- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Проблеми накладення електронного цифрового підпису замовниками

Усі ми пам’ятаємо, що відповідно до абзацу 2 частини 2 наказу № 490 Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 22 березня 2016 року «Про затвердження форм документів у сфері публічних закупівель», — після внесення усієї обов’язкової інформації, передбаченої формою документа, в електронну систему закупівель на неї накладають електронний цифровий підпис (далі — ЕЦП). Для цього в системі після сформування необхідного документа ми натискаємо опцію «Накласти ЕЦП», обираємо зі списку, який відкрився, потрібний ЦСК (центр сертифікації ключів), завантажуємо файл самого ключа, вводимо пароль до нього та натискаємо кнопку «Підписати». Ніби все просто.

Однак під час роботи з ЕЦП у багатьох замовників неодноразово виникали і виникають проблеми з накладенням електронного цифрового підпису. Їх виникнення є доволі поширеним явищем. І не важливо, на якому майданчику системи ProZorro ви працюєте. Тому спробуємо розібратися, як же діяти, щоб такі проблеми не призводили до порушення замовниками вимог чинних нормативно-правових актів у сфері публічних закупівель.

Слід відзначити, що причини проблем з накладенням ЕЦП можуть бути різними:

Та перед тим як вирішувати проблему з ЕЦП, необхідно знати причину її виникнення. Для цього радимо звернутися по пораду до консультанта майданчика, на якому ви працюєте, тобто зателефонувати в службу підтримки майданчика. На всіх майданчиках передусім радять зробити скрін-шот помилки та відправити на електронну адресу технічної служби (інформацію про e-mail можна знайти на головній сторінці кожного з майданчиків або ж відправити інформацію через зворотний зв’язок). Зазвичай, якщо проблема виникла через збої технічного характеру в роботі самого майданчика, такі проблеми усувають у день звернення. Якщо ж проблема з накладенням ЕЦП не пов’язана з роботою майданчика, то вам порадять звернутися до акредитованого центру сертифікації, який видав ключ. Іноді бувають і збої в роботі вказаних центрів, або ж неможливість накладення ЕЦП може бути пов’язана із завершенням терміну дії ключа.

Декілька порад від майданчиків щодо дій замовника в разі виникнення проблем з накладенням ЕЦП

Порада 1.

Очистіть ключ, вийдіть із системи, оновіть історію браузера, знову зайдіть в особистий кабінет і повторіть спробу накладення ЕЦП (див. рис. 1).

Порада 2.

Не виходячи із системи (особистого кабінету замовника), створіть нову закладку в режимі інкогніто (див. рис. 2) й паралельно зайдіть на майданчику в особистий кабінет до необхідної закупівлі та спробуйте накласти ЕЦП.

Порада 3.

Наступна порада стосується лише майданчика Smarttender.biz, а тому буде корисною саме для користувачів даного ресурсу. У випадку неможливості накладення ЕЦП консультанти даного майданчика радять наприкінці списку з переліком акредитованих центрів обрати «Локальні сертифікати (offline — режим)» (див. рис. 3).

Обрати файл ключа, ввести пароль, завантажити сертифікат ключа (сертифікат ключа зазвичай має розширення «.cer или .crt») і потім накласти ЕЦП (див. рис. 4). Якщо у вас немає сертифіката ключа, то необхідно вказати місце розташування сертифіката.

Що робити, якщо на документ не можна накласти ЕЦП?

Якщо ж ви скористалися наведеними вище порадами, а проблема, пов’язана з накладенням електронного цифрового підпису, не зникла, тобто ви так і не змогли підписати необхідний вам документ у день його подачі, то в такому випадку можемо запропонувати декілька варіантів вирішення даної проблеми: 

по-перше,

якщо помилка щодо накладення ЕЦП виникла в період до завершення процедури закупівлі, тобто до укладення договору, то радимо (за можливості) прийняти рішення про відміну торгів на підставі абзацу 3 частини 1 статті 31 ЗУ «Про публічні закупівлі» через неможливість усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства з питань публічних закупівель;

по-друге,

якщо ви вирішили процедуру не відміняти і в подальшому виникне можливість здійснити накладення ЕЦП на оприлюднені документи (наприклад, на наступний день після дня оприлюднення), то радимо його все ж накласти, хоч і з порушенням термінів. А неможливість вчасного накладення ЕЦП зафіксувати протоколом засідання тендерного комітету (протокольним рішенням Уповноваженої особи) (приклад протоколу див. на стор. 25). Також до даного протоколу необхідно додати докази письмового звернення до електронного майданчика чи до акредитованого центру сертифікації ключів;

по-третє,

якщо у вас виникла проблема з накладанням ЕЦП після укладення договору та його оприлюднення в системі ProZorro.gov.ua, то зрозуміло, що відмінити процедуру закупівлі уже буде неможливо. Тож доцільно в даному випадку неможливість накладення ЕЦП зафіксувати протоколом засідання тендерного комітету (протокольним рішенням Уповноваженої особи) (приклад протоколу див. на стор. 20). І знову рекомендуємо до даного протоколу додати докази письмового звернення до електронного майданчика чи до акредитованого центру сертифікації ключів.

 З питанням технічної можливості підпису документів електронним цифровим підписом на майданчику Smarttender.biz ви також можете ознайомитись у журналі № 4 (67) за квітень 2017 року (стор. 28–33), а з особливостями використання ЕЦП при поданні тендерної пропозиції — у журналі № 3 (66) за березень 2017 року (стор. 23–24).