- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Піраміда Маслоу закупівельника під час воєнного стану

Уже більше пів року з початку війни та дня, коли життя всієї країни розділилося на «до війни» і «війна». Ще 23.02.2022 всі громадяни жили звичайним життям, а 24.02.2022 прокинулися від вибухів.

24.02.2022 наша установа перейшла на особливий режим роботи із забороною виходу в офіс. Територія зачинилася, усі, крім критично важливого персоналу, залишилися сам на сам із новими реаліями. А вже 25.02.2022 безпосередньо біля установи велися воєнні дії. Нашій установі на практиці випало пересвідчитися в актуальності потреб за Маслоу та розпочати нову сторінку закупівельної діяльності, коли звичайна робота в кабінеті з папками документів та службових записок залишилася в минулому. Тож, до вашої уваги піраміда потреб Абрагама Маслоу для закупівельника під час війни (див. Рисунок).

Рисунок

Базовий рівень

Базовий рівень піраміди потреб Маслоу складають фізіологічні потреби (найнижчого рівня), які є необхідними для виживання. Вони включають потребу в їжі, воді, захисті, відпочинку тощо та потребу в безпеці, тобто в захисті від фізичних і психологічних небезпек з боку навколишнього світу, і впевненість у тому, що фізіологічні потреби будуть задовольнятися в майбутньому.

У перші дні ніхто не займався закупівлями та роботою, займалися пошуком безпечного місця для родини та поступово звикали жити в нових умовах. Кожен, певно, пам’ятає величезні затори на трасах, перевантажені речами легкові автомобілі, тимчасове житло, заповнене людьми із засмученими обличчями та нерозумінням навколишньої ситуації. З часом після численних переїздів деякі українці осіли на одному місці, утім «розкидані» по всій Україні та країнах світу.

Соціалізація

Соціальні потреби, за визначенням Маслоу, — це потреби в приналежності, дружбі, любові, підтримці, включають почуття приналежності до чого-небудь або кого-небудь.

Після задоволення базових потреб безпеки свідомість перемкнулася та стала нагадувати про потребу в спілкуванні, у тому числі з колегами. На власному досвіді зауважу, що з власним колективом інколи обмінювалися повідомленнями та розуміли, де вони і як вони, але про інших співробітників, знайомих та контрагентів було недостатньо інформації. У мене залишилось багато листувань того часу, що починалися запитом: «Як ти? Усі живі? У безпеці?». У цей період був розквіт груп у месенджерах та зум-конференцій, коли було просто радісно побачити знайоме обличчя.

Коли перша спрага спілкування була задоволена, прийшла потреба повертатися до роботи.

Потреба в причетності

Потреба в причетності, або потреба в повазі, за Маслоу включає потреби в особистих досягненнях, компетентності, повазі з боку оточуючих, визнанні.

Як може закупівельник працювати в електронній системі Prozzorо без власного токена з електронним підписом та без бази даних? Майже ніяк. А тому на цьому етапі ми почали повертати собі необхідні атрибути закупівельника.

Через персонал, що залишився на роботі, домовлялися про пересилання токенів з електронними ключами, копіювали інформацію із сервера, завантажували її на хмарове сховище інформації, або по-простому ґуґл-диск. Тут варто зауважити, що нам дуже допомогли наші довоєнні напрацювання колективної роботи уповноважених осіб, а саме:

На цьому етапі всі вчилися працювати без роздрукованих документів, змінювали прийняті алгоритми роботи. Так, наприклад, у статті «Упорядкування процесу підготовки процедури закупівлі до її проведення» можна знайти інформацію про упорядкування процесу підготовки процедури закупівлі до її проведення. У нових умовах требо було вчитися працювати по-новому та освоювати нові навички.

Пізнавальні потреби

Пізнавальні потреби, або потреби в самовираженні, самореалізації, за визначенням Маслоу, — це потреби в реалізації своїх потенційних можливостей і зростанні як особистості.

Обсяг закупівель організації в умовах воєнного стану значно впав, але все-одно залишилася потреба в обслуговуванні раніше укладених договорів про закупівлю, закупівлі необхідних послуг та будівельних матеріалів для відновлення пошкоджених споруд.

Як працювати та взаємодіяти між собою? Тут в нагоді став ґуґл-диск та хмарний офісний пакет (ґуґл-документ, ґуґл-таблиці), що дозволяють вести спільну роботу з документами не тільки з ноутбука, а й зі звичайного смартфона.      

Звісно, така робота потребує дуже серйозної самоорганізації та уваги. Одна справа працювати зі свого звичного робочого місця, коли в тебе під рукою папки з роздрукованими документами, зовсім інша — коли все в телефоні або ноутбуку. Тут важливо не просто працювати з документами, а й приділяти увагу їх систематизації, правильному сортуванню для зберігання, щоб за необхідності можливо було знайти необхідний документ та інформацію.

Заявки на закупівлі ми збирали, керуючись інструментами, що були викладені у статті  «Комплексно про процес планування закупівель». Зведення даних робимо в ґуґл-таблиці. Тексти документів теж викладаємо на загальний диск у необхідні папки, як це робили до війни.

Змінилася тільки вимога до назв файлів. Так, враховуючи, що можливість роботи з паперовими документами дуже обмежена, перегляд здійснюємо на екрані ноутбука або смартфона, а тому треба розуміти, який файл ти відкриваєш (див. Приклад).

Приклад

У назві файлу почали описувати його сутність, наприклад, що стосується договорів: 1всГранит(10 000,00).doc, де 1вс — номер договору (усі договори на воєнний період ми намагаємося маркувати символами «вс»); Гранит — найменування контрагента; а 10 000,00 — сума договору.

Первинні документи до договору (видаткова накладна або акт) формуємо з назви договору з додаванням слова, що це саме видаткова або акт.

Це дозволяє швидко орієнтуватися в масиві даних та одразу розуміти, який це документ, без необхідності його відкривати.  

Договірна робота побудована на тих самих принципах, що були викладені у статті «Договірна робота як окремий процес закупівель».

Безумовно, змінився алгоритм узгодження договорів, перейшовши, як правило, в площину обміну електронними листами-погодженнями.

Те саме стосується віддаленої організації отримання матеріальних цінностей, з чим можна ознайомитися у матеріалі «Отримання товарно-матеріальних цінностей як завершальний етап закупівлі». Наразі ми його адаптували під реалії. На підставі даних з ґуґл-таблиці, що сформована на стадії формування заявки, надсилаємо персоналу, що буде зустрічати вантаж на місці, усю необхідну інформацію: час доставки, дані перевізника, розпис що і кому, а також інші необхідні інструкції. Після отримання вантажу на місці дзвонимо та перевіряємо, як справи. 

Самоактуалізація      

Коли процес закупівель у нових умовах налагодився, задіяні особи розуміють, що їм робити, а процедури повторюються і мають всі ознаки бізнес-процесу, з’являється час на самовдосконалення.

У період воєнного стану в мережі Інтернет з’явилося багато різноманітного навчального контенту. Цим обов’язково необхідно користуватися, прокачуючи власні вміння новими навичками. Доступні такі навчальні програми і в Академії Радник.

У повсякденній роботі кожного закупівельника буде доречною «Таблиця. Вартісні межі в публічних закупівлях та вид закупівлі». Використовуйте.

Нагадуємо, що  з останніми змінами до Постанови № 169 можна ознайомитися у матеріалах:

  1. «Дев’яті зміни до Постанови № 169 (від 10.08.2022): на що звернути увагу»;
  1. «Огляд основних змін до Постанови № 169, що набрали чинності з 10.08.2022».

Більше важливої інформації про закупівлі під час війни читайте на порталі RADNUK.COM.UA у розділі  «Воєнний стан».