- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Як закуповувати послуги фінансового аудиту акціонерному товариству

Акціонерне товариство. Як закуповувати послуги фінансового аудиту акціонерному товариству? Враховувати закупівельні норми чи ні? Говоримо про це далі.

Акціонерне товариство

Акціонерне товариство — це господарське товариство, статутний капітал якого поділено на визначену кількість часток однакової номінальної вартості, корпоративні права за якими посвідчуються акціями. Так визначають Цивільний кодекс України (далі — ЦКУ) та Закон України «Про акціонерні товариства» (далі — Закон № 2465).

Акціонерне товариство може бути засновано юридичними та / або фізичними особами, а також державою в особі органу, уповноваженого управляти державним майном, територіальною громадою в особі уповноваженого органу.

Оскільки Закон України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон № 922) визначає замовника з огляду на його участь у забезпеченні потреб держави або територіальної громади, акціонерні товариства залежно від сфери їхньої діяльності теж можуть бути замовниками в розумінні Закону № 922.

Статтею 162 ЦКУ передбачено, що акціонерне товариство у встановлених законом випадках для перевірки та підтвердження правильності річної фінансової звітності щороку залучає незалежного аудитора. Крім того, аудиторська перевірка фінансової звітності акціонерного товариства має бути проведена у будь-який час на вимогу акціонерів, які сукупно володіють не менш як 5 відсотками акцій.

Порядок проведення аудиторської перевірки фінансової звітності акціонерного товариства встановлюється законом.

Звіт за підсумками перевірки фінансово-господарської діяльності акціонерного товариства

Законом № 2465 встановлено вимогу, що за результатами фінансового року повинна здійснюватися перевірка фінансово-господарської діяльності акціонерного товариства. Така перевірка повинна здійснюватися суб’єктом аудиторської діяльності, якщо інше не передбачено статутом акціонерного товариства (стаття 109 Закону № 2465).

Суб’єкт аудиторської діяльності — це аудиторська фірма або аудитор, що відповідає таким критеріям:

Для того щоб зрозуміти, для чого потрібно проводити аудит фінансово-господарської діяльності акціонерного товариства, маємо проаналізувати, у чому полягає його результат.

Звіт за підсумками перевірки фінансово-господарської діяльності акціонерного товариства за результатами фінансового року (далі — річний звіт товариства) має містити, зокрема, інформацію про підтвердження достовірності та повноти даних фінансової звітності за відповідний період, факти порушення законодавства під час провадження фінансово-господарської діяльності (за наявності), ефективність та надійність системи внутрішнього контролю.

Річний звіт товариства є річною інформацією емітента в розумінні статті 126 Закону України «Про ринки капіталу та організовані товарні ринки».

Таким чином, це обов’язковий документ для підтвердження достовірності фінансових операцій акціонерного товариства, у тому числі в очах акціонерів. Аудит достовірності цього звіту надає впевненість, що інформація у ньому відповідає вимогам МСФЗ або Національних П(С)БО та законів України в усіх суттєвих аспектах.

Такий аудит проводиться відповідно до вимог Закону України «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність» (далі — Закон № 2258) та Міжнародних стандартів аудиту і є обов’язковим для суб’єктів господарювання, які, відповідно до законодавства, зобов’язані оприлюднити або надати фінансову звітність (консолідовану фінансову звітність) користувачам фінансової звітності разом з аудиторським звітом.

Перевірка річної фінансової звітності публічного акціонерного товариства обов’язково повинна здійснюватися незалежним суб’єктом аудиторської діяльності. Це запорука правдивості інформації у звіті.

Незалежним суб’єктом аудиторської діяльності не може бути:

  1. афілійована особа товариства;
  2. афілійована особа посадової особи органу акціонерного товариства;
  3. особа, яка не є незалежною від товариства, що підлягає перевірці (стаття 110 Закону № 2465).

Вимоги про забезпечення незалежності суб’єкта аудиторської діяльності встановлюються законодавством про аудиторську діяльність.

Як визначити аудитора, що проводитиме перевірку річної фінансової звітності акціонерного товариства

Яким чином визначається суб’єкт аудиторської діяльності, що проводитиме перевірку річної фінансової звітності, — питання неоднозначне.

Відповідно до частини першої статті 29 Закону № 2258 суб’єкт аудиторської діяльності для надання послуг з обов’язкового аудиту фінансової звітності призначається загальними зборами акціонерного товариства, загальними зборами учасників, наглядовою радою (у випадках, встановлених законом), засновником у недержавних унітарних підприємствах, уповноваженим органом управління державних (комунальних) підприємств та господарських товариств, у яких державі належить 100 відсотків акцій (часток, паїв) статутного капіталу, іншим вищим органом управління відповідно до законодавства та установчих документів.

Призначеним для надання послуг з обов’язкового аудиту фінансової звітності може бути суб’єкт аудиторської діяльності, який відповідає вимогам, встановленим цим Законом, та інформація про нього внесена до відповідного розділу Реєстру аудиторів та суб’єктів аудиторської діяльності.

У разі, якщо загальні збори учасників господарського товариства не можуть відбутися у зв’язку з відсутністю кворуму або обрання суб’єкта аудиторської діяльності належить до компетенції наглядової ради у випадках, встановлених законом, рішення про призначення аудитора може бути прийнято наглядовою радою такого товариства.

У разі, якщо наглядова рада не сформована або її створення не обов’язкове згідно із законодавством, рішення про призначення суб’єкта аудиторської діяльності може бути прийнято виконавчим органом такого товариства.

Для спільного проведення обов’язкового аудиту фінансової звітності може бути призначено два і більше суб’єкта аудиторської діяльності у порядку та на умовах, визначених цим Законом. Поняття «призначення» не є тотожним до поняття «визначення» чи «обрання». Тому не суперечить вимогам Закону № 922 в частині застосування конкурентних процедур закупівель.

Як здійснювати закупівлю послуг фінансового аудиту акціонерному товариству

Послуги аудиту належать до категорії послуг у розумінні Закону № 922 та можуть визначатися за четвертим знаком Єдиного закупівельного словника: 79210000-9 Бухгалтерські та аудиторські послуги. Що стосується номенклатурних позицій, можна розглянути такі коди:

Як і будь-які послуги, крім поточного ремонту, повинні закуповуватися шляхом застосування процедури закупівлі відкриті торги у разі, якщо їх очікувана вартість більше чи дорівнює 100 тис. грн (див. шпаргалку уповноваженої особи щодо вартісних меж).

Формуючи умови тендерної документації, слід ураховувати вимоги до аудиторів, що встановлені Законом № 2258, зокрема:

Окремою особливістю закупівлі обов’язкового аудиту фінансової звітності акціонерними товариствами, які належать до підприємств, що становлять суспільний інтерес, є умова проведення конкурсу для відбору суб’єкта аудиторської діяльності. Саме через цю умову досить довгий час були суперечки щодо можливості не застосовувати процедуру відкритих торгів для закупівлі відповідних послуг.

Підприємства, що становлять суспільний інтерес

Нагадаємо, підприємства, що становлять суспільний інтерес, — підприємства — емітенти цінних паперів, цінні папери яких допущені до торгів на регульованому ринку капіталу або щодо цінних паперів яких здійснено публічну пропозицію, банки, страховики, недержавні пенсійні фонди, інші фінансові установи (крім інших фінансових установ та недержавних пенсійних фондів, що належать до мікропідприємств та малих підприємств) та підприємства, які відповідно до цього Закону належать до великих підприємств (стаття 1 Закону про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні).

Такі підприємства, відповідно до статті 29 Закону № 2258, проводять конкурс з відбору суб’єктів аудиторської діяльності, які можуть бути призначені для надання послуг з обов’язкового аудиту фінансової звітності цього підприємства.

Підприємства, що становлять суспільний інтерес, визначають умови конкурсу та можуть проводити прямі переговори з учасниками конкурсу. У конкурсі можуть брати участь суб’єкти аудиторської діяльності, які відповідають вимогам, встановленим цим Законом до суб’єктів аудиторської діяльності, які можуть надавати послуги з обов’язкового аудиту фінансової звітності підприємств, що становлять суспільний інтерес, інформація про яких внесена до відповідного розділу Реєстру та які не мають обмежень, пов’язаних з тривалістю надання послуг цьому підприємству.

Умови конкурсу не можуть містити обмежень щодо участі у процедурі відбору тих суб’єктів аудиторської діяльності, у яких за попередній річний звітний період загальна сума винагороди за обов’язковий аудит фінансової звітності підприємств, що становлять суспільний інтерес, не перевищувала 15 відсотків загальної суми чистого доходу від надання аудиторських послуг.

Для проведення конкурсу підприємство, що становить суспільний інтерес, має розробити та оприлюднити порядок його проведення й однозначні прозорі та недискримінаційні критерії відбору щонайменше двох суб’єктів аудиторської діяльності, які подаються на розгляд органів, що призначають суб’єктів аудиторської діяльності для надання послуг з обов’язкового аудиту фінансової звітності.

Суб’єктам аудиторської діяльності, які виявили бажання брати участь у конкурсі, безкоштовно надається документація, яка розкриває інформацію про діяльність підприємства, що становить суспільний інтерес, та містить завдання з обов’язкового аудиту фінансової звітності.

Однак у 2022 році до Закону № 2258 були внесені зміни, і вищезазначені умови було доповнено наступним.

Підприємство, що становить суспільний інтерес, яке є замовником відповідно до Закону № 922, здійснює відбір та призначення суб’єкта аудиторської діяльності, який відповідає вимогам, встановленим цим Законом, для надання послуг з обов’язкового аудиту фінансової звітності у порядку, визначеному Законом № 922 (абзац 5 частини 3 статті 29 Закону № 2258).

Загальний висновок

Послуги з обов’язкового аудиту фінансової звітності акціонерного товариства, що є замовником у розумінні Закону № 922, повинні закуповуватись через електронну систему закупівель Прозорро шляхом застосування відкритих торгів, якщо їх очікувана вартість більше чи дорівнює 100 тис. грн (див. шпаргалку уповноваженої особи щодо вартісних меж).

Читайте також такі корисні матеріали: