- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Не функціонують єдині державні реєстри: причини та можливості

В умовах правового режиму воєнного стану замовники дедалі більше відновлюють свою роботу із закупівель, керуючись нормами Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон), у тому числі здійснення закупівель з використанням процедур закупівель. Проте задача забезпечити виконання норм статті 17 Закону належним чином в умовах воєнного стану максимально ускладнена. Тому даємо відповідь на запитання, чому це так.

Відповідно до пунктів 2, 3, 8 і 9 частини 1 статті 17 Закону замовник приймає рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника або відмовити в участі у переговорній процедурі закупівлі (крім випадків, зазначених у пунктах 2, 4, 5 частини 2 статті 40 Закону) у разі, якщо:

2) відомості про юридичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення (далі — Реєстр корупціонерів);

3) службову (посадову) особу учасника процедури закупівлі, яку уповноважено учасником представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією;

8) учасник процедури закупівлі визнаний у встановленому законом порядку банкрутом та стосовно нього відкрита ліквідаційна процедура;

9) у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань (далі — ЄДР) відсутня інформація, передбачена пунктом 9 частини 2 статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 № 755-IV (далі — Закон № 755) (крім нерезидентів).

Для забезпечення норм пунктів 3 і 4 частини 1 статті 17 Закону використовується інформація, розміщена в Реєстрі корупціонерів. Щодо пункту 8 цієї ж частини використовується інформація з Єдиного реєстру підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство (далі — Реєстр банкрутів). Також інформація для забезпечення цього пункту розміщена в ЄДР, проте лише про юридичних осіб. І щодо пункту 9 частини 1 статті 17 Закону, як і випливає з редакції самого пункту, інформація перевіряється в ЄДР.

Нижче проаналізуємо, чим є ці реєстри, питання їх функціонування в період дії правового режиму воєнного стану та яким чином можна отримати інформацію з цих реєстрів.

Щодо ЄДР

Частиною 1 статті 7 Закону № 755 визначено, що ЄДР створюється з метою забезпечення державних органів та органів місцевого самоврядування, а також учасників цивільного обороту достовірною інформацією про юридичних осіб, громадські формування, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб — підприємців з ЄДР.

Невід’ємними архівними складовими частинами ЄДР є Реєстр документів дозвільного характеру, Єдиний реєстр громадських формувань, Реєстр громадських об’єднань та Реєстр банкрутів.

Згідно зі статтею 11 Закону № 755 відомості, що містяться в ЄДР, є відкритими і загальнодоступними (крім реєстраційних номерів облікових карток платників податків та паспортних даних) та у випадках, передбачених цим Законом, за їх надання стягується плата.

Відомості, що містяться в ЄДР, надаються у вигляді:

  1. безоплатного доступу через портал електронних сервісів або з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг;
  2. оприлюднення публічної інформації з ЄДР у формі відкритих даних відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації»;
  3. безоплатного доступу через персональний кабінет до документів, поданих юридичною особою, фізичною особою — підприємцем та громадським формуванням, що не має статусу юридичної особи, для проведення реєстраційних дій, відомостей про результати їх розгляду, документів, що містяться в реєстраційній справі таких осіб в електронній формі, та відомостей про цих осіб, які актуальні на момент запиту та на визначену дату, — шляхом їх перегляду, копіювання та роздрукування;
  4. документів у паперовій та електронній формі, що містяться в реєстраційній справі;
  5. виписок у паперовій формі для проставлення апостилю та в електронній формі;
  6. витягів у паперовій та електронній формі, що містять відомості, актуальні на момент запиту або на визначену дату;
  7. суб’єктам приватного права може надаватися прямий доступ до ЄДР в електронному вигляді у режимі реального часу на платній основі на підставі договорів, укладених з технічним адміністратором.

Порядок надання відомостей з ЄДР, перелік додаткових відомостей, до яких надається безоплатний доступ через портал електронних сервісів, форма та зміст виписки, витягу визначаються Міністерством юстиції України в Порядку надання відомостей з ЄДР. Такий порядок затверджено наказом від 10.06.2016 № 1657/5 (далі — Порядок № 1657).

Пунктом 1 розділу V Порядку № 1657 встановлено, що безоплатний доступ до відомостей з ЄДР в електронній формі надається через портал електронних сервісів або з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг з метою перегляду, копіювання та друку відомостей.

За розділом ІV Порядку № 1657 витяг з ЄДР в електронній формі надається через портал електронних сервісів виключно за умови реєстрації користувача на відповідному порталі. Формування витягу з ЄДР в електронній формі здійснюється автоматично програмними засобами залежно від зазначених користувачем критеріїв пошуку, передбачених пунктом 8 розділу ІІ цього Порядку. Надання витягу з ЄДР здійснюється після справляння плати за надання таких відомостей з використанням платіжних систем через мережу Інтернет.

Пунктом 1 наказу Міністерства юстиції України «Про зупинення оприлюднення інформації у формі відкритих даних, розпорядником якої є Міністерство юстиції України» від 13.04.2022 № 1462/5, зупинено на час дії воєнного стану оприлюднення інформації у формі відкритих даних, розпорядником якої є Міністерство юстиції України, визначеної розділом ІІ Переліку інформації, що підлягає оприлюдненню у формі відкритих даних, розпорядником якої є Міністерство юстиції України, затвердженого наказом Міністерства юстиції України «Про затвердження Переліку інформації, що підлягає оприлюдненню у формі відкритих даних, розпорядником якої є Міністерство юстиції України» від 28.03.2016 № 897/5.

Як ми розуміємо, отримати інформацію чи навіть витяг з ЄДР самостійно за допомогою електронних сервісів у період дії правового режиму воєнного стану неможливо.

Відповідно до норм розділу ІІІ Порядку № 1657 виписка, витяг з ЄДР у паперовій формі (крім виписки за результатом проведеної державної реєстрації) надаються за запитом про надання виписки з ЄДР, про надання витягу з ЄДР (додатки 1, 2) заявника шляхом звернення до уповноваженого суб’єкта державної реєстрації, центру надання адміністративних послуг або нотаріуса. За результатом розгляду запиту щодо надання виписки, витягу з ЄДР державний реєстратор, уповноважена особа центру надання адміністративних послуг за допомогою програмних засобів ведення ЄДР формують виписку, витяг з ЄДР. Запит на отримання витягу чи виписки з ЄДР у паперовій формі є платним. Витяг з ЄДР державним реєстратором, уповноваженою особою суб’єкта державної реєстрації або уповноваженою особою центру надання адміністративних послуг надається заявникові з обов’язковим встановленням особи такого заявника та перевіркою обсягу його повноважень відповідно до пункту 3 цього розділу.

Таким чином, отримати достовірні відомості з ЄДР можливо шляхом витребування витягу чи виписки з ЄДР у паперовій формі.

Варто зазначити, що згідно з пунктами 26 і 28 частини 2 статті 9 Закону № 755 в ЄДР містяться такі відомості про юридичну особу, крім державних органів і органів місцевого самоврядування як юридичних осіб:

Тобто для забезпечення пункту 8 частини 1 статті 17 Закону № 922, як вже наголошено вище, інформація про визнання у встановленому законом порядку учасника – юридичну особу банкрутом та про відкриття ліквідаційної процедури щодо нього розміщена також в ЄДР.

Щодо Реєстру банкрутів

Порядок формування, ведення й користування Реєстром банкрутів, а також порядок надання відомостей з нього визначено Положенням «Про Єдиний реєстр підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство», затвердженим наказом Міністерства юстиції України від 15.09.2011 № 3018/5 (далі — Положення № 3018).

За розділом ІІІ Положення № 3018 визначено, що відомості з Реєстру банкрутів надаються у вигляді скорочених та повних інформаційних довідок. Інформаційна довідка з Реєстру банкрутів — це документ, який надається безоплатно в електронній формі за онлайн-запитом юридичної або фізичної особи про видачу довідки з Реєстру банкрутів стосовно суб’єкта підприємницької діяльності, щодо якого запитується інформація. Довідка надається безоплатно і в день подання електронного запиту через офіційний вебсайт, за винятком випадків наявності технічних підстав, що унеможливлюють роботу вебсайту. Іншого способу одержання інформації з Реєстру банкрутів Положенням № 3018 не встановлено.

Редакція журналу «Радник в сфері державних закупівель» надіслала запит до Міністерства юстиції України щодо надання інформації про функціонування Реєстру банкрутів та отримання запитаної інформації для цілей пункту 8 частини 1 статті 17 Закону № 922, що стосується, наприклад, ТОВ «Радник ЮА».

У відповідь Міністерство юстиції України надало інформацію, що:

«надання відомостей з Єдиного реєстру підприємств в електронній формі за онлайн запитами користувачів. Іншого порядку надання відомостей з цього реєстру Положенням не передбачено. Разом з цим, з метою захисту та збереження інформації, що міститься в Єдиному реєстрі підприємств, на час дії воєнного стану обмежено відкритий доступ до відомостей з цього реєстру, у зв′язку з чим відомості з Єдиного реєстру підприємств на сьогодні тимчасово не надаються.

