- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Новини закупівель за грудень 2017 року

ДП «Прозорро» повідомило про подальшу долю порталу tender.me.gov.ua

ДП «Прозорро» оприлюднило в системі ProZorro повідомлення, в якому зазначило, шо розпочало процедуру архівування даних та зупинило доступ до старого порталу державних закупівель за адресою tender.me.gov.ua. І такі дії обумовлені кількома причинами.

По-перше, це юридична невизначеність статусу порталу (наказ, за яким державне підприємство забезпечувало функціонування та наповнення веб-порталу, втратив чинність).

По-друге, відсутність подальшого державного фінансування порталу та бази даних.

Для підтримки порталу tender.me.gov.ua відкритим для всіх охочих ДП «Прозорро» витрачає чималі кошти, а саме більше 2 млн грн на сервери, хостинг і технічну підтримку. До 2016 року гроші на це виділяли з бюджету, але вже майже два роки підприємство є самоокупним і бюджетну допомогу не замовляє та не отримує.

У 2018 році заплановано низку суттєвих доопрацювань системи, що збільшує навантаження на бюджет підприємства. Таким чином, у ДП «Прозорро» немає готового рішення щодо джерел фінансування старого порталу, що потребує додатково 2 млн грн, які можна було б спрямувати на вдосконалення системи електронних публічних закупівель ProZorrо.

Але в ДП «Прозорро» зазначили, що відкриті для громадських обговорень та пропозицій і працюють над пошуком оптимального вирішення цієї проблеми.

За матеріалами веб-порталу публічних закупівель https://prozorro.gov.ua

Законопроект про моніторинг публічних закупівель ухвалено в першому читанні

Верховна Рада України ухвалила в першому читанні законопроект № 4738-д, який надає Державній аудиторській службі України повноваження щодо проведення моніторингу публічних закупівель.

Як відзначили в Міністерстві економічного розвитку і торгівлі України, наразі аудитори ДАСУ не мають інструментів, щоб запобігати порушенням на всіх етапах закупівель. Вони можуть реагувати на порушення лише після торгів, коли договори вже підписано і гроші переказано. Рекомендації аудиторів щодо розірвання договорів не є обов’язковими для виконання,  їх часто ігнорують порушники. Така ситуація значно знижує ефективність системи публічних закупівель, відлякує чесний бізнес і породжує корупційні схеми та махінації.

Законопроект, якщо його буде прийнято в цілому, зобов’яже замовників реагувати на рекомендації і зауваження ДАСУ в обов’язковому порядку.

Нагадуємо, що серед основних новацій законопроекту — «узаконення» системи ризик-індикаторів, яку буде інтегровано в ProZorro для автоматичного пошуку та підсвічування підозрілих закупівель. І вони так само автоматично потраплятимуть у чергу на перевірку ДАСУ.

Окрім сигналів від системи ризик-індикаторів, приводом для перевірки закупівлі стануть звернення громадських активістів, журналістів або представників органів влади та місцевого самоврядування. Аудитори ДАСУ зможуть перевірити будь-яку закупівлю і за власною ініціативою.

Але принцип системи ProZorro «Всі бачать усе» буде поширюватись і на дії аудиторів ДАСУ. Вони матимуть окремий кабінет у системі, і всі їхні дії в процесі моніторингу будуть опубліковані в системі. Наприклад, рішення про початок перевірки з’являтиметься на ProZorro протягом двох днів з моменту його прийняття. На відміну від скарг до Колегії Антимонопольного комітету України, рішення ДАСУ про початок перевірки не зупинятимуть перебіг закупівлі. Строк проведення моніторингу — до 15 робочих днів. Під час перевірки фахівці ДАСУ зможуть вести діалог із замовником через систему ProZorro, який буде доступний для перегляду всіма відвідувачама. Замовник матиме три робочих дні на відповідь та аргументацію. І зможе надати роз’яснення щодо своїх дій або бездіяльності. Якщо замовник не усуне порушення та не аргументує своїх дій, то ДАСУ зможе прийняти рішення про проведення комплексної перевірки закупівлі відповідно до Закону «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та накласти відповідні штрафи за рішенням суду.

За матеріалами прес-служби Мінекономрозвитку http://www.me.gov.ua

Громадськість виступила проти законопроекту № 7206 «Купуй українське — плати українцям»

П’ятнадцятого листопада законопроект № 7206 підтримав профільний комітет Верховної Ради для першого читання. І вже найближчим часом він може з’явитися на розгляді в сесійному залі.

Автори документа дали йому патріотичну назву «Купуй українське — плати українцям», але на думку представників громадських організацій та експертного середовища, які здійснюють моніторинг сфери публічних закупівель, положення законопроекту направлені на лобізм окремих виробників під прикриттям популізму.

Зокрема, автори законопроекту пропонують надати преференції українському бізнесові в результаті запровадження критеріїв місцевої складової, які обраховуватимуть за сумнівними формулами та які створюють суттєві бюрократичні бар’єри для учасників та замовників закупівель: підготовка нових сумнівних довідок, блокування подання пропозицій тощо.

Представники громадськості вказують на те, що запропоновані «новації» повністю суперечать міжнародним зобов’язанням України, зокрема перед Світовою організацією торгівлі (у 2016 році Україна приєдналася до Угоди СОТ про держзакупівлі) та Європейським Союзом (положення законопроекту суперечать Угоді про асоціацію і зону вільної торгівлі, яка набула чинності 1 січня 2017 року).

З іншого боку, такий підхід руйнує основи однієї з найуспішніших реформ останніх років — системи публічних закупівель ProZorro. Без гарантованих умов для конкуренціїзакупівлі ризикують знову перетворитися на закритий ринок для «своїх». Але тепер вже під прикриттям псевдопатріотичного протекціонізму.

Громадськість звертає увагу депутатів на те, що понад 99 % учасників та переможців у системі ProZorro — українські компанії, що ілюструє відсутність потреби в додатковому захисті українського виробника у сфері публічних закупівель.

У зв’язку з вищезазначеним представники громадськості закликали народних депутатів відмовитися від ревізії здобутків реформи публічних закупівель та відхилити законопроект № 7206 як такий, що створює можливості для корупції, руйнує конкуренцію в публічних закупівлях та суперечить міжнародним зобов’язанням України.

За матеріалами веб-порталу публічних закупівель https://prozorro.gov.ua

Мінфін створив Міжвідомчу робочу групу, яка займатиметься питанням інтеграції баз Є-data, ДКСУ і ДП «Прозорро»

Наказом Міністерства фінансів України від 08.11.2017 № 925 створено Міжвідомчу робочу групу з розгляду і вирішення актуальних питань інтеграції баз даних Міністерства економічного розвитку і торгівлі, Міністерства фінансів України та Державної казначейської служби України з метою розробки та впровадження концепції тристоронньої інтеграції.

Серед іншого, основним завданням утвореної групи є впровадження тристоронньої інтеграції баз даних між Єдиним веб-порталом використання публічних коштів (Є-data), Державною казначейською службою України та державним підприємством «Прозорро».

За матеріалами веб-порталу Є-data https://spending.gov.ua

Уряд врегульовує питання використання печаток

На урядовому порталі опубліковано Постанову Кабінету Міністрів України від 22.11.2017 № 893 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо використання печаток», прийняту на виконання вимог Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо використання печаток юридичними особами та фізичними особами-підприємцями».

Дія постанови направлена на скорочення переліку вимог щодо обов’язкового використання печаток (незалежно від їх наявності в суб’єктів господарювання) та необхідності використання печаток у взаємовідносинах суб’єктів господарювання з державними органами виконавчої влади, зокрема у сфері оптової та роздрібної торгівлі транспортними засобами та їх складовими частинами, видачі посвідчень водія та допуску громадян до керування транспортними засобами.

За матеріалами журналу «Радник в сфері державних закупівель»