальний ремонт системи вентиляції на першому поверсі в Яворівській сільській раді за адресою: Дніпропетровська область, Криворізький район, с. Яворівськ, вул. Наукова, буд. 4 за ДК 021:2015: 45453000-7 Капітальний ремонт і реставрація (далі — Роботи), а замовник зобов’язується надати підряднику будівельний майданчик, передати дозвільну документацію, а також затверджену в установленому порядку проєктну документацію, прийняти та оплатити виконані Роботи в порядку та на умовах цього Договору.
1.2. Найменування Робіт, технічні вимоги до них та умови про рівень якості їх виконання, місце виконання Робіт, строки виконання Робіт зазначені в Технічній специфікації, що є Додатком № 1 до цього Договору (далі — Технічна специфікація), який є невід’ємною частиною Договору.
1.2.1. Місцем виконання Підрядником Робіт є: перший поверх в Яворівській сільській раді за адресою: Дніпропетровська область, Криворізький район, с. Яворівськ, вул. Наукова, буд. 4 (далі — Об’єкт).
Висновок
Життя уповноваженої особи — це постійне навчання. Так, помилки допомагають здобути досвід та кваліфікацію у відповідній сфері, однак витрачають час та ресурс відповідного фахівця.
Варто пам’ятати, що в разі, коли предмет закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником не відповідає товарам, роботам чи послугам, що фактично закуплені замовником, договір визнається нікчемним. Уповноваженій особі необхідно систематизувати та виділяти головне при складенні такого розділу договору про закупівлю товарів, послуг, робіт, як предмет.
Для уникнення помилок необхідно перевіряти інформацію у річному плані, оголошенні та договорі про закупівлю на ідентичність. Полегшуємо собі життя шляхом зазначення відповідного коду ДК 021:2015 у предметі закупівлі, керуючись при цьому Порядком № 708. Також вам допоможе шпаргалка щодо визначення предмета закупівлі.
Також на порталі RADNUK.COM.UA уже опубліковані такі матеріали щодо цієї теми: