- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Помилки на веб-порталі: нововведення ДП “Зовнішторгвидав України” та можливість виправлення помилок на безоплатній основі

Нерідко працівники замовників з ностальгією згадують час, коли подання інформації про закупівлю для оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу здійснювалося шляхом надання паперового документа або факсограмою. За таких умов члени комітету з конкурсних торгів були убезпечені від механічних помилок при заповненні певної інформації на веб-порталі, оскільки таке заповнення здійснювали працівники ДП «Зовнішторгвидав України».

Наразі вся інформація про закупівлю оприлюднюється на веб-порталі шляхом заповнення форм таких документів через платний сервіс «Кабінет замовника» та безкоштовний Веб-сервіс.

Новий напрям роботи веб-порталу: мінімізація можливості допущення технічних та інших несуттєвих помилок на веб-порталі

Приємною новиною для замовників стала низка нововведень в роботі Веб-сервісу, які значно спростили життя замовників та виключили можливість допущення ряду механічних помилок. Детальніше про такі нововведення ви можете прочитати в журналі «Радник в сфері державних закупівель» № 8 (47) за серпень 2015 року на сторінках 31–33.

Проте на цьому зміни в роботі веб-порталу не призупинились. Уже 4 серпня 2015 року до функцій «Кабінету замовника» було додано нову можливість перегляду інформації, що подається для оприлюднення в режимі «Чернетка».

Після створення оголошення за допомогою автоматизованого робочого місця «Кабінет замовника» з’являється подібний запис: «Оголошення успішно збережене: Інформація про результати проведення переговорної процедури закупівлі, код 04082055/654425652», а оголошенню присвоюється статус «Чернетка» (рис. 1).

Рис. 1

Після цього замовник має можливість редагувати та видаляти оголошення (рис. 2).

Рис. 2

Для того щоб оголошення було прийняте для оприлюднення на веб-порталі, замовникові необхідно натиснути жовту стрілочку на панелі управління «Докладно», після чого натиснути кнопку «Публікувати» (рис. 3)

Після здійснення описаного алгоритму дій на екрані з’являється запис подібного змісту: «Оголошення успішно поставлено в чергу до публікації: Інформація про результати проведення переговорної процедури закупівлі, код 04082055/654425652, бензин та дизпаливо. Чергове оголошення успішно прийнято до публікації: Інформація про результати проведення переговорної процедури закупівлі, вхідний № 15025WX562534, № 125485 у № 311 (10.08.2015) від 10.08.2015 р., код 04082055/654425652, ПАЛ, бензин та дизпаливо. Договір – , довідка – , Чергове»

Тобто лише після натискання кнопки «Публікувати» оголошення буде прийняте та оприлюднене на веб-порталі відповідно до графіка прийому. Після цього функції «Редагування» та «Видалення» будуть недоступні.

Тож будьте пильними та в разі правильного заповнення форми оголошення та після перегляду його в режимі «Чернетка» не забудьте підтвердити його оприлюднення шляхом натиснення кнопки «Публікувати».

Виправлення допущеної на веб-порталі помилки на платній та безоплатній основі

Проте навіть за таких спрощених умов подання на оприлюднення інформації про закупівлю замовники все ж часто допускають механічні або інші несуттєві помилки, які згодом викликають сумніви у правильності здійснення процедури закупівлі, а в окремих випадках ставлять під загрозу можливість реєстрації договору про закупівлю, укладеного за результатами проведеної процедури в обслуговуючому органі Держказначейства.

Порядок виправлення помилок (внесення змін) до оприлюднених на веб-порталі документів визначено пунктом 17 Тимчасового порядку роботи з веб-порталом Уповноваженого органу «Державні закупівлі», затвердженого наказом ДП «Зовнішторгвидав України» від 08.05.2014 № 33 (у редакції наказу від 23.07.2014 № 72) (далі — Тимчасовий порядок).

Згідно з пунктом 17.1 Тимчасового порядку, виправлення допущених замовником помилок (внесення змін) в Інформації здійснюється Підприємством та є сервісною послугою, яка надається після оплати рахунку.

Детальніше про порядок оплатного виправлення помилки ви можете прочитати в журналі «Радник в сфері державних закупівель» № 6 (33) за червень 2014 року на сторінці 22. А наразі варто розглянути питання, чи існує варіант безоплатного для замовника виходу із такої ситуації.

Щодо даного питання варто зауважити, що Міністерство економічного розвитку і торгівлі України, як Уповноважений орган у сфері державних закупівель, лояльно ставиться до здійснення процедури закупівлі з допущеними в оприлюдненій інформації про закупівлю технічними (механічними) помилками, без платного виправлення таких.

При цьому в роз’ясненні, наведеному нижче, Мінекономрозвитку чітко визначає порядок можливих дій замовника з метою економії державних коштів при допущенні технічних (механічних) помилок в інформації про результати проведення переговорної процедури закупівлі на веб-порталі Уповноваженого органу. Тож із текстом цього роз’яснення знайомимо вас далі.

Витяг з роз’яснення Мінекономрозвитку № 3302-05/13205-07 від 22.04.2015
Закон України «Про здійснення державних закупівель» (далі — Закон) встановлює правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади.
Відповідно до частини першої статті 10 Закону замовник безоплатно подає для оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу в порядку, встановленому цим Законом, інформацію про закупівлю.
При цьому Форма інформації про результати проведення переговорної процедури закупівлі (далі — форма) та Інструкція щодо її заповнення затверджена наказом Мінекономрозвитку від 15.09.2014 № 1106 (далі — Інструкція). Так, зокрема у підпункті 7.2 форми зазначається дата укладення договору про закупівлю.
У свою чергу, Законом не встановлені випадки внесення змін в інформацію про закупівлю, що оприлюднена на веб-порталі Уповноваженого органу.
Водночас згідно з частиною п'ятою статті 11 Закону, зокрема рішення комітету з конкурсних торгів оформляється протоколом, який підписується усіма членами комітету, присутніми на засіданні комітету з конкурсних торгів.
З огляду на викладене та ураховуючи, що Закон не містить механізму виправлення технічних (механічних) помилок, допущених комітетом з конкурсник торгів при заповненні форм документів у сфері державних закупівель, комітет з конкурсних торгів може прийняти таке рішення шляхом оформлення протоколом, який підписується усіма членами комітету, присутніми на засіданні комітету з конкурсних торгів.

Хоча дане роз’яснення розкриває питання правомірності виправлення технічних (механічних) помилок саме в інформації про результати проведення переговорної процедури закупівлі, оприлюдненій на веб-порталі Уповноваженого органу, проте керуючись принципом аналогії закону та права, який визначений статтею 8 Цивільного кодексу України, дане роз’яснення може застосовуватися і при регулюванні питання внесення змін до всіх інших документів у сфері державних закупівель, оприлюднених на веб-порталі Уповноваженого органу.

Оскільки закон не містить механізму виправлення технічних (механічних) помилок, допущених комітетом з конкурсник торгів при заповненні форм документів у сфері державних закупівель, фактично у своєму роз’ясненні Мінекономрозвитку пропонує такий порядок дій замовника в разі виявлення ним в оприлюдненому на веб-порталі документі технічної (механічної) помилки:

  1. скликати засідання комітету з конкурсних торгів;
  2. розглянути виявлену помилку, допущену в документі, оприлюдненому на веб-порталі;
  3. прийняти рішення щодо того, чи дійсно така помилка має характер технічної (механічної);
  4. прийняти рішення про несуттєвий характер допущеної помилки та редакцію, яка вважатиметься правильною.

Далі пропонуємо зразок оформлення протоколу комітету з конкурсних торгів, яким розглядається допущена на веб-порталі Уповноваженого органу помилка та приймається рішення про подальші дії замовника.

Додаток 2. Зразок оформлення протоколу

Протокол засідання комітету з конкурсних торгів
державного некомерційного підприємства «Газтранспостач» щодо виявленої помилки в оприлюдненому на веб-порталі оголошенні про заплановану закупівлю
20.08.2015                                       м. Київ                                               № 5      

Присутні:

Голова комітету з конкурсних торгів — В. І. Томченко; заступник голови комітету з конкурсних торгів — О. К. Перебийніс; члени комітету з конкурсних торгів: С. Н. Навроцький, К. В. Мироненко; секретаркомітету з конкурсних торгів — Т. К. Дудко.

Порядок денний:

Розгляд питання щодо характеру допущеної помилки в оприлюдненому на веб-порталі оголошенні про заплановану закупівлю.
Слухали: Томченко В. І. — голову комітету з конкурсних торгів, яка ознайомила присутніх з порядком денним та повідомила, що відповідно до оголошення від 03.08.2015 № 100011, оприлюдненого в бюлетені № 326 (03.08.2015), було розпочату процедуру відкритих торгів на закупівлю палива рідинного та газу; олив мастильних, код 19.20.2 за ДК 016:2010 (бензин, дизельне паливо).
Проте в оприлюдненому на веб-порталі оголошенні про заплановану закупівлю було виявлено помилку, а саме в полі «Галузь*» вказано «ПАЛ», замість належного «МЕД».
Форма Оголошення про проведення відкритих торгів та інструкція щодо його заповнення затверджені наказом Мінекономрозвитку від 15.09.2014 № 1106. Разом із цим даною формою не передбачено пункту «Галузь*», а тому жодної законодавчо встановленої норми щодо заповнення такого поля (пункту) не передбачено, а відповідно і не було порушено.
Наявність поля (пункту) «Галузь*» на веб-порталі Уповноваженого органу зумовлена застарілістю концепції веб-порталу, який розроблено з метою отримання необхідної інформації для публікації поданої замовником інформації в друкованому інформаційному бюлетені «Вісник державних закупівель». Проте з прийняттям редакції Закону України «Про здійснення державних закупівель» від 10 квітня 2014 року № 1197-VII публікацію інформації про закупівлю в загальнодержавному друкованому виданні з питань державних закупівель припинено, а відповідно актуальність зазначення інформації щодо даних пунктів відсутня та жодним чином не може впливати на правомірність здійснення процедури закупівлі.
Томченко В. І. запропонувала зазначену неточну інформацію в полі «Галузь*» вважати несуттєвим порушенням, що не може впливати на правомірність здійснення процедури закупівлі, а допущену помилку вважати механічною.
У роз’ясненні № 3302-05/13205-07 від 22.04.2015 Мінекономрозвитку, як Уповноважений орган у сфері державних закупівель, зазначає таке: «Законом не встановлені випадки внесення змін в інформацію про закупівлю, що оприлюднена на веб-порталі Уповноваженого органу. Водночас згідно з частиною п’ятою статті 11 Закону, зокрема рішення комітету з конкурсних торгів оформляється протоколом, який підписується усіма членами комітету, присутніми на засіданні комітету з конкурсних торгів. З огляду на викладене та ураховуючи, що Закон не містить механізму виправлення технічних (механічних) помилок, допущених комітетом з конкурсних торгів при заповненні форм документів у сфері державних закупівель, комітет з конкурсних торгів може прийняти таке рішення шляхом оформлення протоколом, який підписується усіма членами комітету, присутніми на засіданні комітету з конкурсних торгів».
Враховуючи вищезазначене, голова комітету з конкурсних торгів Томченко В. І. запропонувала пункт «Галузь*» в оголошенні про заплановану закупівлю вважати заповненим як «МЕД» та винесла порушені питання на голосування.
Голосували: «за» —  5   , «проти» —  0, «утримались» — 0.
ВИРІШИЛИ: В оголошенні про заплановану закупівлю за процедурою відкритих торгів, яка розпочата згідно з оголошенням від 03.08.2015 № 100011, оприлюдненим у бюлетені № 326 (03.08.2015), вважати пункт «Галузь*» заповненим як «МЕД» — у зв’язку з несуттєвістю та механічним характером допущеної помилки.

Заступник голови комітету з
конкурсних торгів
_______________О. К. Перебийніс
Члени комітету з конкурсних
торгів:
______________С. Н. Навроцький
________________К. В. Мироненко
Голова комітету з конкурсних
торгів
М. П. _________________В. І. Томченко
Секретар комітету з конкурсних торгів ________________Т. К. Дудко

Чи вносити зміни до оголошення про проведення процедури після зміни умов ДКТ?

Пунктом 17 Тимчасового порядку передбачено право та порядок виправлення помилки замовником в оприлюдненій на веб-порталі інформації про закупівлю. Проте нерідко на практиці замовники за зверненнями учасників, рішенням органу оскарження або за власною ініціативою ухвалюють рішення про внесення змін до умов документації конкурсних торгів, у зв’язку із чим дата подання та розкриття пропозицій учасників, а інколи кількість закуповуваного предмета чи інша інформація із внесеними змінами може не збігатися в оприлюдненому оголошенні про заплановану закупівлю та умовах документації конкурсних торгів (кваліфікаційній документації) (далі — документація).

Унаслідок такої невідповідності в замовників виникають сумніви щодо необхідності та правомірності внесення змін до оприлюдненого оголошення про проведення процедури закупівлі на веб-порталі Уповноваженого органу з метою його узгодження з умовами документації.

Тож із запитанням з даного приводу редакція журналу «Радник в сфері державних закупівель» звернулася до Мінекономрозвитку та отримала корисну відповідь, з якою знайомимо вас далі.

Витяг з роз’яснення Мінекономрозвитку № 3302-05/25616-07 від 04.08.2015
Частиною другою статті 23 Закону встановлено, що замовник має право з власної ініціативи чи за результатами звернень внести зміни до документації конкурсних торгів, продовживши строк подання та розкриття пропозицій конкурсних торгів не менше ніж на сім днів, та повідомити письмово протягом одного робочого дня з дня прийняття рішення про внесення зазначених змін усіх осіб, яким було видано документацію конкурсних торгів.
Водночас Законом не передбачено внесення змін до оголошення про проведення процедури закупівлі у разі прийняття рішення про внесення змін до документації конкурсних торгів.

Тобто замовники не зобов’язані вносити зміни до оприлюдненого на веб-порталі оголошення про закупівлю, а з метою недопущення недостовірного інформування учасників торгів замовник має право додатково, окрім оприлюднених змін до документації, розмістити на веб-порталі роз’яснення, в якому наголосити, що достовірною інформацією щодо дати подання та розкриття пропозицій тощо слід вважати інформацію, зазначену в змінах до документації конкурсних торгів.

Отже, обговорені в даній статті нововведення веб-порталу та роз’яснення Мінекономрозвитку дають надію на подальше спрощення порядку роботи з «Кабінетом замовника» та Веб-сервісом, а також на поступове витіснення формального підходу контролюючих органів до визначення помилок замовника, до складу яких не будуть входити технічні та механічні помилки, допущені працівниками комітету з конкурсних торгів при оприлюдненні документів на веб-порталі.