Водночас інформуємо, що Міністерство юстиції України та відповідні Міжрегіональні управління Міністерства юстиції в межах повноважень державного органу з питань банкрутства отримують відомості про відкриття провадження у справі про банкрутство, про стан провадження у справі про банкрутство та інші відомості з питань банкрутства.

За результатами перевірки наявних відомостей повідомляємо, що інформація про відкриття провадження у справі про банкрутство товариства з обмеженою відповідальністю „Радник ЮА“ (код за ЄДРПОУ: 35838749) станом на сьогодні в Міністерстві юстиції України відсутня.

В подальшому для отримання інформації про перебування у процедурі банкрутства рекомендуємо звертатися до відповідних Міжрегіональних управлінь Міністерства юстиції за місцем знаходження суб′єкта, щодо якого запитується інформація.

При цьому, просимо звертати увагу на те, що такі відомості можуть надаватися запитувачам, територія місцезнаходження яких не включена до Переліку адміністративно-територіальних одиниць, в межах яких припиняється доступ користувачів до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції України, в умовах воєнного стану, затвердженому наказом Міністерством юстиції України від 01.04.2022 № 1307/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 05.04.2022 за № 386/37722 (із змінами і доповненнями)».

Міністерство звернуло увагу на те, що такі відомості можуть надаватися запитувачам, територія місцезнаходження яких не включена до Переліку адміністративно-територіальних одиниць, в межах яких припиняється доступ користувачів до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції України, в умовах воєнного стану, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 01.04.2022 № 1307/5.

З огляду на зміст викладеного, отримання інформації з Реєстру банкрутів щодо відкриття провадження у справі про банкрутство, що стосується учасника, та відкриття ліквідаційної процедури не є повною мірою можливим, навіть за письмовим запитом.

Щодо Реєстру корупціонерів

Ведення Реєстру корупціонерів здійснюється на підставі Положення, затвердженого рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції від 09.02.2018 № 166 (далі — Положення № 166).

Згідно з пунктами 2 і 7 розділу І та пунктами 1-3, 10-12 розділу ІІІ Положення № 166 Реєстр корупціонерів — електронна база даних, яка містить відомості про осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, та про юридичних осіб, до яких застосовано заходи кримінально-правового характеру у зв’язку з вчиненням корупційного правопорушення.

Реєстратором Реєстру корупціонерів є самостійний структурний підрозділ апарату Національного агентства, що вносить або вилучає відомості про:

  1. фізичних осіб, яких притягнуто до кримінальної, адміністративної, дисциплінарної та цивільно-правової відповідальності за вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень;
  2. юридичних осіб, до яких застосовано заходи кримінально-правового характеру у зв’язку з вчиненням корупційного правопорушення.

Відомості з Реєстру корупціонерів надаються у вигляді витягу з Реєстру та інформаційної довідки.

Витяг з Реєстру корупціонерів — документ, який містить інформацію про внесення відомостей про особу до Реєстру або про відсутність відомостей про таку особу в Реєстрі, отриману за параметрами пошуку, визначеними в пункті 5 цього розділу.

Національне агентство надає безоплатно витяг з Реєстру корупціонерів протягом семи робочих днів на підставі:

  1. письмового запиту державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування з метою проведення спеціальної перевірки відомостей стосовно осіб, що претендують на зайняття посад, пов’язаних з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування (посад, які передбачають зайняття відповідального або особливо відповідального становища, а також посад з підвищеним корупційним ризиком, перелік яких затверджується Національним агентством);
  2. письмового запиту правоохоронних органів у разі необхідності отримання такої інформації в рамках кримінального або адміністративного провадження;
  3. письмового запиту фізичної особи (уповноваженої нею особи) щодо отримання відомостей про себе (додаток 3), до якого додаються ксерокопія паспорта та згода на обробку персональних даних особи, що перевіряється, довіреність на представлення інтересів особи, засвідчена в установленому законодавством порядку.

Витяги з Реєстру корупціонерів, які надаються на підставі підпункту 1 пункту 3 Положення, формуються самостійним структурним підрозділом апарату Національного агентства, до повноважень якого належить проведення спеціальної перевірки стосовно осіб, що претендують на зайняття посад, які передбачають зайняття відповідального або особливо відповідального становища, а також посад з підвищеним корупційним ризиком.

Витяги з Реєстру корупціонерів, які надаються на підставі підпунктів 2, 3 пункту 3, формуються Реєстратором.

Інформаційна довідка з Реєстру корупціонерів — документ, сформований будь-яким користувачем в онлайн-режимі, що містить інформацію про наявність або відсутність відомостей в Реєстрі стосовно нього та стосовно юридичної особи, до якої застосовано заходи кримінально-правового характеру за вчинення корупційного правопорушення.

Така довідка може бути сформована будь-яким зареєстрованим користувачем стосовно себе на основі персональних даних, вказаних у його кваліфікованому електронному підписі.

Довідка формується програмно-апаратними засобами Реєстру корупціонерів на основі даних, вказаних в кваліфікованій електронній печатці юридичної особи, шляхом пошуку у Реєстрі корупціонерів за найменуванням юридичної особи, кодом у ЄДР, ідентифікаційним кодом юридичної особи іншої країни (для нерезидентів) та безоплатно надається запитувачу.

Станом на 31.05.2022 довідку з Реєстру корупціонерів може отримати зареєстрований користувач стосовно себе. Проте замовник не може самостійно перевірити інформацію, розміщену в Реєстрі корупціонерів:

До зазначеної дати редакція журналу «Радник у сфері державних закупівель» звернулась до Національного агентства з питань запобігання корупції з питанням функціонування Реєстру корупціонерів.

У відповідь на це звернення Агентство повідомило, що у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України та введенням воєнного стану з 24.02.2022 функція з перегляду відомостей та формування інформаційних довідок з Реєстру корупціонерів в онлайн-режимі наразі тимчасово обмежена з метою забезпечення захисту інформації.

Підпунктом 4 пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання забезпечення функціонування інформаційно-комунікаційних систем, електронних комунікаційних систем, публічних електронних реєстрів в умовах воєнного стану» від 12.03.2022 № 263 установлено, що на період дії воєнного стану міністерства, інші центральні та місцеві органи виконавчої влади, державні та комунальні підприємства, установи, організації, що належать до сфери їх управління, для забезпечення належного функціонування інформаційних, інформаційно-комунікаційних та електронних комунікаційних систем, публічних електронних реєстрів, володільцями (держателями) та / або адміністраторами яких вони є, та захисту інформації, що обробляється в них, а також захисту державних інформаційних ресурсів, можуть вживати таких додаткових заходів, зокрема зупиняти, обмежувати роботу інформаційних, інформаційно-комунікаційних та електронних комунікаційних систем, а також публічних електронних реєстрів.

НАЗК наголосило, що введення зазначених заходів зумовлено унеможливленням опосередкованої ідентифікації осіб, відомості стосовно яких внесено до Реєстру корупціонерів, а також їх родичів та близьких осіб, оскільки така інформація, розміщена в публічному просторі, може бути використана ворогом та зашкодити, зокрема, громадянам України, які можуть перебувати на тимчасово окупованих територіях України.

У зв’язку з цим повідомлено, що роботи з Реєстром корупціонерів, пов’язані з переглядом відомостей та формуванням інформаційних довідок з Реєстру корупціонерів, які були впроваджені до 24.02.2022, не будуть відновлені до моменту припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Проте, як згадано вище, Реєстр корупціонерів працює в обмеженому режимі. Про це повідомило НАЗК на своєму офіційному сайті 31.05.2021 за посиланням.

Рекомендація. Якщо на меті замовника є проведення процедур закупівель, йому доцільно вимагати відповідну інформацію таким чином, щоб учасник був в змозі виконати встановлені вимоги. Крім того, радимо додатково замовникам самостійно перевіряти відповідну інформацію наявними способами. Зокрема, завдяки інструментам на цьому порталі.

Також можете скористатися засобами перевірки, такими як YouControl. Детальніше читайте в публікаціях «Перевірка учасника процедури закупівлі в умовах воєнного стану: огляд допоміжного способу» та «YouControl запустив безкоштовний інструмент для перевірки процедур закупівель».

Пам’ятайте: відповідно до частини 15 статті 29 Закону замовник має право звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції.

У разі отримання достовірної інформації про невідповідність переможця процедури закупівлі вимогам кваліфікаційних критеріїв, підставам, установленим частиною 1 статті 17 Закону, або факту зазначення у тендерній пропозиції будь-якої недостовірної інформації, що є суттєвою при визначенні результатів процедури закупівлі, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника.

Тобто для підстраховки в умовах сьогодення замовник також може звернутися з необхідними запитами до відповідних структур для підтвердження достовірності інформації чи навпаки.

Скористайтесь у роботі зразком протоколу про звернення до організацій та продовження строку розгляду пропозиції, який розміщено на порталі RADNUK.COM.UA. Також буде корисним приклад вимог ТД за частиною 1 статті 17 Закону (для переможця).

Також вам буде цікаво: