- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Тарифи на електроенергію: до чого слід готуватись замовникам у липні 2023 року

У статті «Зміна тарифу на передачу електроенергії з 01.07.2023: останнє підвищення на передачу в цьому році» ми попереджали про збільшення тарифу на передачу електроенергії з 01.07.2023. Втім, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі — НКРЕКП), не зупинилась, і граничні ціни на ринку на добу наперед (далі — РДН) теж зазнали суттєвого зросту.

На засіданні НКРЕКП, яке відбулось 27.06.2023, була прийнята постанова № 1126 «Про встановлення граничних цін на ринку „на добу наперед“, внутрішньодобовому ринку та балансуючому ринку». Ця постанова набирає чинності з 30.06.2023.

Порівняльна таблиця максимальних граничних цін на РДН

 

До 30.06.2023

Після 30.06.2023

% зростання

Для годин мінімального навантаження
(з 00:00 до 07:00 та
з 23:00 до 24:00)

2,00
грн/кВт*год без ПДВ

3,00
грн/кВт*год без ПДВ

50 %

Для годин максимального навантаження
(з 07:00 до 19:00)

4,00
грн/кВт*год без ПДВ

5,60
грн/кВт*год без ПДВ

40 %

Для «дефіцитних» годин
(з 19:00 до 23:00)

 7,20
грн/кВт*год без ПДВ

80 %

 Інформативно

Максимальний рівень ціни РДН для базового навантаження
(рівномірного добового графіка споживання)

3,33
грн/кВт*год без ПДВ

5,00
грн/кВт*год без ПДВ

50 %

Тимчасові мінімальні та / або максимальні цінові межі на РДН, внутрішньодобовому ринку (далі — ВДР) та балансуючому ринку також називають прайскепами на ринку електричної енергії.

При проведенні відкритих обговорень цього проєкту НЕК  «Укренерго», АТ  «Оператор ринку», виробники електричної енергії, депутати та експерти висловлювались проти встановлення прайскепів та закликали підтримати європейський вектор розвитку країни та лібералізацію ринку. Промислові споживачі зверталися до НКРЕКП із проханням залишити граничні ціни на ринку електричної енергії на рівні діючих.

Наразі у вечірні години спостерігається значний перманентний дефіцит енергоресурсів, який неможливо покрити шляхом імпорту внаслідок діючих цінових обмежень, адже ціна електричної енергії на європейських ринках майже на 80 % перевищує граничні ціни купівлі-продажу електричної енергії на РДН, які були встановлені в Україні для годин максимального навантаження.

Дефіцит електроенергії значно зросте під час надскладного опалювального сезону 2023/2024 року та може призвести до загрози для національної безпеки держави.

Достатньо згадати ситуацію, яка виникла навесні 2022 року, коли з метою недопущення зростання ціни були встановлені граничні цінові межі реалізації бензину та дизельного палива. Внаслідок того, що ціна закупівлі бензину та дизельного палива на європейських ринках значно перевищувала ціну, за якою паливо дозволено було реалізовувати на внутрішніх АЗС, виник катастрофічний дефіцит ресурсів та колапси у виробничих та соціально-побутових сферах.

З метою сприяння відновленню енергетичної системи України та імпорту електричної енергії НКРЕКП було прийнято рішення про зміну граничних (мінімальних та максимальних) цін на організованих сегментах оптового ринку.

Формування ціни електричної енергії з червня-2023

З 30.06.2023 змінюється законодавство, яке впливає на формування ціни електричної енергії на ринку. Самі по собі зміни в нормативно-правових актах не змінюють умови договору. Зміна умов договору відбувається у разі настання та підтвердження факту коливання ціни електричної енергії на ринку з урахуванням вимог чинного законодавства та умов договору на постачання електричної енергії споживачу.

Вочевидь, зростання ціни купівлі-продажу на РДН та на балансуючому ринку призведе до пропорційного збільшення ціни постачання електричної енергії кінцевим споживачам. У зв’язку з чим перед споживачами електричної енергії, які є замовниками у розумінні Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), постають питання дотримання вимог законодавства у сфері публічних закупівель при внесенні змін до істотних умов договору.

Тема зміни ціни в договорах про закупівлю електричної енергії змістовно та детально висвітлена у статті Директора департаменту сфери публічних закупівель і конкурентної політики Мінекономіки Ганни Медвєднікової «Зміна ціни в договорах про закупівлю електричної енергії за правилами воєнного стану».

У ситуації, що склалася, звертаємо також увагу на таке:

При вирішенні питання, підписувати додаткову угоду про збільшення ціни електричної енергії у разі такого коливання ціни на ринку (див. приклад додаткової угоди за підпунктом 2 пункту 19 Особливостей) чи розривати договір (див. приклад додаткової угоди на розірвання договору про закупівлю) і оголошувати нову процедуру закупівлі, замовникам слід звернути увагу на таке:

  1. рішення має ґрунтуватись на принципах максимальної економії, ефективності та пропорційності;
  2. у разі оголошення нової процедури закупівлі ціна складеться на середньоринковому рівні, отже не буде суттєво відрізнятися від ціни, яка запропонована діючим постачальником у зв’язку із зростанням ціни на РДН;
  3. у разі розірвання договору існує ймовірність співпраці із постачальником «останньої надії» (далі — ПОН), ціни якого можуть суттєво перевищувати середньоринкові показники.

Висновок

Враховуючи вищенаведене, радимо і замовникам, і учасникам детально опрацювати умови чинних договорів на постачання електричної енергії та в разі підтвердження економічної доцільності, а також належного документального підтвердження вжити заходів для зміни (у разі необхідності) та / або належного виконання умов укладеного договору про закупівлю.

Нагадуємо, що інформація щодо змін на «енергетичному фронті» завжди доповнюється і актуалізується в розділі «Електрична енергія» на порталі RADNUK.COM.UA.

Насамкінець наведемо додаткову корисну інформацію:

Згідно з інформацією, оприлюдненою на сайті ДПЗД «Укрінтеренерго», ціна постачання електричної енергії на липень 2023 року становить 3,75254 грн за 1 кВт*год без урахування ПДВ, послуг з передачі та розподілу.

Ціни, за якими здійснюється постачання електричної енергії споживачам ПОНом, розраховуються виходячи з середньозваженої фактичної ціни електричної енергії на РДН за перші 20 днів попереднього розрахункового періоду, помноженої на коефіцієнт, який дорівнює 1,25. Таким чином, у разі прогнозованого зростання ціни електричної енергії на РДН у липні 2023 року ціна ПОН зросте з 01.08.2023.
Для додаткової аргументації щодо обґрунтованості зміни ціни постачання електричної енергії за укладеним договором пропонуємо ознайомитись із постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 08.03.2023 у справі № 620/741/22. Споживач оскаржив Висновки про результати моніторингу закупівлі  та довів, що при укладанні додаткових угод щодо зміни ціни було дотримано пункту 2 частини 5 статті 41 Закону.

Основні висновки колегії суддів при прийнятті рішення у справі:

Залежно від коливання ціни товару на ринку сторони протягом дії договору про закупівлю можуть вносити зміни декілька разів в частині пропорційного збільшення ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 % кожного разу* з урахуванням попередніх змін за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, і дасть можливість виконати свої зобов’язання відповідно до такого договору з урахуванням зазначених змін.

При цьому внесення змін до договору має бути обґрунтованим та документально підтвердженим, а замовник самостійно приймає рішення щодо такого обґрунтування та документального підтвердження.

Відповідно до листа Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 14.08.2019 №3304-04/33869-06 для документального підтвердження факту коливання ціни електричної енергії на ринку сторони можуть використовувати інформацію з сайту ДП «Оператор ринку» — www.oree.com.ua.

З матеріалів справи вбачається, що спірні додаткові угоди до Договору № 310157ВЦ укладалися за результатами перемовин та аналізу електричного ринку, на підставі даних ДП «Оператор ринку», на сайті https:www.oree.com.ua. Причиною укладання таких угод було саме коливання ціни на ринках електроенергії.

*Звертаємо вашу увагу, що Особливості не містять обмежень щодо збільшення ціни товару на ринку не більше ніж на 10 % кожного разу, проте відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсотка коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку.