- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Ліцензування в будівництві та його декларативна альтернатива. Зміни під час дії воєнного стану

Для кого корисна ця стаття? Для учасників процедури закупівлі робіт з будівництва об’єктів, для виконавців робіт (підрядників), замовників будівництва, оскільки саме тут ви дізнаєтесь відповіді на такі запитання:

Обов’язковість ліцензування в будівництві

Основний закон, який встановлює виключний перелік видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, — Закон України «Про ліцензування видів господарської діяльності».

Пунктом 9 частини 1 статті 7 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» встановлено, що ліцензуванню підлягає будівництво об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, за переліком видів робіт, що визначається Кабінетом Міністрів України, з урахуванням особливостей, визначених Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Так, відповідно до статті371 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» господарська діяльність з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми (СС2) та значними наслідками (СС3), підлягає ліцензуванню за переліком видів робіт, що визначається Кабінетом Міністрів України, відповідно до Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

Крім того, відповідно до Закону України «Про архітектурну діяльність» замовники та підрядники під час будівництва зобов’язані доручати виконання будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, суб’єктам господарювання, які мають відповідну ліцензію.

Додатково звертаємо увагу, що всі об’єкти поділяються за такими класами наслідків (відповідальності) (Рисунок):

Також слід врахувати, що відповідно до Переліку органів ліцензування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.08.2015 № 609, Державна інспекція архітектури та містобудування є органом ліцензування будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками.

Висновок: обов’язковому ліцензуванню підлягає будівництво об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками. Будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт, технічне переоснащення) об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, мають право здійснювати виключно підрядники, які набули відповідну ліцензію. Корисною може стати шпаргалка замовника щодо відповідальності при закупівлі будівельних робіт.

При цьому в разі закупівлі робіт з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, необхідна обов’язкова наявність ліцензії, про що зазначає замовник під час проведення закупівлі таких робіт.

Строк дії ліцензії на будівництво та її чинність

Наразі важливе питання, як зрозуміти, чи ліцензія чинна, а роботи, які передбачені ліцензією, відповідають чинному переліку видів робіт.

Нагадаємо, що до 14.04.2017 встановлювався строк дії ліцензії п’ять років, а для суб’єктів будівельної діяльності, які отримують її вперше, — три роки.

Урядом 10.03.2017 схвалено постанову «Про внесення змін до Порядку ліцензування господарської діяльності, пов’язаної із створенням об’єктів архітектури», якою виключено пункт, яким встановлювався строк дії ліцензії (постанова набрала чинності 14.04.2017).

Таким чином, з 14.04.2017 всі чинні ліцензії стають безстроковими.

Приклад

Якщо в ліцензії зазначений строк дії серпень 2016 року, і остання не була продовжена, то така ліцензія не може бути дійсною та, як наслідок, не може вважатися продовженою. Одночасно, якщо до такої ліцензії (строк дії  серпень 2016 року) внесено у серпні 2016 року зміни про її продовження, така ліцензія є чинною.

Для внесення до реєстру Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва інформації щодо безстроковості ліцензії необхідно звернутися до Державної інспекції архітектури та містобудування із заявкою про внесення відомостей про безстроковість ліцензій.

Читайте також «Держархбудінспекція з 18.03.2020 не є органом ліцензування. Хто видає ліцензії на будівництво?».

Зазначену заявку до 24.02.2022 можливо було подати через систему ЄДЕССБ (https://admin.e-construction.gov.ua/). Потрібно було перейти в розділ «Заява щодо уточнення відомостей ліцензіата» шляхом заповнення форми та здійснення дій по алгоритму, якого вимагає програма.

На жаль, з 24.02.2022 до завершення воєнного стану Держателем електронної системи прийнято рішення про обмеження розміщення інформації на публічному порталі! Про повне відновлення роботи Порталу користувачів буде повідомлено додатково. Отже, заявку про внесення відомостей про безстроковість ліцензій варто подати у паперовому вигляді до Державної інспекції архітектури та містобудування.

Водночас наразі перевірити наявність ліцензії у реєстрі Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, а також перевірити статус ліцензії можливо шляхом надання запиту до органу ліцензування — Державної інспекції архітектури та містобудування.

Перелік видів робіт, який має право здійснювати підрядник згідно з виданою ліцензією

Зверніть особливу увагу, що в ліцензії окрім основних категорій, як-то найменування органу ліцензування, виду господарської діяльності, на право провадження якого видається ліцензія, найменування юридичної особи тощо також зазначається інформація про наявність додатка до ліцензії з переліком видів робіт. Саме відповідно до такого переліку робіт будівельник (підрядник) має право виконувати роботи, пов’язані із будівництвом об’єктів.

Наведемо аналіз нормативно-правових актів, на підставі яких було видано ліцензії, зокрема у період з квітня 2012 року до квітня 2017 року. Чому саме такий період? Оскільки у квітні 2017 року набула чинності норма щодо безстроковості ліцензій, а відповідно, до цього ліцензії видавались на 3 і 5 років. Умовно, якщо у вашій процедурі виявлено ліцензію, що видана до квітня 2017 року на зазначені у таблиці види робіт, є ризик того, що види робіт, які зазначені у додатку такої ліцензії, не передбачені законодавством, а саме Переліком робіт, на які уповноважений виконавець, а уповноваженій особі варто звернутись до ДІАМ за перевіркою виявленої інформації.

Дата набрання чинності – дата втрати чинності нормативно-правового акта, яким визначається Перелік робіт

Перелік робіт, який затверджений нормативно-правовим  актом

Коментар

22.03.2009 — 30.08.2016

Перелік робіт, затверджений наказом Мінрегіонбуду від 27.01.2009  № 47

Включав такі види робіт, як: інженерні вишукування, проектні роботи, розроблення містобудівної документації, інжинірингові роботи.

Види пусконалагоджувальних робіт визначалися на підставі пропозицій здобувача ліцензії.

Для визначення складності робіт використовувалися класи наслідків СС1-ССЗ (після 05.11.2010).

Використовувався у частині, що не суперечила Порядку ліцензування.

14.04.2017 — 18.03.2020

Перелік видів робіт, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.2016 № 256

Суттєво зменшив кількість робіт, якщо порівняти з попереднім.

Виключено роботи з інженерного вишукування, проєктування, розроблення містобудівної документації. Змінилася нумерація (кодифікація) видів робіт.

Перелік робіт доповнено деталізацією пусконалагоджувальних робіт за видами технологічного устаткування, та виконано розмежування за різними видами робіт з будівництва мостів через водні потоки та мостові переходи, а саме: будівництво мостів для перепуску через перешкоди водних потоків та будівництво мостових переходів, шляхопроводів, естакад, віадуків, переходів.

Наразі Урядом не прийнято ані ліцензійних умов, ані переліку видів робіт, які підлягають ліцензуванню.

13.12.2022 Верховною Радою України прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери містобудівної діяльності»  (реєстраційний номер проєкту 5665), який станом на дату написання статті з 19.12.2022 перебуває на підписі у Президента

Наявний Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери містобудівної діяльності», реєстраційний номер 5665

Перелік видів робіт з провадження господарської діяльності з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, що підлягають ліцензуванню, визначаються Кабінетом Міністрів України відповідно до Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності».

Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми (СС2) або середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, визначаються цим проєктом Закону.

Таким чином, вочевидь вбачається, що в різний період часу змінювалися види робіт, які підлягали ліцензуванню.

Постає питання, за яким Переліком робіт має працювати суб’єкт господарювання, ліцензія якого стала безстроковою у зв’язку зі змінами до законодавства. Практична відповідь очевидна — за тим, який є чинним. Отже, не рекомендуємо здійснювати діяльність на підставі ліцензії за видами робіт, які не передбачені законодавством.

Одночасно пункт 6 статті 21 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» визначає, що ліцензії на провадження видів господарської діяльності, що на день набрання чинності цим Законом (28.06.2015) є чинними, продовжують діяти.

Ліцензії на провадження видів господарської діяльності, зазначених у статті 7 Закону, у нашому випадку: будівництво об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, за переліком видів робіт, що визначається Кабінетом Міністрів України, — з урахуванням особливостей, визначених Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності», види господарської діяльності яких звужені, підлягають переоформленню, що здійснюється органом ліцензування у триденний строк безкоштовно; які є чинними на день набрання чинності цим Законом та мали обмежений термін дії, є безстроковими і можуть бути, за заявою ліцензіата, переоформлені відповідним органом ліцензування безкоштовно у тижневий строк.

Висновок: необхідно перевірити чинність ліцензії. Для цього найкраще звернутися до органу ліцензування із відповідним запитом, оскільки відповідний відкритий реєстр у період дії воєнного стану недоступний. Варто звертати увагу на види робіт (додаток до ліцензії), співставляти його з роботами, які закуповуються, та з останнім Переліком видів робіт, що підлягав ліцензуванню.

Декларація про провадження господарської діяльності замість ліцензії. Зміни під час дії воєнного стану

18.03.2022 Урядом прийнято постанову № 314 «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану» (набрання чинності 19.03.2022). Цією постановою розблоковано отримання права на провадження господарської діяльності на підставі ліцензії.

Так, у період воєнного стану право на провадження господарської діяльності може набуватися суб’єктами господарювання на підставі безоплатного подання до органів ліцензування декларації про провадження господарської діяльності. Тобто отримувати ліцензію на період дії воєнного стану не потрібно, достатньо подати декларацію про провадження господарської діяльності.

Що це за документ «декларація про провадження господарської діяльності»?

Декларація про провадження господарської діяльності — документ, яким суб’єкт господарювання повідомляє дозвільний орган про свою відповідність вимогам законодавства до певного виду господарської діяльності (у тому числі матеріально-технічної бази, кваліфікації персоналу, якщо це зумовлено особливостями провадження відповідного виду господарської діяльності) та на підставі якого набуває право на провадження заявленого виду господарської діяльності і несе передбачену законом відповідальність.

Варто звернути особливу увагу, що наразі спрощено отримання ліцензії, проте суб’єкт, який отримує відповідний документ, повинен мати відповідну матеріально-технічну базу та відповідний кваліфікований персонал. Звернемо увагу, що суб’єкт, який отримує таку декларацію, зазначає, що ознайомлений із вимогами законодавства до провадження діяльності, що підлягає ліцензуванню, отриманню дозвільного документа.

До кого звертатися та в який спосіб подати декларацію про провадження господарської діяльності?

Декларацію можна подати в електронній або паперовій формі. В електронній формі — через Єдиний державний вебпортал електронних послуг, зокрема за допомогою мобільного додатка Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (портал «Дія»). У «Дії» формується декларація шляхом здійснення п’яти кроків алгоритму та заповнення шаблону, на який накладено електронний цифровий підпис. Через «Дію» можуть подати декларації фізичні особи — підприємці.

У паперовій формі — через центр надання адміністративних послуг з подальшою передачею органам ліцензування засобами порталу «Дія». Це можуть зробити юридичні та фізичні особи — підприємці.  Після внесення інформації до порталу «Дія» декларація повертається заявнику.

Декларація може бути подана за вибором суб’єкта господарювання незалежно від задекларованого (зареєстрованого) місцезнаходження (місця проживання), місця провадження господарської діяльності або місцезнаходження відповідного об’єкта.

У разі подання декларації в електронному вигляді остання  формується автоматично. У разі подання декларації у паперовій формі слід звернути увагу, що її форма не встановлена, проте додатком 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 18.03.2022 № 314 затверджено Перелік відомостей, які вносяться до декларації про провадження господарської діяльності.

На який час розраховане спеціальне регулювання?

Суб’єкти господарювання, які набули право на провадження господарської діяльності на підставі декларації, не пізніше трьох місяців після припинення чи скасування воєнного стану звертаються до відповідних органів ліцензування й отримують відповідні дозвільні документи в порядку, строки та на умовах, передбачених законодавством, без зупинення (припинення) їх діяльності.

Декларація про провадження господарської діяльності не відміняє і не підміняє обов’язку отримання права на виконання будівельних робіт та прийняття закінченого будівництвом об’єкта в експлуатацію.

Висновок: у разі закупівлі робіт з будівництва об’єктів, які належать до класу наслідків відповідальності СС2, СС3, наприклад капітального ремонту лікарні, у підрядника має бути на виконання підрядних робіт чинна ліцензія або подана декларація про провадження господарської діяльності до органу ліцензування, при цьому будівельні роботи повинні здійснюватися відповідно до дозвільного документа, який надає право на виконання будівельних робіт.

Загальні висновки та рекомендації

  1. Обов’язковому ліцензуванню підлягає будівництво об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками. Будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт, технічне переоснащення) об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, мають право здійснювати виключно підрядники, які набули відповідну ліцензію. Корисною може стати шпаргалка замовника щодо відповідальності при закупівлі будівельних робіт. При цьому в разі закупівлі робіт з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, необхідна обов’язкова наявність ліцензії, про що зазначає замовник під час проведення закупівлі таких робіт.
  2. До 14.04.2017 встановлювався строк дії ліцензії п’ять років, а для суб’єктів будівельної діяльності, які отримують її вперше, — три роки. Із 14.04.2017 всі чинні ліцензії стають безстроковими.
  3. Під час здійснення закупівель варто перевіряти чинність ліцензії. Для цього найкраще звернутися до органу ліцензування із відповідним запитом, оскільки відповідний відкритий реєстр у період дії воєнного стану недоступний. Варто звертати увагу на види робіт (додаток до ліцензії), співставляти його з роботами, які закуповуються, та з останнім Переліком видів робіт, що підлягав ліцензуванню.
  4. У період воєнного стану право на провадження господарської діяльності може набуватися суб’єктами господарювання на підставі безоплатного подання до органів ліцензування декларації про провадження господарської діяльності. Тобто отримувати ліцензію на період дії воєнного стану не потрібно, достатньо подати декларацію про провадження господарської діяльності. Декларація про провадження господарської діяльності не відміняє і не підміняє обов’язку отримання права на виконання будівельних робіт та прийняття закінченого будівництвом об’єкта в експлуатацію.

Читайте також «Інженер-консультант у будівництві».