- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

З 19.04.2020 Держаудитслужба* штрафуватиме порушників самостійно. Чому? Кого? За що?

З 19.04.2020 орган державного фінансового контролю (Держаудитслужба) самостійно накладатиме адміністративне стягнення за частинами першою та другою статті 164-14 КУпАП. Детальніше про це поговоримо в даній публікації.

У статті «Нова відповідальність у закупівлях: до чого готуватися замовникам?» [1], що вийшла друком у журналі «Радник в сфері державних закупівель» № 11 (98) за листопад 2019 року на стор. 20–22,ми розглянули та проаналізували основні зміни до статті 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі — КУпАП). Зокрема, коли такі зміни наберуть юридичної сили; хто є суб’єктами адміністративного правопорушення; склади порушень та строки притягнення до адміністративної відповідальності. Тож рекомендуємо з відповідною публікацією ознайомитися детальніше, адже незабаром (уже 19 квітня 2020 року) інформація, викладена в ній, набуде зовсім іншого звучання, тому що недалеке майбутнє невдовзі стане буденною реальністю.

Чому аудитори накладатимуть адміністративні стягнення за частинами 1 та 2 статті 164-14 КУпАП самостійно

Однак слід висвітлити ще одну важливу зміну, яка торкнеться статті 164-14 КУпАП. Так, зі вступом у дію Закону України «Про внесення змін до Закону України “Про публічні закупівлі” та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення публічних закупівель» від 19 вересня 2019 року № 114-IX (далі — Закон про зміни), змін зазнає і стаття 234-1 КУпАП. Нова редакція цієї статті наділяє правом орган державного фінансового контролю розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення за частинами першою та другою статті 164-14 КУпАП (нагадаю, що адміністративне стягнення за частинами 3, 4, 5 і 6 статті 164-14 КУпАП накладатиме суд). Далі можна переглянути порівняльну таблицю з редакціями статті 234-1 КУпАП.

Табл.

Стаття 234-1. «Органи державного фінансового контролю» КУпАП

У поточній редакціїУ новій редакції
Органи державного фінансового контролю розглядають справи про адміністративні правопорушення, пов’язані з порушенням законодавства з фінансових питань (стаття 164-2), порушенням порядку припинення юридичної особи (частини третя – шоста статті 166-6).   Від імені органів державного фінансового контролю розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право: керівник центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, його заступники, а також інші уповноважені керівником посадові особи цього органуОргани державного фінансового контролю розглядають справи про адміністративні правопорушення, пов’язані з порушенням законодавства з фінансових питань (стаття 164-2), порушенням порядку припинення юридичної особи (частини третя – шоста статті 166-6), порушенням законодавства про закупівлі (частини перша і друга статті 164-14). Від імені органів державного фінансового контролю розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право: керівник центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, його заступники, а також інші уповноважені керівником посадові особи цього органу

Склади правопорушень за частинами 1 та 2 статті 164-14 КУпАП

Ч. 1 ст. 164-14 КУпАП. Пригадаємо, що порушеннями за частиною першою статті 164-14 КУпАП є:

  1. порушення порядку визначення предмета закупівлі;
  2. несвоєчасне надання або ненадання замовником роз’яснень щодо змісту тендерної документації;
  3. тендерна документація складена не відповідно до вимог закону;
  4. розмір забезпечення тендерної пропозиції, установлений у тендерній документації, перевищує межі, визначені законом;
  5. неоприлюднення або порушення строків оприлюднення інформації про закупівлі;
  6. ненадання інформації, документів у випадках, передбачених законом;
  7. порушення строків розгляду тендерної пропозиції.

Названі вище порушення спричинюють накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника в розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Тобто сума штрафу за такі порушення складає 1 700,00 грн.

Ч. 2 ст. 164-14 КУпАП. Порушеннями за частиною другою статті 164-14 КУпАП є дії, передбачені частиною першою цієї статті, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за такі ж порушення. Розмір штрафу за таке порушення складає 3 400,00 грн.

Стаття 234-1 КУпАП та Порядок № 168: нюанси застосування

Слід зважати на те, що практика самостійного притягнення винних осіб до адміністративної відповідальності органом державного фінансового контролю (Державної аудиторської служби України) за адміністративні правопорушення і накладення адміністративних стягнень наявна протягом усього часу існування такого контрольного органу. Головний документ, який надає такі повноваження  –  стаття 234-1 КУпАП.

Державна аудиторська служба України врегулювала складання протоколів про адміністративні правопорушення власним Порядком оформлення Держаудитслужбою та її міжрегіональними територіальними органами матеріалів про адміністративні правопорушення, що затверджений наказом від 01.12.2016 № 168, зареєстрованим у Мін’юсті 21.12.2016 за № 1674/29804 (далі – Порядок № 168). Станом на 15.01.2020 Порядок № 168 ще не приведений у відповідність до нової редакції Закону про зміни. Існує думка, що несвоєчасне приведення Порядку № 168 у відповідність до Закону про зміни, унеможливить реалізацію повноважень Держаудитслужби в частині самостійного притягнення до адмінвідповідальності винних осіб за частиною першою та другою статті 164-14 КУпАП.

Однак пам’ятаємо, що повноваження Держаудитслужби у сфері притягнення до адміністративної відповідальності випливають з КУпАП, а не з відомчого наказу. Тож малоймовірно, що на практиці несвоєчасне приведення у відповідність Порядку № 168 завадить аудиторам виносити постанови про накладення адміністративних стягнень (штрафувати порушників).

Щоб не занурюватись у Порядок № 168, зокрема в те, яким чином відбувається розгляд справ про адміністративні правопорушення і накладення адміністративних стягнень за частинами першою та другою статті 164-14 КУпАП безпосередньо аудиторами, обговорення таких питань залишимо для окремої публікації, яка неодмінно буде, коли відбудуться відповідні зміни в Порядку № 168.

Зупинимось на строках притягнення до відповідальності

З 19 квітня 2020 року змінюються строки притягнення до відповідальності за статтею 164-14 КУпАП, і відтепер такі строки залежатимуть від того, хто розглядає справу про адміністративне правопорушення та накладає стягнення. Отже, якщо штрафи накладає Держаудитслужба (частини 1 і 2 статті 164-14 КУпАП), то строк притягнення до відповідальності становитиме 2 місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні – 2 два місяці з дня його виявлення. Якщо справа підвідомча суду, то строк на притягнення до відповідальності утричі більший – 6 місяців з дня виявлення правопорушення, але не пізніше двох років з дня його вчинення.

Тож, шановні замовники, будьте пильними та обачними щодо змін у законодавстві, не припускайтесь порушень у закупівлях та читайте журнал «Радник в сфері державних закупівель», адже хто попереджений — той озброєний.


*Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1025 утворено Офіс фінансового контролю як інспекцію, що є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовує та координує Кабінет Міністрів України через міністра фінансів та який реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, реорганізувавши Державну аудиторську службу в результаті перетворення.

Наразі (станом на 15.01.2020) відбувається процедура реорганізації Держаудитслужби.

Про відповідальність за чинною редакцією Закону читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статтях: