- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

ProZorro Market 2020 року: введення тарифів і швидкий розвиток

Сьогодні Україна знову, як і 2016 року, робить рішучі кроки в реформуванні системи публічних закупівель. Це дасть новий поштовх для підвищення рівня прозорості й стимулювання конкуренції на ринку та отримання найкращих умов для закупівель. Ефективна система публічних торгів потребує можливостей для оперативного здійснення закупівельних процедур, мінімальних обсягів бюрократії та низьких витрат на утримання.

Крім того, система має забезпечувати пошук товарів із найкращим співвідношенням ціни та якості. На мою думку, ці принципи повністю реалізує перший офіційний онлайн-маркетплейс для державних установ — ProZorro Market. З його допомогою замовники можуть здійснювати закупівлі товарів на допорогові суми так само просто, як це роблять користувачі звичайних інтернет-магазинів.


Рис. 1. Принципи роботи ProZorro Market

Чому зараз саме час для ProZorro Market

З 19 квітня 2020 року в електронній системі публічних закупівель відбудуться революційні зміни — почнуть застосовувати норми Закону України «Про внесення змін до Закону України “Про публічні закупівлі” та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення публічних закупівель» від 19.09.2019 № 114-IX (далі — Новий закон), після чого роль ProZorro Market суттєво підвищиться.

Основна причина цього — запровадження поняття спрощеної закупівлі (закупівлі товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює чи перевищує 50 тис. грн та є меншою за вартість, установлену пунктами 1 і 2 частини 1 статті 3 Нового закону). З моменту введення в дію Нового закону обов’язковою вимогою для замовників буде проведення спрощених (допорогових) закупівель в електронній системі ProZorro.

Не для всіх підприємств підійде формат таких закупівель: це довго і не завжди доцільно (з моменту оголошення спрощеної закупівлі і до постачання може пройти один-два місяці). Але замовник в окремих випадках може здійснити закупівлю без застосування порядку проведення спрощених закупівель, а саме тоді, коли закупівлю товарів здійснюють з використанням електронного каталогу. «ПроЗорро Маркет» дає можливість купувати значно швидше — протягом тижня з моменту формування замовлення (рис. 1).

До речі, детально прочитати про спрощені закупівлі й винятки можливо у таких публікаціях: «Алгоритм проведення спрощеної закупівлі» — випуск журналу № 1 (100) за січень 2020 року, стор. 10-15 та «Спрощені закупівлі: правила та винятки» — стор. 23-26.

Ще одне нововведення, яке сприятиме збільшенню рівня популярності сервісу, — це введення обов’язкового звітування про всі закупівлі на суму від 0,01 грн. Зрештою, використовувати для пошуку необхідних товарів саме офіційний маркетплейс стане набагато зручніше за інші варіанти. Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України у своєму листі від 8 січня 2020 року № 3305-04/706-06 головам обласних і районних рад та облдержадміністрацій рекомендує починати користуватись електронними каталогами вже сьогодні.

Новий етап розвитку ProZorro Market — монетизація

Спочатку державний маркетплейс працював у пілотному статусі, але вже з липня 2019 року перейшов до повноцінного робочого режиму. Настав час розвивати його функціонал, особливо — у зв’язку з набуттям чинності Новим законом. І допоможе цьому система монетизації ProZorro Market (надання операторам оплати як винагороду за надання доступу до функціонала сервісу).

Станом на 15 січня постачальники вже сплачують комісію в розмірі 5 % від суми угоди, укладеної з покупцем у «ПроЗорро Маркет». Введення оплати за використання магазину дасть його користувачам такі переваги:

Очікують, що вже на початку лютого кількість постачальників маркетплейсу почне швидко збільшуватись разом зі збільшенням попиту на товари основних категорій. І хоча сервіс було створено нещодавно, у квітні 2019 року, але його роль у так званих допорогах стає все важливішою. Станом на середину січня 2020 року в ньому успішно здійснено вже 402 закупівлі (за весь час проєкту) на суму 9 262 423,82 грн, найбільше — за такими категоріями:

Зараз у постачальників є можливість розміщуватись на сторінках електронного каталогу в більш ніж 70 категоріях товарів. Асортимент ProZorro Market збільшується щотижня і скоро досягне розмірів і різноманіття, властивих асортиментові середнього приватного інтернет-магазину (рис. 2).


Рис. 2. Асортимент електронних каталогів ProZorro Market

Переваги ProZorro Market

Оскільки маркетплейс орієнтований на продаж товарів у «допорогових» обсягах, то не слід очікувати від нього появи розділів з послугами і роботами. Проте розробники зазначають, що даний формат має такі переваги:

  1. Швидка робота. Онлайн-магазин дає змогу зробити замовлення за допомогою всього декількох кліків і потім просто чекати на доставку (не довше 7 календарних днів з моменту здійснення замовлення).
  2. Надійність постачальників. Потрапити до каталогу можуть лише ті підприємці, які надають відповідні документи і яких перевіряють центральні закупівельні організації.
  3. Прозорість. Онлайн-магазин одразу формує чернетку звіту про укладений договір. А звіти щодо всіх здійснених закупівель завжди можна побачити у відкритому доступі.
  4. Наявність доставки. «ПроЗорро Маркет» працює з бізнесом напряму, а тому ціни тут будуть нижчими навіть з вартістю доставки, що зручно для регіонів. А наявність конкуренції сприятиме тому, що замовникам пропонуватимуть кращі умови для співпраці.

Отже, після 19 квітня 2020 року ProZorro Market стане для замовників одним з найпопулярніших інструментів для здійснення закупівель товарів на суму до 200 тис. грн на рік (до 1 млн. грн на рік для замоників в окремих сферах господарювання). Уже зараз він є законною альтернативою допороговим закупівлям у системі ProZorro, що існують з 2016 року. А введення монетизації лише прискорить майбутній розвиток сервісу.

Додатково про електронні каталоги читайте в таких публікаціях: