- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Аналізуємо нові зміни до Постанови № 812 щодо відносин з ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» по 31.08.2023

28.04.2023 на сайті Кабміну було оприлюднено постанову КМУ від 25.04.2023 № 394 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 19 липня 2022 р. № 812» (далі — Постанова № 394), яка набула чинності 29.04.2023.

З 01.05.2023 ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» (далі – Нафтогаз) споживачам, що є бюджетними установами відповідно до Бюджетного кодексу України, закладам охорони здоров’я державної власності (казенні підприємства та / або державні установи тощо), закладам охорони здоров’я комунальної власності (комунальні некомерційні підприємства та / або комунальні установи, та / або спільні комунальні підприємства тощо) (далі — бюджетні установи), з якими були укладені договори на постачання природного газу у період з 01 січня по 31 березня (включно) 2023 року, електронною поштою розсилали інформацію щодо укладення договорів постачання природного газу на період з 01.05.2023 по 31.08.2023.

Ми вирішили проаналізувати зміни до Положення про покладення спеціальних обов’язків на суб’єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу щодо особливостей постачання природного газу виробникам теплової енергії та бюджетним установам (далі — Положення), затвердженого постановою КМУ від 19.07.2022 № 812 (далі — Постанова № 812), і надати поради замовникам щодо подальших дій при закупівлі газу.

Зміни до Постанови № 812

Порівнюємо важливі зміни до Постанови № 812

Положення в редакції від 01.04.2023

Положення в редакції від 25.04.2023

«6. ТОВ “Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг” постачає з 1 вересня 2022 р. до 30 квітня 2023 р. (включно) природний газ бюджетним установам на умовах договору постачання, укладеного з цим товариством на період до 31 грудня 2022 р., за ціною, що становить 16 390 гривень з урахуванням податку на додану вартість за 1000 куб. метрів газу (без урахування тарифу на послуги з транспортування природного газу для точки виходу та коефіцієнта, який застосовується у разі замовлення потужності на добу наперед)».

«61. ТОВ “Газопостачальна компанія “Нафтогаз України” постачає з 1 листопада 2022 р. до 30 квітня 2023 р. (включно) природний газ підприємствам, установам, організаціям, на балансі яких перебувають гуртожитки (та/або інші житлові будівлі, у яких постійно або тимчасово проживають побутові споживачі), в обсягах та для цілей забезпечення природним газом побутових споживачів таких гуртожитків (та/або житлових будівель) за ціною 7420 гривень з урахуванням податку на додану вартість за 1000 куб. метрів газу (без урахування тарифу на послуги з транспортування природного газу для точки виходу та коефіцієнта, який застосовується у разі замовлення потужності на добу наперед)».

«6. ТОВ “Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг” постачає з 1 вересня 2022 р. до 31 серпня 2023 р. (включно) природний газ бюджетним установам на умовах договору постачання, укладеного з цим товариством на період до 31 грудня 2022 р., за ціною, що становить 16 390 гривень з урахуванням податку на додану вартість за 1000 куб. метрів газу (без урахування тарифу на послуги з транспортування природного газу для точки виходу та коефіцієнта, який застосовується у разі замовлення потужності на добу наперед).»

«61. ТОВ “Газопостачальна компанія “Нафтогаз України” постачає з 1 листопада 2022 р. до 31 серпня 2023 р. (включно) природний газ підприємствам, установам, організаціям, на балансі яких перебувають гуртожитки (та/або інші житлові будівлі, у яких постійно або тимчасово проживають побутові споживачі), в обсягах та для цілей забезпечення природним газом побутових споживачів таких гуртожитків (та/або житлових будівель) за ціною 7420 гривень з урахуванням податку на додану вартість за 1000 куб. метрів газу (без урахування тарифу на послуги з транспортування природного газу для точки виходу та коефіцієнта, який застосовується у разі замовлення потужності на добу наперед)».

«62. У разі укладення відповідно до умов цього Положення до 30 червня 2023 р. споживачем, визначеним у пункті 6 або 61 цього Положення, договору постачання природного газу (або додаткового договору) умови цього Положення застосовуються до постачання природного газу такому споживачу, що здійснювалося з 1 травня 2023 року.

ТОВ “Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг” та ТОВ “Газопостачальна компанія “Нафтогаз України” здійснюють реєстрацію споживачів, визначених у пункті 6 або 61 цього Положення, які уклали договори постачання природного газу (додаткові договори) згідно з абзацом першим цього пункту, в Реєстрі споживачів постачальника із спеціальними обов’язками на інформаційній платформі оператора газотранспортної системи».

Нагадаємо, що відповідно до пункту 6 Положення у 2023 році Нафтогаз постачає природний газ бюджетним установам за ціною, що становить 16 390 гривень з урахуванням податку на додану вартість за 1000 куб. метрів газу (без урахування тарифу на послуги з транспортування природного газу для точки виходу та коефіцієнта, який застосовується у разі замовлення потужності на добу наперед). І останніми змінами до Постанови № 812 зміни до ціни за природний газ не вносилися.

Отже, при укладенні договору з Нафтогазом постачання газу в період травень — серпень буде здійснюватися бюджетним установам за ціною 16 553,89 грн за 1000 куб. метрів газу з урахуванням податку на додану вартість та тарифу на послуги з транспортування природного газу.

А відповідно до пункту 62, яким доповнено Положення після останніх змін, якщо договір буде укладено у травні-червні, то в такому договорі ціна застосовується до постачання з 01.05.2023.

Вбачається, що новий пункт 62 Положення прописаний для того, щоб, якщо бюджетна установа після завершення дії попереднього договору, укладеного з Нафтогазом до 30.04.2023, потрапить до постачальника «останньої надії» (далі — ПОН), оплату за газ, спожитий у період з 01.05.2023 до укладення договору, замовник здійснював за тарифами Нафтогазу, а не ПОНа.

Щодо автоматичного переходу до ПОНа бюджетними установами ми розповідали у статті «Постачання газу постачальником „останньої надії“ в період після 31.03.2023: захищені споживачі не залишаться без постачання».

Чи можна укласти договір з Нафтогазом до 31.08.2023

Найважливішим питанням для багатьох бюджетних установ є питання можливості укладення нового договору з Нафтогазом.

Перш за все нагадаємо, що визначати процедуру закупівлі необхідно з огляду на річну потребу. Про це ми розповідали в статті «Основні етапи закупівлі природного газу на січень — березень 2023 року та поради для вдалого завершення закупівлі».

Тож, якщо з огляду на річну потребу замовник може укладати прямий договір відповідно до пункту 11 Особливостей, жодних законодавчих перепон для цього немає. Але важливий нюанс замовник має враховувати — ринок газу конкурентний, і на сьогодні ціна за 1 куб. метр газу в деяких постачальників нижча за 16,5 грн/куб. м.

Поради щодо визначення очікуваної вартості закупівлі газу можна почитати у статті «Як на конкурентному ринку природного газу визначити очікувану вартість, спосіб та вид закупівлі, закуповуючи з 01.04.2023?».

Нагадаємо, що динаміку цін на ринку газу можна переглянути на сайті https://www.ueex.com.ua/exchange-quotations/.

Якщо ж очікувана вартість природного газу на рік становить понад 100 тис. грн, частину потрібного обсягу на період травень — серпень 2023 року замовник має закупити відповідно до пункту 10 Особливостей шляхом проведення відкритих торгів або ЗЦП, а прямий договір можливо укласти лише відповідно до пункту 13 Особливостей, зокрема підпункту 6 пункту 13 Особливостей, а саме після відміни відкритих торгів через неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах.

При укладенні договору відповідно до підпункту 6 пункту 13 Особливостей предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, проєкт договору про закупівлю, а також вимоги до суб’єкта, з яким укладається договір про закупівлю, не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації.

Аналіз закупівель, оприлюднених замовниками у березні-квітні 2023 року, показує, що постачальники газу досить активно беруть участь в оголошених замовниками торгах, тому ймовірність того, що оголошені відкриті торги на закупівлю газу не відбудуться, досить низька. Так само досить висока активність учасників в оголошених замовниками ЗЦП на постачання природного газу, навіть на невеликі обсяги. І за результатами таких закупівель переважна більшість замовників отримали пропозиції із меншою ціною, ніж у Нафтогазу.

Отже, для уповноваженої особи при закупівлі газу на травень — серпень 2023 року важливо дотриматися вимог чинного законодавства та не допускати уникнення процедури закупівлі, що тягне за собою великі штрафи.

Для вдалого проведення закупівлі газу редакцією надавалися рекомендації в статті «Шість порад уповноваженій особі щодо закупівлі газу».

Загальні висновки та рекомендації

  1. Новий договір з Нафтогазом на постачання газу на період травень — серпень спокійно може укладати лише замовник, який проводить таку закупівлю відповідно до пункту 11 Особливостей (Шпаргалка уповноваженої особи щодо вартісних меж).
  2. Якщо річна потреба в газі більша за вартісні межі, визначені Особливостями, які передбачені для «прямого» договору, то замовнику рекомендуємо проводити окремі процедури закупівель газу на постачання у різні періоди, незалежно від очікуваної вартості конкретної закупівлі, відповідно до пункту 10 Особливостей.
  3. Замовникам варто не забувати, що закупівлі мають проводитися з дотриманням принципів максимальної економії та ефективності.
  4. Уповноважена особа має зважати, що придбання товарів, робіт і послуг без проведення передбачених законом процедур тягне за собою накладення штрафу від 25 500 до 51 000 гривень штрафу (Шпаргалка уповноваженої особи замовника про адміністративну відповідальність).
  5. Враховуючи мінливість ринку газу і щорічну тенденцію до зростання цін на газ перед опалювальним сезоном, цілком логічно проводити закупівлю газу зараз на період травень — серпень, а задля забезпечення постачання газу восени і взимку — провести закупівлі пізніше з дотриманням вимог чинного законодавства і без уникнення процедури закупівлі, визначеної у пункті 10 Особливостей. Радимо переглянути вебінар: практичні поради щодо планування закупівель: