- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Альтернативний механізм оскарження учасниками порушень у сфері державних закпівель через контролюючий орган

Незважаючи на довготривалий процес реформування, сфера державних закупівель залишається в Україні найбільш корумпованою частиною національної економіки.

Системними стають випадки, коли замовники торгів, ігноруючи принципи державних закупівель (добросовісна конкуренція серед учасників, максимальна економія та ефективність, неупереджена оцінка пропозицій конкурсних торгів), дискримінують, порушуючи норми законодавства, добросовісних учасників, створюють ідеальні умови для «своїх» переможців.

Отже, зважаючи на те, що замовники часто нехтують законодавством України про державну закупівлю, порушуючи тим самим законні права учасників, важливим елементом реалізації державної політики в цій сфері є застосування дієвого та ефективного механізму оскарження процедур закупівлі в компетентних державних органах та судах усіх інстанцій.

Куди звертатись задля оскарження дій та рішень замовника

Зараз в Україні діє триланкова система процедури оскарження, що включає можливість звернення суб’єкта оскарження до:

На жаль, жодна із цих ланок наразі не є ідеальною та ефективною для захисту прав та інтересів учасників закупівель.

До того ж Постановою Кабінету Міністрів України від 28.07.2010 № 773 встановлено, що за подання скарги до органу оскарження — Антимонопольного комітету України відповідно до статті 18 Закону № 1197 з учасників справляють плату в таких розмірах:

Разом із цим відповідна плата за подання скарги є безповоротною, незважаючи на прийняте органом оскарження рішення по суті оскарження.

Водночас розгляд порушених прав та інтересів суб’єкта оскарження в судовому порядку в українських реаліях може затягнутись на певний період часу, протягом якого порушений предмет спору взагалі може втратити актуальність для позивача.

Альтернатива: звернення до Держфінінспекції

Аналіз норм чинного законодавства у сфері державних закупівель дає змогу визначити ще один альтернативний та безоплатний спосіб захисту порушених прав учасників процедури закупівлі шляхом звернення до відповідного контролюючого органу — Державної фінансової інспекції України (далі за текстом — ДФІУ).

Зокрема, Постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 за № 631 затверджено Порядок проведення перевірок державних закупівель Державною фінансовою інспекцією та її територіальними органами (далі за текстом — Порядок № 631).

Пунктом 2 Порядку № 631 визначено основні терміни, які вжито в ньому, у тому числі:

Крім того, відповідно до вимог Порядку інспектування Державною фінансовою інспекцією, її територіальними органами, що затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2006 № 550 (зі змінами), у Порядку № 631 визначено, що контролюючий орган — це Держфінінспекція, її територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, містах або міжрайонні, об’єднані в районах та містах територіальні органи, головні державні фінансові інспектори в районах та містах.

Пунктом 3 Порядку № 631 зазначено, що питання здійснення державних закупівель перевіряються контролюючим органом під час проведення інспектування, а також під час державного фінансового аудиту.

Разом із цим пунктом 4 Порядку № 631 передбачено також, що така форма контролю, як перевірки державних закупівель, здійснюється за письмовим рішенням керівника контролюючого органу або його заступника за наявності однієї з таких підстав:

Зважаючи на викладене, суб’єкт права звернення в розумінні вимог Порядку № 631 задля захисту власних порушених прав та інтересів може звернутись до органів ДФІУ з відповідним зверненням (це є можливим лише у випадку, коли сплинули відповідні строки подання скарги про відповідні порушення до органу оскарження згідно із Законом № 1197).

Особливості формування звернення до ДФІУ

Важливо! Пунктом 6 Порядку № 631 визначено, що у зверненні зацікавлений суб’єкт права звернення обов’язково зазначає:

Слід зазначити, що недотримання зазначених вимог може призвести до відмови органом ДФІУ у розгляді звернення.

За результатами розгляду такого звернення суб’єкта права звернення керівник органу ДФІУ або його заступник приймає одне з таких рішень:

Про прийняте рішення авторові звернення орган ДФІУ надсилає повідомлення (пункт 5 Порядку № 631).